Η ραγδαία αύξηση των τιμών αποκαλύπτει ένα διατλαντικό χάσμα στην κατανάλωση σοκολάτας

Καθώς οι τιμές του κακάου αυξάνονται, η συνήθεια της κατανάλωσης σοκολάτας στην Ευρώπη αποδεικνύεται πιο ανθεκτική από ό,τι στην Αμερική

Σχεδόν όλοι αγαπούν τη σοκολάτα, είτε πρόκειται για Hershey’s Kiss, Toblerone ή μια μαύρη σοκολάτα Lindt.

Ωστόσο, η ιστορική αύξηση των τιμών του κακάου δοκιμάζει το βάθος αυτής της αγάπης. Και φαίνεται ότι οι Ευρωπαίοι είναι λίγο πιο αφοσιωμένοι στη σοκολάτα από τους Αμερικανούς. Αυτή η διαφορά στην αφοσίωση έχει πραγματικές επιπτώσεις για τις παγκόσμιες εταιρείες ζαχαρωδών προϊόντων.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Αμερικανοί δεν είναι λάτρεις των γλυκών. Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων πωλήσεων σοκολάτας και πολλοί καταναλωτές έχουν μια βαθιά συναισθηματική σύνδεση με αυτήν, που συχνά συνδέεται με παιδικές αναμνήσεις από το δάγκωμα μιας σοκολάτας Snickers, το μάζεμα των M&M’s ή το ξετύλιγμα της γνωστής καφέ και ασημένιας αλουμινόχαρτης της Hershey’s.

Ωστόσο, οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι τείνουν να ικανοποιούν την επιθυμία τους για ζάχαρη με διαφορετικούς τρόπους, και η Wall Street παρακολουθεί στενά την κατάσταση. Οι Αμερικανοί καταναλωτές είναι συχνά πιο παρορμητικοί, αγοράζοντας μια σοκολάτα ως μια απόφαση της τελευταίας στιγμής στο ταμείο ή ενώ γεμίζουν το ρεζερβουάρ στο βενζινάδικο, σημειώνει η Alexia Howard, αναλύτρια της Bernstein.

Αντίθετα, οι Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν τη σοκολάτα περισσότερο ως ένα καθημερινό βασικό προϊόν. Οι σοκολάτες με υψηλότερη περιεκτικότητα σε κακάο είναι συχνά ένα συνηθισμένο προϊόν στη λίστα αγορών των οικογενειών στην Ευρώπη, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων.

«Αγοράζουν μια σοκολάτα και τρώνε μερικά κομμάτια κάθε μέρα», λέει ο Darren O’Brien, διευθυντής εταιρικών και κυβερνητικών υποθέσεων της Mondelez, η οποία κατέχει μάρκες όπως Cadbury, Toblerone και Milka. «Τείνει να είναι μια στιγμή για σοκολάτα, παρά κάτι που τρώτε στο αυτοκίνητο καθώς πηγαίνετε στη δουλειά».

Από το 2021, οι τιμές της σοκολάτας έχουν αυξηθεί περισσότερο από 30% τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, σύμφωνα με εκτιμήσεις της TD Cowen με βάση στοιχεία της Nielsen. Ωστόσο, ο αντίκτυπος στη ζήτηση ήταν πιο έντονος στις ΗΠΑ, λόγω των σημαντικών διαφορών στην ελαστικότητα των τιμών μεταξύ των δύο αγορών.

Ενώ εταιρείες με ισχυρή παρουσία στην Ευρώπη, όπως η Mondelez, κατάφεραν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις των τιμών χωρίς να θυσιάσουν υπερβολικά τον όγκο των πωλήσεων, οι κατασκευαστές με έδρα τις ΗΠΑ, όπως η Hershey, διαπίστωσαν ότι οι καταναλωτές της Βόρειας Αμερικής είναι πιο ασταθείς.

Η Hershey πραγματοποιεί περίπου το 87% των συνολικών καθαρών πωλήσεών της στις ΗΠΑ. Η Mondelez, από την άλλη πλευρά, πραγματοποιεί το 60% των πωλήσεων σοκολάτας της στην Ευρώπη και το 35% σε αναπτυσσόμενες αγορές. Λιγότερο από το 5% της δραστηριότητάς της στον τομέα της σοκολάτας βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική, αν και διαθέτει ευρύτερη δραστηριότητα στον τομέα των σνακ εκεί.

Για το τρέχον έτος, η Mondelez προβλέπει μείωση 10% στα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή, η οποία είναι σχετικά ήπια σε σύγκριση με την εκτιμώμενη μείωση 30% της Hershey. Τα τελευταία δύο χρόνια, η μετοχή της Hershey έχει υποχωρήσει περίπου 35%, ενώ η Mondelez έχει υποχωρήσει περίπου 5%.

Η ελβετική Lindt & Sprüngli, η οποία απευθύνεται σε πιο εύπορους καταναλωτές, έχει αποδώσει ακόμη καλύτερα, με τις μετοχές της να σημειώνουν άνοδο σχεδόν 20% κατά την ίδια περίοδο. Εκπρόσωπος της Lindt & Sprüngli έγραψε ότι, λόγω των αναμενόμενων αυξήσεων των τιμών φέτος «σε ολόκληρη την κατηγορία της σοκολάτας, δεν αναμένουμε αύξηση του όγκου», προσθέτοντας ότι «η Ευρώπη είναι πιθανό να αποδώσει καλύτερα από τη Βόρεια Αμερική, λόγω του υψηλότερου μεριδίου λιανικής και της χαμηλότερης ελαστικότητας των τιμών».

Είτε πρόκειται για Nutella είτε για Kit Kat, τα προϊόντα σοκολάτας είναι σχετικά προσιτές απολαύσεις που οι περισσότεροι άνθρωποι στις πλούσιες χώρες δεν σκέφτονται δύο φορές πριν αγοράσουν.

Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό, η αγορά κακάου βρίσκεται σε κρίση, με αποτέλεσμα οι τιμές της σοκολάτας να αυξάνονται πολύ πιο γρήγορα από ό,τι τα περισσότερα άλλα τρόφιμα. Οι τιμές του κακάου σχεδόν τριπλασιάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, φτάνοντας σε υψηλά επίπεδα άνω των 12.000 δολαρίων ανά τόνο πέρυσι. Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες στη Δυτική Αφρική, η οποία παράγει περίπου το 70% του παγκόσμιου κακάου, επηρέασαν αρνητικά την παραγωγή. Οι αγρότες αντιμετώπισαν επίσης ασθένειες των καλλιεργειών, όπως τον ιό του πρησμένου βλαστού.

Αρχικά, οι κατασκευαστές κατάφεραν να αναστείλουν τις απότομες αυξήσεις των τιμών χάρη σε στρατηγικές αντιστάθμισης κινδύνου και στην ελπίδα ότι η αύξηση θα ήταν βραχυπρόθεσμη, εξηγεί ο Martijn Bron, πρώην επικεφαλής του εμπορίου κακάου στην εταιρεία εμπορευμάτων Cargill.

Ωστόσο, καθώς οι υψηλές τιμές παρέμειναν, οι εταιρείες αυτές αναγκάστηκαν να μετακυλήσουν τις απότομες αυξήσεις των τιμών, δοκιμάζοντας πόσο είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές. Ξαφνικά, το πόσο σοβαρά παίρνουν οι άνθρωποι τη σοκολάτα έχει γίνει ένα ερώτημα δισεκατομμυρίων δολαρίων στη Wall Street.

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο