Η Stellantis STLA σχεδιάζει να μεταφέρει τις δραστηριότητές της από το εργοστάσιό της στο Luton κοντά στο Λονδίνο στο Ellesmere Port στη βορειοδυτική Αγγλία, θέτοντας σε κίνδυνο περισσότερες από 1.100 θέσεις εργασίας, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία παλεύει με την υποτονική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και τον έντονο ανταγωνισμό από τους Κινέζους ανταγωνιστές της.
Η αυτοκινητοβιομηχανία -η οποία στεγάζει τις μάρκες Ram, Chrysler, Fiat και Peugeot- δήλωσε ότι έχει ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα σχετικά με τα σχέδια για την ενοποίηση της βρετανικής παραγωγής ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και τη δημιουργία ενός κόμβου πλήρως ηλεκτρικών, βιώσιμων οχημάτων στην τοποθεσία Ellesmere Port. Η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει εκεί 50 εκατομμύρια λίρες (62,8 εκατομμύρια δολάρια).
Η Stellantis απασχολεί 1.123 μόνιμους υπαλλήλους στο εργοστάσιό της στο Λούτον και 836 μόνιμους υπαλλήλους στο Ellesmere Port.
Εάν το σχέδιο εγκριθεί, η Stellantis δήλωσε ότι ο αριθμός των εργαζομένων στο Ellesmere Port θα αυξηθεί κατά αρκετές εκατοντάδες, καθώς η εταιρεία θα προσφέρει υποστήριξη μετεγκατάστασης για τους εργαζόμενους που επιθυμούν να μεταφερθούν από το Luton στην τοποθεσία Ellesmere Port.
Η Stellantis επένδυσε 100 εκατομμύρια λίρες στο Ellesmere Port το 2021 για να εξοπλίσει την εγκατάσταση για την παραγωγή ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με ηλεκτρικές μπαταρίες, καθιστώντας το το πρώτο εργοστάσιο της εταιρείας που είναι αφιερωμένο στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες παγκοσμίως.
«Ενώ η εταιρεία έχει δεσμευτεί να κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα οχήματα στο εργοστάσιό της στο Ellesmere Port, η απόφαση να μην προχωρήσει σε περαιτέρω επενδύσεις στο εργοστάσιο του Luton θα αποτελέσει πλήγμα και είναι ένδειξη ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται στριμωγμένες στη γωνία», δήλωσε σε σημείωμά της η επικεφαλής οικονομικής ανάλυσης της AJ Bell Danni Hewson.
Η κίνηση της Stellantis έρχεται σε μια εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει μια υποτονική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και τον έντονο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μειώσει την καθοδήγηση και τις θέσεις εργασίας.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η κατασκευάστρια εταιρεία Jeep δήλωσε ότι θα περικόψει 1.100 θέσεις εργασίας σε ένα εργοστάσιο στις ΗΠΑ, καθώς επιδιώκει να μειώσει τα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων που έχουν επιβαρύνει τις επιδόσεις της. Η Ford Motor ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα περικοπές 4.000 θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, κυρίως στη Γερμανία, ενώ η General Motors και η Nissan Motor έχουν επίσης πρόσφατα περιγράψει σχέδια μείωσης του προσωπικού.
Προμηθευτές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, όπως η Michelin και η Schaeffler, ανακοίνωσαν επίσης απολύσεις και κλείσιμο εργοστασίων, ενώ η Robert Bosch δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα μειώσει έως και 5.550 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια. Εν τω μεταξύ, η σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών Northvolt υπέβαλε αίτηση πτώχευσης στις ΗΠΑ και ο διευθύνων σύμβουλός της παραιτήθηκε.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν επίσης με την αβεβαιότητα γύρω από τους δασμούς, αφού ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι θα επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές όλων των αγαθών από το Μεξικό και τον Καναδά και πρόσθετους δασμούς 10% στις κινεζικές εισαγωγές.
Η Stellantis είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στους δασμούς στο Μεξικό, καθώς σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων της στις ΗΠΑ προέρχεται από οχήματα που παράγονται στο Μεξικό, έγραψαν οι αναλυτές της Berenberg σε σημείωμα προς τους πελάτες νωρίτερα αυτό το μήνα.
Andrea Figueras, The Wall Street Journal
Τ.Σ.