Η Toyota προειδοποίησε ότι τα λειτουργικά κέρδη θα μειωθούν κατά 21% το τρέχον οικονομικό έτος λόγω των επιπτώσεων του εμπορικού πολέμου του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, αυξάνοντας την πίεση στην Ιαπωνία να καταλήξει σε συμφωνία με τις ΗΠΑ για τους δασμούς.
Για το έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2026, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις οχημάτων δήλωσε ότι αναμένει λειτουργικά κέρδη 3,8 τρισ. γιεν (26 δισ. δολάρια) σε σύγκριση με 4,8 τρισ. γιεν το έτος που μόλις έληξε. Η πρόβλεψη περιλαμβάνει «προσωρινά» εκτιμώμενο αντίκτυπο των αμερικανικών δασμών ύψους 180 δισ. γιεν για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο.
Ο Koji Sato, διευθύνων σύμβουλος της Toyota, δήλωσε ότι, δεδομένου ότι οι αξιωματούχοι της ιαπωνικής κυβέρνησης «εργάζονται σκληρά αυτή τη στιγμή και οι λεπτομέρειες των δασμών εξακολουθούν να αλλάζουν, παραμένει πολύ δύσκολο να προβλέψουμε το μέλλον. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, έχουν ήδη επιβληθεί δασμοί και αυτό έχει ληφθεί υπόψη στις προβλέψεις μας για το τρέχον οικονομικό έτος».
«Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να εξετάσουμε τον τρόπο κατανομής των αυτοκινήτων. Ωστόσο, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, τα προϊόντα που είναι κατάλληλα για την τοπική αγορά θα πρέπει να παράγονται τοπικά και να διατίθενται τοπικά», πρόσθεσε.
Ο οικονομικός διευθυντής Yoichi Miyazaki δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα λάβει «βιαστικές» αποφάσεις, αλλά ενδέχεται να αυξήσει τις τιμές ανάλογα με τη ζήτηση.
«Μέχρι στιγμής, η ζήτηση των πελατών είναι πολύ ισχυρή και, στο παρελθόν, έχουμε αυξήσει τις τιμές όταν η ζήτηση ήταν υψηλή», πρόσθεσε.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ πρόσφερε πρόσφατα ελαφρύνσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες για να μετριάσει τον αντίκτυπο των δασμών 25% που επέβαλε στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών από το εξωτερικό.
Ωστόσο, η εξελισσόμενη φύση των δασμών του Τραμπ έχει ρίξει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία σε αναταραχή, με τις Mercedes-Benz, Volvo Cars και Ford να ανακαλούν τις προβλέψεις τους για το τρέχον έτος, ενώ η General Motors προειδοποίησε για απώλειες έως και 5 δισ. δολάρια από τους δασμούς.
Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένουν εκτεθειμένες, καθώς εξάγουν μέρος των οχημάτων που πωλούν στις ΗΠΑ από την Ιαπωνία, με την Toyota να προμηθεύεται περίπου το 26% των οχημάτων που πωλεί εκεί από τη χώρα της, σύμφωνα με έρευνα της Bernstein.
Ορισμένοι στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας ελπίζουν ωστόσο σε περισσότερες παραχωρήσεις από τον Τραμπ, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της BMW, Oliver Zipse, να προβλέπει την Τετάρτη ότι οι δασμοί 25% θα μπορούσαν να μειωθούν από τον Ιούλιο.
Οι ΗΠΑ αναμένεται επίσης να ανακοινώσουν μια νέα εμπορική συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία θα μπορούσε να χορηγήσει χαμηλότερους δασμούς για τις εξαγωγές βρετανικών αυτοκινήτων και χάλυβα. Ιάπωνες αξιωματούχοι έχουν επίσης δηλώσει ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ τον Ιούνιο.
Κατά το τέταρτο τρίμηνο, τα λειτουργικά κέρδη της Toyota παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητα σε ετήσια βάση στα 1,2 τρισ. γιεν, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 12% στα 12,3 τρισ. γιεν.
Ενώ η Toyota αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις των δασμών, η μεγαλύτερη εταιρεία της Ιαπωνίας εξετάζει επίσης ένα σχέδιο ύψους 42 δισ. δολαρίων για την ιδιωτικοποίηση μιας βασικής θυγατρικής της.
Ο Akio Toyoda, εγγονός του ιδρυτή της Toyota, εξετάζει το ενδεχόμενο να επενδύσει προσωπικά κεφάλαια για να ηγηθεί της εξαγοράς της Toyota Industries, η οποία κατασκευάζει βιομηχανικό εξοπλισμό και οχήματα, σύμφωνα με άτομα που έχουν γνώση των συζητήσεων.
Η Toyota Motor, η οποία έχει μια σειρά πολύπλοκων αμοιβαίων συμμετοχών με τις θυγατρικές της, εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να επενδύσει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σε μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές στον κόσμο.
Η κίνηση αυτή, η οποία ήρθε στο φως τον περασμένο μήνα, έχει πυροδοτήσει εικασίες ότι και άλλοι μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι θα επιταχύνουν τις συζητήσεις για πιθανές εξαγορές ή εξαγορές εισηγμένων θυγατρικών.
Οι μετοχές της Toyota Industries σημείωσαν απότομη άνοδο μετά την είδηση και παραμένουν αυξημένες κατά 36,5% φέτος. Η Toyota Motor σημείωσε ελαφρά πτώση κατά την ίδια περίοδο.
Το Χρηματιστήριο του Τόκιο ασκεί αυξανόμενη πίεση στις εταιρείες να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο των λεγόμενων «μητρικών-θυγατρικών», όπου μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι διατηρούν σημαντικές συμμετοχές στις εισηγμένες θυγατρικές τους, και η κίνηση της Toyota ενδέχεται να προκαλέσει περισσότερες ενέργειες.
Την Πέμπτη, η τηλεπικοινωνιακή εταιρεία NTT ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου αργότερα την ίδια μέρα για να συζητήσει μια πιθανή προσφορά για την εξαγορά των μετοχών που δεν κατέχει ήδη στη θυγατρική της NTT Data, έναν από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης κέντρων δεδομένων στον κόσμο. Η αξία της συναλλαγής θα μπορούσε να προσεγγίσει τα 20 δισ. δολάρια.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

