Η Tesla αισθάνεται την οργή των αντιδράσεων κατά του Elon Musk

Οι πωλήσεις πέφτουν κατακόρυφα σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές EV στον κόσμο και διαδηλωτές και βάνδαλοι βάζουν στο στόχαστρο τα καταστήματα της εταιρείας.

Ο Tae Helton, ένας λάτρης των αυτοκινήτων που ζει λίγα λεπτά από το ναυαρχικό εργοστάσιο της Tesla Inc. στην Καλιφόρνια, αγόρασε ένα Tesla για τον οικογενειακό στόλο και παραλίγο να αγοράσει ένα δεύτερο πέρυσι.

Αφού ο Elon Musk έκανε χειρονομίες που έμοιαζαν με ναζιστικό χαιρετισμό σε εκδήλωση για την ορκωμοσία του προέδρου Donald Trump τον περασμένο μήνα, δεν θέλει να έχει καμία σχέση με τη μάρκα.

«Η υπερηφάνεια και το καλό συναίσθημα που είχα οδηγώντας το χάθηκε για μένα», δήλωσε ο Helton για το Model 3 που έχει οδηγήσει μόνο περίπου 2.500 μίλια. Ο πολιτικά μετριοπαθής 49χρονος σχεδιάζει να αποπληρώσει το δάνειο του αυτοκινήτου του νωρίτερα και να ανταλλάξει το σεντάν πριν από το τέλος του έτους.

Ο Helton έχει παρέα μεταξύ των πελατών και των καταναλωτών της Tesla. Οι πωλήσεις του κατασκευαστή EV μειώθηκαν κατά 45% σε όλη την Ευρώπη τον Ιανουάριο, μετά την πρώτη ετήσια μείωση των παγκόσμιων παραδόσεων εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Η εταιρεία παρουσιάζει ιδιαίτερα σημάδια πίεσης σε μέρη όπου ο διευθύνων σύμβουλός της παρεμβαίνει στην πολιτική με τρόπους που αντιβαίνουν στη δηλωμένη αποστολή και τις αξίες της Tesla.

Στην Καλιφόρνια, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 12% πέρυσι, καθώς ο Μασκ επιτέθηκε στους ηγέτες μιας πολιτείας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να επιβιώσει η αυτοκινητοβιομηχανία από τα ταραχώδη πρώτα χρόνια της και να γίνει μια από τις πιο πολύτιμες εταιρείες στον κόσμο.

Στη Γερμανία -όπου οι ταξινομήσεις έπεσαν κατά 41% πέρυσι και 59% τον Ιανουάριο- ο δισεκατομμυριούχος υποστηρίζει εμφατικά ένα ακροδεξιό κόμμα που αρνείται τη ζημιά από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Και στο Ηνωμένο Βασίλειο – που είναι σήμερα η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη – ο Musk έχει ευθυγραμμιστεί με πολιτικούς που θέλουν να καταργηθούν οι στόχοι του καθαρού μηδενός και έχουν χαρακτηρίσει τις πολιτικές που αποσκοπούν στην ενίσχυση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων ως «πόλεμο κατά των οδηγών».

«Η μεγαλύτερη πρόκληση της Tesla το 2025 δεν είναι η τεχνολογία – είναι η αντίληψη», λέει ο Jacob Falkencrone, παγκόσμιος επικεφαλής επενδυτικής στρατηγικής της Saxo, της δανέζικης τράπεζας με περισσότερα από 105 δισεκατομμύρια ευρώ σε περιουσιακά στοιχεία πελατών. «Το πολιτικό φορτίο του Elon Musk επιβαρύνει πλέον τις πωλήσεις, την πίστη στο εμπορικό σήμα και την εμπιστοσύνη των επενδυτών».

Tesla

Η πολωτική συμπεριφορά του Μασκ δεν είναι κάτι καινούργιο, ούτε υπάρχουν ενδείξεις ότι πολλοί από τους πελάτες του έχουν ξινίσει μαζί του. Το 2023, το Bloomberg News διεξήγαγε έρευνα σε περισσότερους από 5.000 ιδιοκτήτες Tesla και το κλίμα για τον CEO έκανε τη μεγαλύτερη βουτιά μεταξύ όλων των θεμάτων για τα οποία είχαν ερωτηθεί οι καταναλωτές τέσσερα χρόνια νωρίτερα.

Όμως η αντίδραση κατά του Μασκ έχει περάσει σε άλλο επίπεδο φέτος.

Στο εργοστάσιο της Tesla έξω από το Βερολίνο, ακτιβιστές πρόβαλαν πλάνα από τη χειρονομία του Μασκ στην πρόσοψη του κτιρίου, σε ένα κόλπο που προβλήθηκε εκατομμύρια φορές στο X, την πλατφόρμα του που ήταν παλαιότερα γνωστή ως Twitter. Εκθετήρια της Tesla έχουν βανδαλιστεί στην Ολλανδία, το Κολοράντο, το Όρεγκον και την Ουάσινγκτον. Το Σαββατοκύριακο έχουν διοργανωθεί διαμαρτυρίες σε δεκάδες καταστήματα της εταιρείας σε όλες τις ΗΠΑ.

«Δεν ξέρω αν έχει υπάρξει ποτέ μεγαλύτερη καταστροφή της αξίας της μάρκας σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Τομ Πράις, κάτοικος του Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια, ο οποίος εμφανίστηκε σε διαδήλωση στην πόλη με μια πινακίδα Don’t Drive DOGE. «Η Tesla έχει μετατραπεί σε μια τετράτροχη διαφημιστική πινακίδα για τον αφανισμό της δημοκρατίας μας».

Ο Μασκ συγκεντρώνει χαμηλές δημοσκοπήσεις μεταξύ Βρετανών, Γερμανών και Σουηδών, με μια έρευνα στην τελευταία χώρα να διαπιστώνει επίσης όλο και πιο αρνητική στάση απέναντι στην Tesla. Οι εγγραφές του Model Y στη Σουηδία μειώθηκαν κατά 48% τον περασμένο μήνα, ενώ οι πωλήσεις του Model 3 μειώθηκαν κατά 31%.

Η Pew Research διαπίστωσε ότι η πλειονότητα των Αμερικανών βλέπει δυσμενώς τον Musk, ενώ το Πανεπιστήμιο Quinnipiac αναφέρει ότι η πλειονότητα των ψηφοφόρων πιστεύει ότι έχει υπερβολικά μεγάλη δύναμη να λαμβάνει αποφάσεις που επηρεάζουν τις ΗΠΑ. Ένας Ρεπουμπλικανός στρατηγικός σύμβουλος που υποστηρίζει τη διακομματική υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα διαπίστωσε ότι ο Μασκ είναι πλέον πιο δημοφιλής στους ανθρώπους που οδηγούν αυτοκίνητα βενζίνης από ό,τι σε εκείνους που οδηγούν ηλεκτρικά.

«Κάποτε με λάτρευαν οι αριστεροί», δήλωσε ο Μασκ κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης με τον Τραμπ από τον Σον Χάνιτι του Fox News που προβλήθηκε την περασμένη εβδομάδα. «Λιγότερο αυτές τις μέρες».

Η διοίκηση της Tesla δήλωσε στους επενδυτές τον περασμένο μήνα ότι αναμένει ότι η επιχείρηση οχημάτων της θα επιστρέψει σε ανάπτυξη φέτος, αν και απέφυγε να προσφέρει συγκεκριμένα στοιχεία. Τρεις μήνες νωρίτερα, ο Μασκ είχε πει ότι έβλεπε δυνατότητες για άλμα πωλήσεων κατά 20% έως 30%.

Υπάρχουν λόγοι να αισιοδοξούμε ότι η Tesla μπορεί να πουλήσει περισσότερα αυτοκίνητα φέτος, παρά το αργό ξεκίνημα. Μέρος της αδυναμίας των πωλήσεών της στις αρχές του έτους συνδέεται με την αλλαγή των γραμμών παραγωγής για το πιο δημοφιλές όχημά της, το Model Y, το οποίο έχει επανασχεδιαστεί. Η επικαιροποίηση και των τεσσάρων εργοστασίων που συναρμολογούν το σπορ όχημα θα έχει ως αποτέλεσμα να χαθούν αρκετές εβδομάδες παραγωγής αυτό το τρίμηνο, δήλωσε τον περασμένο μήνα ο οικονομικός διευθυντής Vaibhav Taneja.

Η Tesla έχει επίσης πει στους επενδυτές ότι πιο προσιτά μοντέλα είναι σε καλό δρόμο για να ξεκινήσουν την παραγωγή τους από το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, αν και έχει προσφέρει λίγες λεπτομέρειες σχετικά με τα οχήματα. Ενώ οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν μειωθεί κατά 37% από το υψηλό ρεκόρ που είχαν φθάσει στα μέσα Δεκεμβρίου, εξακολουθούν να έχουν αυξηθεί κατά 20% από τις εκλογές της 5ης Νοεμβρίου.

Tesla

Ορισμένοι καταναλωτές δεν θα ρίξουν μια ματιά στα νέα μοντέλα της Tesla. Ο Eric Thurber, κάτοικος της περιοχής του San Francisco Bay που αγόρασε ένα Model 3 το 2021, ανέμενε να κρατήσει το αυτοκίνητό του για τουλάχιστον πέντε ή έξι χρόνια. Μετά την ημέρα των εγκαινίων, αποφάσισε να το πουλήσει με μεγάλη ζημία.

«Δεν μπορούσα να αντέξω άλλο αυτό που έκανε ο Elon Musk», δήλωσε ο 58χρονος. Ο Thurber είχε ελέγξει την αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου του μήνες νωρίτερα και λάμβανε περιοδικές ενημερώσεις που έδειχναν ότι το αυτοκίνητο είχε υποστεί κατακόρυφη μείωση. Ενώ χρωστούσε ακόμα περίπου 27.000 δολάρια για το Model 3, θέλησε να φύγει όταν η Carvana εκτίμησε ότι η αξία του ήταν περίπου 22.000 δολάρια. Αντάλλαξε το αυτοκίνητο με ένα ηλεκτρικό σεντάν BMW i4.

Ο Micah Barber, καθηγητής κολεγίου στο Όστιν, όπου ο Musk μετέφερε την έδρα της Tesla στα τέλη του 2021, οδηγεί σήμερα ένα βενζινοκίνητο Chevrolet Equinox SUV και σχεδιάζει να κάνει το επόμενο όχημα της οικογένειας ένα EV. Ενώ έχει θαυμάσει πόση καινοτομία έφερε η Tesla στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχει αποκλείσει την αγορά ενός από τα αυτοκίνητα της εταιρείας εξαιτίας του Musk.

«Έχει γίνει ένας από τους πιο επικίνδυνους ανθρώπους στη χώρα μας», δήλωσε ο 43χρονος Μπάρμπερ για τον Μασκ σε μια διαμαρτυρία που διοργανώθηκε αυτόν τον μήνα στον εκθεσιακό χώρο της Tesla στην πρωτεύουσα του Τέξας.

Οι μάρκες που συσσωρεύουν μερίδιο αγοράς εις βάρος της Tesla ποικίλλουν ανάλογα με την αγορά. Στην Καλιφόρνια, η Honda και η Hyundai κέρδισαν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς EV της πολιτείας πέρυσι. Στη Γερμανία, οι μάρκες VW, Seat και Skoda της Volkswagen AG και η ομώνυμη μάρκα της BMW AG κατέγραψαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στις πωλήσεις του Ιανουαρίου.

Tesla

Η πλειονότητα των πελατών της Lucid Group Inc. κατείχε ιστορικά Teslas, και ο κατασκευαστής του σεντάν Air των 69.900 δολαρίων έχει δει αυξανόμενο ενδιαφέρον τα τελευταία τρίμηνα, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση που έστειλε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Polestar, του κατασκευαστή EV που αποσχίστηκε από τη Volvo Car AB, δήλωσε στο Bloomberg News τον περασμένο μήνα ότι είχε κατευθύνει τους πωλητές να στοχεύσουν τους δυσαρεστημένους ιδιοκτήτες Tesla.

«Πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν ένα είδος κούρσας με ένα άλογο», δήλωσε για τη δυναμική της αγοράς ο BJ Birtwell, διευθύνων σύμβουλος της Electrify Expo, η οποία φιλοξενεί φεστιβάλ EV για καταναλωτές σε όλες τις ΗΠΑ. «Τώρα, είναι τόσο υπερ-ανταγωνιστική που οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν πραγματικά ισχυρές προσφορές που δημιουργούν τον τύπο ανταγωνισμού για την Tesla που δεν έχουν δει ποτέ».

Ο Helton, ο ιδιοκτήτης του Model 3, ο οποίος επιθυμούσε να αγοράζει αυτοκίνητα που κατασκευάζονται κοντά στο σπίτι του στην περιοχή του Bay – μεταξύ άλλων από φίλους που εργάζονται στο εργοστάσιο της Tesla – έκανε προσωρινά σχέδια για την αγορά ενός ακόμη οχήματος της εταιρείας από την πρώτη δοκιμαστική διαδρομή που έκανε η οικογένειά του πέρυσι. Ενώ είχε παρατηρήσει κάποιες «κόκκινες σημαίες» για τον Μασκ όταν παρήγγειλε το σεντάν τον Μάιο, δεν ήταν διατεθειμένος να το κρατήσει εναντίον ολόκληρης της εταιρείας.

Αφού ο Μασκ αύξησε τις πολιτικές του δραστηριότητες, ο επαγγελματίας του ανθρώπινου δυναμικού έγινε απρόθυμος να διπλασιάσει τη μάρκα Tesla. Η οικογένειά του αποφάσισε αντ’ αυτού να μισθώσει ένα Hyundai Ioniq 5.

«Πάντα ένιωθα ότι αν η ψήφος μου δεν είχε αντίκτυπο σε αυτό που ήθελα, ο άλλος τρόπος που μπορώ να ψηφίσω είναι μέσω της ψήφου του πορτοφολιού μου, είτε πρόκειται για την Tesla είτε για οτιδήποτε άλλο», δήλωσε ο Helton. «Τον τελευταίο καιρό ψηφίζω με το πορτοφόλι μου».

Kara Carlson, Bloomberg

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο