Η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται (και) για τη διαχείριση πλούτου

Εάν η Silicon Valley έχει δίκιο και η τεχνολογία προχωρήσει, μπορεί να γίνουμε μάρτυρες ενός νέου κύματος αναστάτωσης της βιομηχανίας

Eugene Rabkin, Financial Times

Ο συγγραφέας είναι πρώην παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας στη Morgan Stanley και πρώην επικεφαλής ομάδας έρευνας, δεδομένων και ανάλυσης στη UBS.

  • Είναι δύσκολο να βρει κανείς μια επιχείρηση διαχείρισης πλούτου σε μια τράπεζα ή έναν χρηματιστή που να μην προσπαθεί να καταλάβει πώς να ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στην προσφορά της. Πρόκειται για μια ευκαιρία και μια ανταγωνιστική απειλή. Η ενεργή διαχείριση πλούτου προσπαθεί να κατανοήσει πώς να προσαρμόσει ένα τεράστιο φάσμα προϊόντων στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και περιστάσεις της ζωής.

Η παροχή εξατομικευμένων συμβουλών είναι όμως δαπανηρή. Μία από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες από την τεχνητή νοημοσύνη σε αυτόν τον τομέα είναι η παροχή προσφορών σε εκείνους που προηγουμένως αποκλείονταν για λόγους κόστους, καθώς ο πλούτος τους δεν ήταν απλώς αρκετός για να δικαιολογήσει τις υπηρεσίες.

  • Οι λεγόμενοι ρομποτικοί σύμβουλοι δεν ήταν δημοφιλείς για να το κάνουν αυτό, όταν υπάρχουν ανθρώπινες εναλλακτικές λύσεις.

Ακόμη και αν γίνει αποδεκτό ότι ένας ρομποτικός σύμβουλος με τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να σχεδιάσει την καλύτερη δυνατή επιλογή για ένα άτομο ανάμεσα, ας πούμε, σε χιλιάδες κεφάλαια, μετοχές και ομόλογα, μια στατική πρόταση δεν είναι αρκετά καλή.

  • Χρειάζεται ενεργή επικοινωνία μεταξύ του πελάτη και της μηχανής που τροφοδοτεί τη σύσταση. Αυτό είναι το βασικό εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσει η συμβουλευτική με τεχνητή νοημοσύνη. Εάν ένας πελάτης – ή ο σύμβουλος – θέλει κυρίως να ελαχιστοποιήσει το κόστος των συμβουλών πλούτου, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι οι απλές, βασισμένες σε κανόνες μηχανές θα κάνουν τη δουλειά τους.

Οι αυτοματοποιημένες συμβουλές θα βελτιώνονται σταδιακά όσον αφορά την πολυπλοκότητα, τη φιλική διεπαφή και το κόστος. Αλλά το βαθύτερο πρόβλημα για κάποιον που προσπαθεί να δημιουργήσει έναν στρατό από ρομποτικούς συμβούλους για να συλλάβει τους πελάτες με την μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία βρίσκεται κάπου αλλού.

  • Στο πρόσφατο βιβλίο του, The Atomic Human, ο Nigel Lawrence παρουσιάζει μια πειστική υπόθεση για τις δυσκολίες που έχουμε να επικοινωνήσουμε με έναν υπολογιστή. Οι μηχανές απορροφούν πολλές στατιστικές πληροφορίες σχετικά με το τι κατέχουμε, τι αγοράζουμε ή τι κάνουμε κλικ. Μπορούν να υπολογίσουν τις ιδιότητες και τις προηγούμενες αποδόσεις κάθε χρηματοπιστωτικού μέσου.

Αλλά δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις αφηγήσεις, στις αλλαγές των προσδοκιών που μας κάνουν αυτό που είμαστε. Όπως λέει και το ρητό, γνωρίζουμε περισσότερα για εμάς από όσα μπορούμε να πούμε, ειδικά σε έναν υπολογιστή. Η ικανότητά μας να επενδύουμε απαιτεί πολλές δεξιότητες που πρέπει να δρουν συντονισμένα. Πρέπει να προγραμματίζουμε αποταμιεύσεις, να αναβάλλουμε την κατανάλωση και να εκτελούμε επενδυτικά σχέδια.

  • Αυτά είναι άκρως προσωπικά χαρακτηριστικά που δυσκολευόμαστε να εξηγήσουμε σε έναν οικονομικό σύμβουλο, πόσο μάλλον μέσω των προτροπών μιας τυπικής προσφοράς ενός δικτυακού τόπου προγραμματισμού πλούτου. Η προεπιλεγμένη επιλογή, λοιπόν, πέφτει στη συνταγογράφηση αυτού που λειτουργούσε καλύτερα, ή στην επενδυτική στρατηγική που ο σύμβουλος γνωρίζει απ’ έξω, διανθισμένη με κάποιες ιδέες από τον επικεφαλής επενδύσεων.

Συνήθως, οι πελάτες μπορεί να καταλήξουν με το χαρτοφυλάκιο 60/40 μετοχών-ομολόγων με βελτιώσεις. Αυτό δεν απαιτεί σχεδόν καθόλου διορατικότητα από την ΤΝ.

  • Η πρόοδος μπορεί να επιτευχθεί με την προσαρμογή της ΤΝ στους τρόπους με τους οποίους εργάζεται ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος και όχι το αντίστροφο. Η τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να προχωρήσει πέρα από τις μηχανές συστάσεων που απλώς συνεχίζουν να χτυπούν τα ίδια προϊόντα που τείνουν να αγοράζουν παρόμοιοι πελάτες.

Τα προγράμματα θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτα ώστε να λαμβάνουν περισσότερες πληροφορίες από τις αλληλεπιδράσεις με έναν πελάτη, καθιστώντας τις προτάσεις κατανοητές τόσο για τον σύμβουλο όσο και για τον επενδυτή. Εάν ένα προτεινόμενο χαρτοφυλάκιο δεν μπορεί να εξηγηθεί με όρους απλού ανθρώπου, δεν θα πωληθεί.

  • Εάν δεν παρέχει τις αναμενόμενες αποδόσεις, οι σύμβουλοι και οι πελάτες πρέπει να κατανοήσουν το γιατί. Οι εταιρείες διαχείρισης πλούτου πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι όλα αυτά σημαίνουν διαφορετικό ρόλο για τον κεντρικό σχεδιασμό. Ένας CIO και οι προγραμματιστές θα μπορούσαννα δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα αρκετά ευέλικτο ώστε να συλλάβουν τις περισσότερες από τις παρατηρήσεις.

Αλλά αναπόφευκτα, καθώς οι βασικές υποδείξεις αποκεντρώνονται στον πελάτη ή τον σύμβουλο, οι μηχανές θα παράγουν συστάσεις που θα αποκλίνουν από τη γραμμή του κόμματος. Αυτό θα μπορούσε να περιπλέξει την προσπάθεια πώλησης προϊόντων υψηλού περιθωρίου κέρδους. Θα υπάρξουν επίσης διαφορετικές προκλήσεις όσον αφορά τη συμμόρφωση και τον κίνδυνο.

  • Κοιτάζοντας μέσα από το τηλεσκόπιο, αν μπορούμε να κάνουμε μια συζήτηση με ένα πρόγραμμα, με ανθρώπινους όρους, για το πώς αλλάζουν οι συνθήκες ζωής, θα μπορούσαμε να εισέλθουμε σε έναν διαφορετικό τομέα. Αυτή είναι μία από τις υποσχέσεις των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων ή πιο συγκεκριμένα των πρακτόρων τεχνητής νοημοσύνης.

Αυτά θα έχουν πρόσβαση στις εμπειρίες μας μέσω ενός συνδυασμού διαλόγου και των ψηφιακών ψίχουλων που αφήσαμε στον ιστό. Θα έχουν αρκετό πλαίσιο από εμάς για να ερμηνεύουν και να εκτελούν αυτό που θέλουμε καθώς η ζωή προχωράει. Αλλά είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πώς θα χρησιμοποιήσουμε αυτές τις πλατφόρμες- πόσο σίγουροι θα είμαστε για να δώσουμε πρόσβαση στα ενδόμυχα προσωπικά μας δεδομένα.

  • Μέχρι τότε -αν αυτό συμβεί ποτέ- πολλοί πελάτες θα συνεχίσουν να εμπιστεύονται ανθρώπους για να ασχοληθούν με τα κρίσιμα ζητήματα της συνταξιοδότησης και της διαχείρισης του πλούτου μας, ακόμη και αν κάποιοι τρόποι του παλιού μοντέλου ίσως χρειαστεί να αλλάξουν.

Οι ανθρώπινοι σύμβουλοι μπορεί να υποβοηθούνται όλο και περισσότερο από την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά θα εξακολουθήσουν να έχουν τον έλεγχο της έρευνας. Αλλά αν η Silicon Valley έχει δίκιο και οι πράκτορες της ΤΝ προχωρήσουν σε σημείο που η συνομιλία μας μαζί τους να είναι αρκετά ρευστή ώστε να μας παρέχει άνεση, μπορεί να γίνουμε μάρτυρες ενός νέου κύματος αναστάτωσης του κλάδου.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΑΠΟΔΟΣΗ 
*

τεχνολογία

Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο