Η πρόοδος των έργων ΣΔΙΤ- πάνω από 50 διαγωνισμοί βρίσκονται σήμερα σε διαφορετικά στάδια εξέλιξης

του Νίκου Ρουσάνογλου

Έπειτα από πολυετείς προσπάθειες και ζητήματα χρηματοδότησης, που σταδιακά επιλύονται, το πρόγραμμα των έργων ΣΔΙΤ έχει αρχίσει να ωριμάζει. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες δεξαμενές έργων για τις τεχνικές εταιρείες και μάλιστα όχι μόνο εκείνες της ανώτατης τάξης, αλλά και της αμέσως επόμενης κατηγορίας, που μπορούν να συμμετάσχουν είτε αυτόνομα είτε ως μέλη κοινοπραξιών και μάλιστα με σημαντικές επιτυχίες μέχρι σήμερα. Υπολογίζεται ότι πάνω από 50 διαγωνισμοί βρίσκονται σήμερα σε διαφορετικά στάδια εξέλιξης (από εκδήλωση ενδιαφέροντος και ανταγωνιστικό διάλογο, μέχρι το στάδιο των υπογραφών), με τη συνολική αξία τους να εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ.

Τις προηγούμενες ημέρες το σχήμα Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ υπέγραψε το έργο για την κατασκευή 17 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία. Το κόστος του έργου είναι 128 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με την κατασκευή να διαρκεί δύο χρόνια και την περίοδο διαχείρισης (συντήρηση και λειτουργία) 25 χρόνια. Αφορά τη δημιουργία 16 νέων σχολείων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κι ενός μουσικού σχολείου στην Κατερίνη. Ειδικότερα, οι νέες σχολικές μονάδες θα κατασκευαστούν στους δήμους: Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας και Χορτιάτη.

Στο στάδιο των υπογραφών βρίσκονται –επί μήνες πάντως– και τα έργα για την κατασκευή φοιτητικών εστιών σε διάφορες περιοχές της χώρας. Το μεγαλύτερο εξ αυτών αφορά το Πανεπιστήμιο Κρήτης, όπου η Intrakat θα υπογράψει, έναντι 250 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή 3.000 φοιτητικών εστιών, εκ των οποίων οι 2.000 βρίσκονται στο Ρέθυμνο και οι άλλες 1.000 στο Ηράκλειο, εντός των χώρων των αντίστοιχων πανεπιστημιουπόλεων.

Σε καλό δρόμο βρίσκεται και η ανάθεση του έργου ΣΔΙΤ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ύψους 116 εκατ. ευρώ, το οποίο επίσης πρόκειται να κατασκευάσει η Intrakat. Μεταξύ άλλων, το έργο αυτό προβλέπει την αξιοποίηση του ακινήτου της παλιάς Βαμβακουργίας Βόλου, ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ. Σήμερα, αναμένεται η ολοκλήρωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων από τον ανάδοχο, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης και να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Πρόκειται για μια ευρεία ανάπλαση και αξιοποίηση της πρώην Βαμβακουργίας στον Βόλο, που αποτελείται από δύο ακίνητα συνολικής επιφάνειας 88,4 στρεμμάτων στη Νέα Ιωνία Βόλου.

Στη Θράκη συνεχίζεται η διαγωνιστική διαδικασία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την ανάπτυξη φοιτητικών εστιών, πανεπιστημιακών κατοικιών, χώρων σίτισης, κεντρικής βιβλιοθήκης και ερευνητικού κέντρου Αριστείας σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη, για λογαριασμό του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Πρόκειται για έργο 105,5 εκατ. ευρώ.

Ο αντίστοιχος διαγωνισμός του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ύψους 105,4 εκατ. ευρώ, προχωρά στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος από έξι σχήματα και συγκεκριμένα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Metlen, ΑΤΕΣΕ και τα σχήματα Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat και ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕ.ΝΑ. Ακόμα ένα έργο όπου έχει αναδειχθεί ανάδοχος η Intrakat είναι το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς, ύψους σχεδόν 140 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν τους πρώτους μήνες του 2025. Φορέας Υλοποίησης είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου έχουν εισέλθει όμως και δύο μεγάλα οδικά έργα ύψους 700 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα. Το μεγαλύτερο από τα δύο αφορά τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, ύψους 445 εκατ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις-Μetlen (Μυτιληναίος). Το έτερο έργο, για το οποίο επίσης έχει ξεκινήσει η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, είναι το Δράμα-Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αναβαθμίσει τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Το φυσικό αντικείμενο αφορά τα τμήματα Παλαιοκώμη-Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη-Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ.

Επίσης, στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκεται και το ΣΔΙΤ των Δικαστικών Μεγάρων της Κρήτης, ύψους 70 εκατ. ευρώ, που αφορά την ανέγερση νέου μεγάρου στο Ηράκλειο, επιφάνειας 24.550 τ.μ. και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου. Το έργο διεκδικούν οι Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat και το σχήμα Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ. 

Διαγωνισμούς σε εξέλιξη έχουμε επίσης για τα έργα που αφορούν: το φράγμα Ενιπέα Φαρσάλων και το Διπλό Φράγμα Ταυρωνίτη (υπουργείο ΥΠΟΜΕ) και μονάδες απορριμμάτων σε Ρόδο, Αττική, Σαντορίνη. Ύψους 442 εκατ. ευρώ είναι και τα δύο ΣΔΙΤ για την κατασκευή μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και στα δύο έργα (στο ένα εξ αυτών από κοινού με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ).

Ύψους 700 εκατ. ευρώ είναι και ΣΔΙΤ περιβάλλοντος, που αφορούν αρδευτικά έργα. Ένα από τα μεγαλύτερα έργα είναι αυτό στην Ξάνθη, που προβλέπει τη μεταφορά νερού από τον ποταμό Νέστο προς την ανατολική πεδιάδα της περιοχής, με στόχο την κάλυψη των αρδευτικών της αναγκών και συγκεκριμένα μιας έκτασης συνολικής επιφάνειας 56.000 στρεμμάτων. Το έργο είναι ύψους 210 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος, όντας η μόνη εταιρεία που υπέβαλε δεσμευτική προσφορά πριν από μερικές ημέρες. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι προσωρινός ανάδοχος και για το έργο Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων-Φράγμα Αγίου Ιωάννη στο Λασίθι της Κρήτης, ύψους 69,31 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μεμονωμένο έργο ΣΔΙΤ που έχει προκηρυχθεί αφορά τη δημιουργία των νέων φυλακών στον Ασπρόπυργο, όπου θα μετεγκατασταθούν όλοι οι κρατούμενοι των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στον Κορυδαλλό. Πρόκειται για έργο εκτιμώμενου ύψους 617 εκατ. ευρώ, εφόσον αξιοποιηθεί από τον ανάδοχο η δυνατότητα της χρηματοδοτικής συμβολής του Ελληνικού Δημοσίου κατά 50 εκατ. ευρώ, ή, εναλλακτικά, περίπου 700 εκατ. ευρώ, χωρίς συμβολή του Δημοσίου. Στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος συμμετείχαν η Άβαξ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Metlen. 

Πριν από μερικές ημέρες προκηρύχθηκε και το ΣΔΙΤ για το Κυβερνητικό Πάρκο που σχεδιάζεται στις πρώην εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη. Πρόκειται για έργο ύψους 421 εκατ. ευρώ, για το οποίο εκδήλωσαν ενδιαφέρον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες των Άβαξ-Άκτωρ Παραχωρήσεις και Metlen-Intrakat.

capital.gr

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο