Η Tesla αναπτύσσει ένα οικονομικότερο σπορ-χρηστικό όχημα Model Y που θα κάνει το ντεμπούτο του στην Κίνα, ελπίζοντας να ανακτήσει έδαφος μετά την ανάκτηση μεριδίου αγοράς από τους Κινέζους ανταγωνιστές που έχουν το πλεονέκτημα της τιμής.
Ομάδες στο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη εργάζονται για να αφαιρέσουν χαρακτηριστικά από το σημερινό Model Y ή να τα απλοποιήσουν, ώστε το νέο μοντέλο να μπορεί να παραχθεί στις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής, δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα. Οι μηχανικοί στοχεύουν να μειώσουν το κόστος παραγωγής του νέου αυτοκινήτου κατά 20% έως 30% από το Model Y, το οποίο κοστίζει από περίπου 36.400 δολάρια και πάνω στην Κίνα, είπαν οι άνθρωποι.
Το οικονομικό Tesla θα είναι διαθέσιμο πρώτα στην Κίνα και οι εκδόσεις του θα μπορούσαν να πωληθούν αργότερα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, είπαν οι άνθρωποι. Θα πωλείται παράλληλα με το σημερινό Model Y, το οποίο ανανεώθηκε πρόσφατα.
Η Tesla επιδιώκει να υπερασπιστεί τις πωλήσεις της στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, έναντι του αυξημένου ανταγωνισμού. Τα μοντέλα των τοπικών αυτοκινητοβιομηχανιών κοστίζουν συνήθως λιγότερο και προσφέρουν πιο ελκυστικά χαρακτηριστικά, όπως πιο προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Οι πωλήσεις της Tesla στην Κίνα αυξήθηκαν πέρυσι, αλλά η συνολική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε ταχύτερα. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς της Tesla στον τομέα των αυτοκινήτων που κινούνται πλήρως με μπαταρίες μειώθηκε στο 10% από 12% ένα χρόνο νωρίτερα.
Η Tesla στοχεύει να ξεκινήσει τη δοκιμαστική κατασκευή του χαμηλότερου κόστους Model Y ήδη από το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και ελπίζει να ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή στις αρχές του 2026, δήλωσαν οι άνθρωποι. Η Tesla θα μπορούσε να επισπεύσει το χρονοδιάγραμμα αν το πρόσφατα ανανεωμένο Model Y αποτύχει να ανεβάσει τις πωλήσεις, είπαν.
Η Tesla δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Η κινεζική τεχνολογική έκδοση 36Kr ανέφερε νωρίτερα το σχέδιο για ένα αυτοκίνητο χαμηλού κόστους.
Ο Vaibhav Taneja, οικονομικός διευθυντής της Tesla, δήλωσε σε αναλυτές τον Ιανουάριο ότι η εταιρεία «βρίσκεται σε καλό δρόμο για να λανσάρει ένα πιο προσιτό μοντέλο το πρώτο εξάμηνο του 2025». Δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Στην Κίνα, η Tesla άρχισε να παραδίδει το ανανεωμένο Model Y τον Φεβρουάριο. Έχει μια πιο κομψή εμφάνιση με λεπτότερους προβολείς, όμοιους με αυτούς που βλέπουμε στα pickup Cybercab και Cybertruck χωρίς οδηγό. Πρόσθεσε μια οθόνη οκτώ ιντσών για τους επιβάτες στο πίσω κάθισμα.
Οι αναβαθμίσεις βοήθησαν την Tesla να φτάσει τους ανταγωνιστές της στην Κίνα που προσφέρουν τέτοια χαρακτηριστικά εδώ και καιρό, αλλά είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής κατά 5%.
Τον Φεβρουάριο, η Tesla πούλησε περίπου 30.000 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στη Σαγκάη, η χειρότερη μηνιαία επίδοση πωλήσεων από τον Ιούλιο του 2022, που επλήγη σε μεγάλο βαθμό από την αδύναμη ζήτηση από αγορές εκτός Κίνας. Η Tesla στέλνει αυτοκίνητα από τη Σαγκάη σε μέρη όπως η Ευρώπη και η Νοτιοανατολική Ασία.
Ένας αξιωματούχος της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας δήλωσε ότι οι χαμηλές πωλήσεις οφείλονται εν μέρει στους Κινέζους καταναλωτές που καθυστερούν τις αγορές μέχρι να είναι διαθέσιμο το ανανεωμένο Model Y. Είπε επίσης ότι οι εξαγωγές από το εργοστάσιο της Σαγκάης επηρεάστηκαν από τις αντιδράσεις των καταναλωτών εκτός Κίνας κατά του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla Έλον Μασκ, ο οποίος είναι επίσης σύμβουλος του προέδρου Τραμπ.
Ο Μασκ μιλάει εδώ και χρόνια για ένα πιθανό οικονομικό μοντέλο και έχει κάνει ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση στο Μεξικό, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε τον περασμένο Αύγουστο ένα σεντάν Model 3 χαμηλότερου κόστους. Η νέα έκδοση, που διατίθεται για περίπου 37.300 δολάρια ή 15% λιγότερο από το κανονικό Model 3, προσφέρει καθίσματα από ύφασμα αντί για δέρμα και παραλείπει την οθόνη για τους επιβάτες των πίσω καθισμάτων.
Στην Κίνα, το σεντάν SU7 της εταιρείας κατασκευής smartphone Xiaomi, το οποίο ξεκίνησε τις παραδόσεις τον περασμένο Απρίλιο, ξεπέρασε σε πωλήσεις το Model 3 της Tesla για τρεις συνεχόμενους μήνες. Η Xiaomi έχει δηλώσει ότι θα παρουσιάσει φέτος ένα SUV που θα ανταγωνιστεί κατά μέτωπο το Model Y.
Η Tesla υστερεί σε σχέση με τους τοπικούς αντιπάλους της στην προσφορά προηγμένων χαρακτηριστικών υποβοήθησης της οδήγησης, τα οποία έχουν γίνει όλο και περισσότερο στάνταρ για τα αυτοκίνητα στην Κίνα, κυρίως λόγω κανονιστικών εμποδίων.
Η Tesla αναβάθμισε το λογισμικό υποβοήθησης οδήγησης τον Φεβρουάριο στην Κίνα, αλλά δεν έχει ακόμη εισαγάγει το αντίστοιχο του τελευταίου λογισμικού που είναι διαθέσιμο στους Αμερικανούς οδηγούς. Ο Μασκ δήλωσε ότι οι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί από τις αρχές τόσο στην Κίνα όσο και στις ΗΠΑ έχουν φέρει την Tesla σε δύσκολη θέση, επειδή δεν μπορεί να εκπαιδεύσει τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκονται πίσω από το λογισμικό με τον τρόπο που θα ήθελε.
Raffaele Huang, The Wall Street Journal
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

