Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται για κάτι που θα μπορούσε να είναι ένα ακόμη μεγαλύτερο σοκ στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων από την πανδημία του Κόβιντ, εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τη διάρκεια και την έκταση του παγκόσμιου πολέμου δασμών του Ντόναλντ Τραμπ.
Δύο μόλις ημέρες αφότου ο πρόεδρος των ΗΠΑ εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο εφαρμόζει δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό, καθώς και 10% στα αγαθά που εισάγονται από την Κίνα, ο Τραμπ ανέστειλε τις εισφορές στις μεξικανικές εισαγωγές για ένα μήνα μετά από μια «πολύ φιλική» συνομιλία με την πρόεδρο του Μεξικού Κλαούντια Σεϊνμπάουμ. Λίγο αργότερα, ο πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τριντό κατέληξε επίσης σε μια συμφωνία της τελευταίας ώρας με τις ΗΠΑ για μια 30ήμερη παύση των δασμών.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν επιφυλακτικές ως προς την πραγματοποίηση σημαντικών και δαπανηρών στρατηγικών αλλαγών χωρίς περισσότερη σαφήνεια σχετικά με τη μακροπρόθεσμη κατεύθυνση της εμπορικής και ενεργειακής πολιτικής των ΗΠΑ, αν και τα στελέχη της General Motors, της Stellantis και της Tesla έχουν δηλώσει ότι θα αυξήσουν την παραγωγή στις ΗΠΑ για να αντισταθμίσουν τις όποιες επιπτώσεις των δασμών.
«Αν αρχίσετε να αντιδράτε υπερβολικά, είναι λίγο επικίνδυνο τώρα», δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Michael Lohscheller, διευθύνων σύμβουλος της Polestar, της κατασκευάστριας εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων που υποστηρίζεται από την κινεζική Geely.
Ποιο θα μπορούσε να είναι το χειρότερο σενάριο;
Πολλά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας είχαν στραφεί στην εμπειρία της πρώτης προεδρίας του Τραμπ για να υποβαθμίσουν τον κίνδυνο ενός διεθνούς πολέμου δασμών, λέγοντας ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ δεν είχε πραγματοποιήσει τις απειλές για πρόσθετες εισφορές κατά των εμπορικών εταίρων του.
Οι ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας λένε ότι το χειρότερο σενάριο, στο οποίο θα εφαρμοστούν τόσο οι αμερικανικοί όσο και οι ανταποδοτικοί δασμοί, είναι πιθανό να οδηγήσει σε μια αλυσίδα χρεοκοπιών μεταξύ των ασθενέστερων προμηθευτών ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι τόσο πολύπλοκη και διασυνδεδεμένη που ένα εξάρτημα που κατασκευάζεται στο Μεξικό θα μπορούσε να καταλήξει σε ένα αμερικανικό εργοστάσιο πριν επιστρέψει στο Μεξικό για τελική συναρμολόγηση και στη συνέχεια να πωληθεί στην αμερικανική αγορά – γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια κατάσταση «δασμών επί δασμών».
«Οι μηχανισμοί είναι σχεδόν εξίσου κακοί, αν όχι χειρότεροι από τα πραγματικά ποσά, επειδή οι λογιστικές και λογιστικές απαιτήσεις και οι απαιτήσεις γραφειοκρατίας που απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης είναι τεράστιες», δήλωσε ο Ian Henry, ειδικός στην παραγωγή αυτοκινήτων που διευθύνει την εταιρεία συμβούλων AutoAnalysis.
Ο Henry προειδοποίησε ότι η διαταραχή της αλυσίδας εφοδιασμού θα μπορούσε να είναι χειρότερη από ό,τι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εάν συνεχιστεί ένας πόλεμος δασμών και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι σε θέση να παράσχουν αρκετή οικονομική στήριξη για να κρατήσουν τους προμηθευτές τους στη ζωή.
Ο Mikael Bratt, διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής εταιρείας κατασκευής ζωνών ασφαλείας και αερόσακων Autoliv, δήλωσε ότι θα ξεκινήσει αμέσως συζητήσεις για να μετακυλήσει το κόστος των υψηλότερων δασμών στους πελάτες, εάν εφαρμοστούν κατά του Μεξικού.
«Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για τον οποίο … να απορροφήσουμε οποιοδήποτε κόστος όπως αυτό», δήλωσε ο Bratt σε ενημέρωση για τα κέρδη την περασμένη εβδομάδα. «Τελικά, θα είναι υψηλότερο το κόστος για τα οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ».
Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι περισσότερο εκτεθειμένες;
Οι παραδοσιακές «τρεις μεγάλες» αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν εξαπλώσει το αποτύπωμά τους σε όλη την ήπειρο μετά την υπογραφή της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής το 1994, είναι οι πιο ευάλωτες σε πλήγμα στα κέρδη. Η GM ήταν η πιο εκτεθειμένη, είπαν οι αναλυτές, με την ιδιοκτήτρια της Chrysler Stellantis να μην είναι πολύ καλύτερα. Η Ford είναι η λιγότερο εκτεθειμένη επειδή εισάγει το μικρότερο ποσοστό οχημάτων από το εξωτερικό των ΗΠΑ.
Η GM κατασκευάζει το δημοφιλές, υψηλού περιθωρίου κέρδους Chevrolet Silverado στο εργοστάσιο Silao στο Μεξικό και στην Oshawa στον Καναδά, γεγονός που αυξάνει την έκθεσή της. Ο αναλυτής της BNP Paribas, James Picariello, δήλωσε ότι ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε πιθανώς να μεταφέρει την παραγωγή στις ΗΠΑ για περίπου 300.000 από τα 350.000 φορτηγά που εισάγει σήμερα, μια τέτοια αλλαγή θα έπαιρνε 12-18 μήνες, καθώς προσαρμόζει τις αποστολές των προμηθευτών και προσλαμβάνει εργαζόμενους.
Αυτό θα πρόσθετε περίπου 1 δισ. δολάρια σε κόστος εργασίας, είπε, καθώς οι εργαζόμενοι κερδίζουν περισσότερα στις ΗΠΑ από ό,τι στο Μεξικό. Τα λειτουργικά κέρδη της GM θα δέχονταν πλήγμα 7%, αλλά αυτό φαινόταν ευνοϊκό σε σύγκριση με μια πιθανή μείωση 50% που θα μπορούσε να προέλθει από έναν δασμό 25%.
«Ένα δισεκατομμύριο δολάρια αντίθετος άνεμος φαίνεται να είναι ένα διαχειρίσιμο σενάριο αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο Picariello.
Οι επενδυτές και οι αναλυτές υπέθεταν ότι οποιοσδήποτε δασμός στα αγαθά από τον Καναδά και το Μεξικό θα διαπραγματευόταν τελικά προς τα κάτω, πρόσθεσε, διότι διαφορετικά «οι αριθμοί γίνονται πολύ μεγάλοι για να μπορέσει να επιβιώσει σωστά ο κλάδος».
Γλιτώνουν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αν δεν επιβληθούν δασμοί κατά της ΕΕ;
Ακόμη και πριν από την επιβολή δασμών κατά της ΕΕ, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι εκτεθειμένες. Η Volkswagen βρίσκεται στη χειρότερη θέση, με το 45% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ να προέρχεται από αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό και τον Καναδά, αν και η αμερικανική αγορά αντιπροσωπεύει μικρό μερίδιο των συνολικών εσόδων του ομίλου.
Με όλα τα οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ από τις πολυτελείς μάρκες Audi και Porsche να κατασκευάζονται εκτός της χώρας, η Moody’s εκτιμά ότι ένας μεξικανικός δασμός 25% θα μειώσει τα παγκόσμια κέρδη προ τόκων και φόρων του ομίλου Volkswagen κατά περισσότερο από 15%.
«Διαθέτουμε ένα εργοστάσιο στο Μεξικό και, ανεξάρτητα από το ποια κυβέρνηση βρίσκεται σε λειτουργία, το σχέδιό μας είναι να γίνουμε ισχυρότεροι στις ΗΠΑ», δήλωσε τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος της Audi, Gernot Döllner. Πρόσθεσε όμως: «Πιστεύουμε ότι οι δασμοί είναι λάθος και πιστεύουμε στο ελεύθερο εμπόριο».
Η συνάδελφος γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW είναι λιγότερο εκτεθειμένη, καθώς το 65% των αυτοκινήτων της στις ΗΠΑ κατασκευάζεται τοπικά, ενώ είναι επίσης καθαρός εξαγωγέας από τις ΗΠΑ.
«Μπορεί να υπάρξουν ασταθείς καταστάσεις που θα μπορούσαν να είναι λιγότερο προβλέψιμες, αλλά είμαι πραγματικά αισιόδοξος» για τις ΗΠΑ, δήλωσε ο Jochen Goller, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της BMW, υπεύθυνος για τους πελάτες, τις μάρκες και τις πωλήσεις. «Νομίζω ότι θα είναι μία από τις αναπτυσσόμενες αγορές για εμάς το επόμενο έτος».
Θα βγει κερδισμένη η Tesla από τους δασμούς του Τραμπ;
Οι επενδυτές έχουν εναποθέσει ελπίδες ότι οι στενοί δεσμοί του Elon Musk με τον Trump θα θωρακίσουν την Tesla από τις επιπτώσεις των πολιτικών του προέδρου, αλλά η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο εξακολουθεί να είναι εκτεθειμένη.
Η Tesla συναρμολογεί όλα τα οχήματά της που πωλούνται στις ΗΠΑ τοπικά, αλλά προμηθεύεται το 20 έως 25% των εξαρτημάτων της για το Model 3, το Model Y και το Cybertruck από το Μεξικό, σύμφωνα με την Barclays.
«Με την πάροδο των ετών, προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε την αλυσίδα εφοδιασμού μας σε κάθε αγορά, αλλά εξακολουθούμε να εξαρτόμαστε σε μεγάλο βαθμό από εξαρτήματα από όλο τον κόσμο για όλες τις επιχειρήσεις μας», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Vaibhav Taneja σε ενημέρωση για τα κέρδη την περασμένη εβδομάδα, προειδοποιώντας για πλήγμα στην κερδοφορία της από τους δασμούς του Τραμπ.
Η εταιρεία θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει στόχο αντίποινων δασμών από τον Καναδά. Η πρώην υπουργός Οικονομικών Κρίστια Φρίλαντ, η οποία διεκδικεί την αντικατάσταση του Τρουντό στην πρωθυπουργία, δήλωσε ότι η Οτάβα θα πρέπει να προβεί σε αντίποινα κατά των αμερικανικών δασμών προσθέτοντας τεράστιες εισφορές στα οχήματα της Tesla για να τιμωρήσει τον Μασκ.
Ο πόλεμος των δασμών έρχεται επίσης καθώς η Tesla παλεύει με τη μείωση των πωλήσεων στην Ευρώπη λόγω της επιβράδυνσης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, του αυξημένου ανταγωνισμού και της αντίδρασης των καταναλωτών κατά του πολιτικού ακτιβισμού του Musk.
Σύμφωνα με τη γαλλική βιομηχανική ένωση La Plateforme Automobile, οι πωλήσεις της Tesla τον Ιανουάριο στη Γαλλία ήταν κατά 63% χαμηλότερες από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα. Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων Tesla στη Νορβηγία μειώθηκαν επίσης κατά 38 τοις εκατό.
Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι λιγότερο εκτεθειμένες;
Οι μικρότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mitsubishi Motors και η Subaru, θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την έλλειψη παραγωγής στο Μεξικό και τον Καναδά. Η Honda είναι επίσης συγκριτικά καλά τοποθετημένη, καθώς τα δύο τρίτα των πωλήσεών της στις ΗΠΑ συναρμολογούνται τοπικά, σύμφωνα με την Barclays.
Ο Takao Kato, διευθύνων σύμβουλος της Mitsubishi Motors, δήλωσε στους δημοσιογράφους τη Δευτέρα ότι οι δασμοί θα έχουν μικρή επίπτωση στην εταιρεία και ότι θα μπορούσε ακόμη και να λάβει μια μικρή «ουρά» από τις αυξημένες εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, εάν οι δασμοί δεν επεκταθούν στην υπόλοιπη Ασία.
Ωστόσο, στη συνέχεια ανακάλεσε το σχόλιό του, λέγοντας ότι «σε γενικές γραμμές, φαίνεται ότι υπάρχουν περισσότεροι αντίθετοι άνεμοι», και διευκρίνισε ότι η Ιαπωνία θα μπορούσε να επωφεληθεί εάν κατάφερνε να ξεφύγει από το να γίνει στόχος βαρέων δασμών.
Η Renault είναι επίσης απίθανο να πληγεί σκληρά, καθώς δεν έχει πωλήσεις στις ΗΠΑ ή τον Καναδά. Οι μετοχές της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας υποχώρησαν μόλις 0,6% τη Δευτέρα, πολύ χαμηλότερα από τις πτώσεις που υπέστησαν άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες με μεγαλύτερη έκθεση στις ΗΠΑ.
Η Renault, μία από τις λίγες ευρωπαϊκές μάρκες που δεν εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη της πέρυσι, «τα πήγαινε πολύ καλά» στην Ευρώπη», δήλωσε ο Stephen Reitman, αναλυτής της Bernstein. Η έκθεση της εταιρείας στους δασμούς γίνεται μέσω της συμμετοχής της στη Nissan, η οποία επί του παρόντος επιδιώκει συγχώνευση με τη Honda.
Αλλά ενώ η εταιρεία είναι λιγότερο εκτεθειμένη από τους αντιπάλους της, ο Reitman πρόσθεσε: «Δεν υπάρχουν πολλοί νικητές σε όλο αυτό … μειώνεται ο πλούτος, γεγονός που μειώνει το ΑΕΠ, γεγονός που μειώνει τις πωλήσεις αυτοκινήτων».
Kana Inagaki, Claire Bushey, Ian Johnston και Harry Dempsey, Financial Times
Τ.Σ.

