Η Thyssenkrupp σχεδιάζει να μειώσει το εργατικό δυναμικό της στον τομέα του χάλυβα κατά 40%, καταφέροντας το τελευταίο πλήγμα στη γερμανική βιομηχανία, καθώς προειδοποίησε για την υπερπροσφορά στην Ευρώπη και την «αύξηση των φθηνών εισαγωγών» από την Κίνα. Η μεγαλύτερη χαλυβουργία της Γερμανίας δήλωσε τη Δευτέρα ότι στοχεύει «να περικόψει περίπου 5.000 θέσεις εργασίας έως το 2030 μέσω προσαρμογών στην παραγωγή και τη διοίκηση», ενώ επιπλέον 6.000 ρόλοι «θα μεταφερθούν σε εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών ή θα καταργηθούν μέσω της πώλησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων».
Παράλληλα με τις περικοπές θέσεων εργασίας, η Thyssenkrupp Steel Europe δήλωσε ότι σχεδιάζει να κλείσει μια μονάδα επεξεργασίας και να μειώσει την ετήσια παραγωγική δυναμικότητα έως και κατά το ένα τέταρτο σε 8,7 έως 9 εκατ. τόνους. «Γνωρίζουμε ότι αυτή η πορεία θα απαιτήσει πολλά από πολλούς ανθρώπους, ιδίως επειδή θα πρέπει να μειώσουμε μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας τα επόμενα χρόνια προκειμένου να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί», δήλωσε ο Dennis Grimm, διευθύνων σύμβουλος του τμήματος χάλυβα.
Η ανακοίνωση περισσότερων μεγάλων απωλειών θέσεων εργασίας σε όλη τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας – τη ραχοκοκαλιά της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης – έρχεται την ώρα που η προεκλογική εκστρατεία στο Βερολίνο επιταχύνεται. Εταιρείες όπως η Volkswagen και οι προμηθευτές αυτοκινήτων ZF Friedrichshafen, Schaeffler και Bosch έχουν ανακοινώσει τους τελευταίους μήνες δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας, καθώς προειδοποιούν για την επιβράδυνση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η φθίνουσα ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, όπου η ζήτηση τα τελευταία πέντε χρόνια έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 2 εκατ. οχήματα, έχει πλήξει τους χαλυβουργούς μαζί με άλλες εταιρείες στην αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Danni Hewson, αναλυτής της AJ Bell, δήλωσε ότι οι περικοπές χάλυβα ρίχνουν «σκληρό φως» στην οικονομία της Γερμανίας, προσθέτοντας ότι η βιομηχανική κληρονομιά της «υφίσταται μια οδυνηρή μεταμόρφωση».
Η συρρίκνωση της ευρωπαϊκής ζήτησης για χάλυβα συνέπεσε με την αύξηση των κινεζικών εξαγωγών του μετάλλου, εν μέσω αυξανόμενης πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας. Η Κίνα, ο μεγαλύτερος παραγωγός χάλυβα στον κόσμο, βρίσκεται σε καλό δρόμο για να εξάγει περισσότερους από 100 εκατ. τόνους φέτος – το υψηλότερο ποσοστό εξαγωγών από το 2016. Η άνοδος αυτή έχει εντείνει τις εμπορικές εντάσεις, ωθώντας τους Ευρωπαίους χαλυβουργούς να καλέσουν τους αξιωματούχους να επιβάλουν δασμούς, καθώς η πλημμύρα του κινεζικού χάλυβα έχει μειώσει απότομα τις τιμές σε όλη την Ευρώπη.
Η Thyssenkrupp Steel δήλωσε τον Σεπτέμβριο στους Financial Times ότι η «απότομη αύξηση των εισαγωγών επιδοτούμενου χάλυβα» στην Ευρώπη αποτελεί απειλή για τα ακριβά σχέδια της βιομηχανίας να αποσυμφορηθεί από τον άνθρακα και να παράγει τον λεγόμενο πράσινο χάλυβα χρησιμοποιώντας υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια αντί για αέριο.
Τα σχέδια αναδιάρθρωσης της Thyssenkrupp Steel έρχονται καθώς ο μητρικός της όμιλος Thyssenkrupp προσπαθεί να πείσει τον τσεχικό δισεκατομμυριούχο Daniel Křetínský’s EP Corporate Group να αυξήσει το 20 τοις εκατό ποσοστό του στη χαλυβουργία σε 50 τοις εκατό. Οι συνομιλίες περιπλέκονται από τις εσωτερικές διαμάχες στον όμιλο σχετικά με το κόστος που συνδέεται με τα σχέδια απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του τμήματος εν μέσω της πώλησης στον Křetínský – μια αμφιλεγόμενη διαδικασία που τον Αύγουστο οδήγησε επτά διευθυντές, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής της χαλυβουργίας, να παραιτηθούν σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Η χαλυβουργία δήλωσε ότι η EP υποστήριζε τα σχέδια αναδιάρθρωσης. Το συνδικάτο IG Metall εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη δέσμευση της Thyssenkrupp στα σχέδιά της να αντικαταστήσει δύο από τους υψικαμίνους της με μια μονάδα άμεσης αναγωγής, η οποία θα επιτρέψει στην εταιρεία να παράγει χάλυβα με λιγότερη ένταση άνθρακα. Ο Jürgen Kerner, αναπληρωτής πρόεδρος του IG Metall που συμμετέχει στο εποπτικό συμβούλιο της Thyssenkrupp, δήλωσε ότι ενώ η εταιρεία αντιμετωπίζει μια σοβαρή κατάσταση, τα σχέδια αναδιάρθρωσης ισοδυναμούν με «κήρυξη πολέμου στο εργατικό δυναμικό».
Σε μια σειρά από απομειώσεις τα τελευταία δύο χρόνια, η πιο πρόσφατη από τις οποίες ήρθε αυτόν τον μήνα, η Thyssenkrupp μείωσε την αξία της μονάδας χάλυβα κατά 3 δισ. ευρώ.
Patricia Nilsson, Financial Times
Τ.Σ.