Η Toyota προειδοποιεί ότι ο χρόνος για να αμφισβητήσει την ηγεσία της Κίνας στα οχήματα υδρογόνου τελειώνει

Ο ιαπωνικός όμιλος ζητά διεθνείς επενδύσεις στον τομέα των καυσίμων για να αποφευχθεί η κυριαρχία της Κίνας στις αλυσίδες εφοδιασμού και τις εξαγωγές

Ο επικεφαλής της Toyota για το υδρογόνο προειδοποίησε ότι τα οχήματα που κινούνται με το πράσινο καύσιμο μπορεί να υποστούν την ίδια τύχη με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που λειτουργούν με μπαταρίες, με κινεζικές ομάδες να κυριαρχούν γρήγορα στις αλυσίδες εφοδιασμού και τις εξαγωγές, εκτός αν άλλες χώρες αυξήσουν τις επενδύσεις στην τεχνολογία.

Ο Μιτσουμάσα Γιαμαγκάτα, πρόεδρος του τμήματος υδρογόνου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ότι η Κίνα έχει πάρει το προβάδισμα στις υποδομές για φορτηγά υδρογόνου, μειώνοντας το κόστος καυσίμων στο ένα τρίτο του ιαπωνικού και κατασκευάζοντας γρήγορα σταθμούς ανεφοδιασμού. Η Κίνα ήδη κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο των παγκόσμιων πωλήσεων εμπορικών οχημάτων υδρογόνου.

«Το πιο σημαντικό για τη μείωση του κόστους του υδρογόνου είναι να κινηθούν ταυτόχρονα όλοι οι ενδιαφερόμενοι», δήλωσε ο Γιαμαγκάτα. «Η Κίνα είναι η πιο προηγμένη χώρα στον κόσμο στον τομέα των φορτηγών υδρογόνου. Ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο προηγμένη είναι ότι η κινεζική κυβέρνηση διέταξε τη μετατροπή των κύριων διαδρομών logistics σε αυτοκινητόδρομους υδρογόνου».

Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου — οι οποίες παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω χημικής αντίδρασης με οξυγόνο, εκπέμποντας μόνο υδρατμούς — προσφέρουν μεγάλες προοπτικές για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, καθώς οι μπαταρίες θεωρούνται πολύ βαριές και απαιτούν πολύ συχνή επαναφόρτιση για τα εμπορικά οχήματα.

Ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Toyota και η Hyundai της Νότιας Κορέας, έχουν στοιχηματίσει στο υδρογόνο ως καύσιμο του μέλλοντος, ακόμη και αν τα οχήματα με μπαταρία απογειώνονται και περιορίζουν τις ευκαιρίες της αγοράς για το άχρωμο αέριο.

Ωστόσο, η ταυτόχρονη υλοποίηση της παραγωγής φθηνού, καθαρού καυσίμου, η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού και η παραγωγή αυτοκινήτων υδρογόνου χαμηλού κόστους έχει αποδειχθεί δύσκολη. Το μέλλον των μεγάλων έργων υποδομής είναι αβέβαιο, καθώς τα κόστη έχουν εκτοξευθεί και οι επιδοτήσεις θεωρούνται ανεπαρκείς.

Οι αμερικανικές επιχορηγήσεις για έργα υδρογόνου κινδυνεύουν να περικοπούν υπό την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, τα σχέδια της Ιαπωνίας για δικούς της αυτοκινητόδρομους υδρογόνου και επιδοτήσεις για την εισαγωγή του καυσίμου προχωρούν με αργούς ρυθμούς, ενώ οι ελεγκτές χαρακτήρισαν «μη ρεαλιστικό» τον στόχο της ΕΕ να παράγει και να εισάγει 10 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου έως το 2030.

Ακόμη και στην Κίνα, ο ρόλος του υδρογόνου στις εμπορικές μεταφορές δεν είναι εξασφαλισμένος. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών και λεωφορείων με μπαταρία αυξάνονται ραγδαία, συμβάλλοντας στο διπλασιασμό των πωλήσεων εμπορικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών σε ρεκόρ 230.000 το 2024, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές.

Ο Yamagata δήλωσε ότι τα αυτοκίνητα με μπαταρία και υδρογόνο είναι τεχνολογίες σε «μεταβατική περίοδο», αλλά τα οχήματα με μπαταρία ωθούν τα δίκτυα στο όριο και δεν είναι κατάλληλα για τη μεταφορά βαρέων φορτίων σε μεγάλες αποστάσεις, απαιτώντας διάφορες λύσεις αποκαρβονισμού.

Οι πωλήσεις λεωφορείων και φορτηγών με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου στην Κίνα το 2024 ήταν υψηλότερες από όλες τις άλλες περιοχές του κόσμου μαζί, με 7.069 μονάδες, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Interact Analysis.

Τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης τον περασμένο μήνα διαφήμισαν την έναρξη της πρώτης διαπεριφερειακής διαδρομής φορτηγών υδρογόνου της χώρας, μήκους 1.150 χλμ. μεταξύ του Τσονγκίνγκ και του νότιου λιμανιού του Τσιντζού.

Toyota

Το υδρογόνο στην Κίνα κοστίζει μεταξύ 500 και 1.000 γιεν (3,50 και 7 δολάρια) ανά κιλό, έναντι 2.000 γιεν στην Ιαπωνία, δήλωσε ο Yamagata, αν και μέρος αυτού του πλεονεκτήματος οφείλεται στην παραγωγή του καυσίμου ως υποπροϊόν της χαλυβουργίας.

Ο επικεφαλής της Toyota για το υδρογόνο δήλωσε ότι το προβάδισμα της Κίνας δεν είναι αδιαμφισβήτητο, αλλά απαιτούνται επείγοντα μέτρα. «Δεν έχουμε πολύ χρόνο – είναι σημαντικό να επιταχύνουμε γρήγορα», είπε.

Η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις, είναι ο σημαντικότερος υποστηρικτής των οχημάτων υδρογόνου στον κλάδο, αναπτύσσοντας την τεχνολογία για περισσότερα από 30 χρόνια και πωλώντας 28.000 αυτοκίνητα Mirai με κυψέλες καυσίμου από την κυκλοφορία τους το 2014. Η BMW και η Honda επίσης επιδιώκουν την τεχνολογία.

Ενώ η Toyota έχει μειώσει τις προσδοκίες της για την επανάσταση του υδρογόνου στην αγορά αυτοκινήτων στο εγγύς μέλλον, καθώς οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία απογειώνονται, ο ιαπωνικός όμιλος έχει στραφεί προς την επιτυχία της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου στην αγορά φορτηγών και λεωφορείων.

Πρόσφατα παρουσίασε την τρίτη γενιά κυψελών καυσίμου υδρογόνου, η οποία έχει διάρκεια ζωής ίση με αυτή ενός κινητήρα ντίζελ και μπορεί να εγκατασταθεί ως ενιαία μονάδα σε επαγγελματικά οχήματα, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους.

Η Toyota πιστεύει ότι το στοίχημα της στο υδρογόνο θα αποδώσει, όπως συνέβη με την πολυετή της προσπάθεια στην ανάπτυξη υβριδικών οχημάτων. Στην Κίνα, σχεδιάζει να διεκδικήσει μερίδιο αγοράς μέσω κοινοπραξιών με τοπικές εταιρείες. Πέρυσι, άνοιξε ένα εργοστάσιο στο Πεκίνο με την SinoHytec, το οποίο μπορεί να παράγει έως και 10.000 συστήματα κυψελών καυσίμου ετησίως.

Ο Yamagata δήλωσε ότι η Toyota θα χρησιμοποιήσει την κινεζική αγορά ως «δοκιμαστήριο» για να βελτιώσει την τεχνολογία της πριν την κυκλοφορήσει στον υπόλοιπο κόσμο.

«Βελτιώνοντας τα προϊόντα μας στο δύσκολο περιβάλλον της κινεζικής αγοράς, θα κυκλοφορήσουμε στη συνέχεια ανταγωνιστικά προϊόντα στην Ιαπωνία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ», δήλωσε.

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο