Ο πρώην διευθυντής της αλυσίδας εφοδιασμού της Wizz Air τιμωρήθηκε με πρόστιμο από τη βρετανική χρηματοπιστωτική αρχή για την παράλειψη να γνωστοποιήσει δεόντως 115 προσωπικές συναλλαγές σε μετοχές της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους αξίας άνω των 4 εκατ. λιρών, πολλές από τις οποίες έγιναν σε απαγορευμένες χρονικές στιγμές.
Ο András Sebők παραβίασε επανειλημμένα τους βρετανικούς κανονισμούς κατάχρησης της αγοράς από τη στιγμή που προήχθη σε ανώτερο διοικητικό ρόλο τον Απρίλιο του 2019 έως και 19 μήνες αργότερα – μια περίοδο κατά την οποία η τιμή της μετοχής της εισηγμένης στο Λονδίνο αεροπορικής εταιρείας παρουσίασε έντονες διακυμάνσεις. Σε 18 περιπτώσεις, ο Sebők πραγματοποίησε συναλλαγές με μετοχές της Wizz Air κατά τις 30 ημέρες πριν από την ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων, περίοδο κατά την οποία τα στελέχη με πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες της αγοράς απαγορεύεται να αγοράζουν ή να πωλούν μετοχές της εταιρείας τους χωρίς ειδική άδεια.
Η Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς δήλωσε ότι ενημέρωσε την αεροπορική εταιρεία για τη δραστηριότητα του Sebők τον Σεπτέμβριο του 2021 και τον απέλυσε αμέσως μετά, μετά από εσωτερική έρευνα και την αποτυχία του να εξηγήσει τη συμπεριφορά του. Η εποπτική αρχή δήλωσε την Τετάρτη ότι επέβαλε πρόστιμο 123.500 λιρών στον Sebők, έχοντας προεξοφλήσει το αρχικό πρόστιμο κατά 30% επειδή συμφώνησε σε πρόωρο διακανονισμό.
Η FCA και η Wizz Air δεν έδωσαν στοιχεία επικοινωνίας για τον Sebők, ο οποίος δεν ήταν δυνατόν να προσεγγιστεί για σχόλια. Είναι μόλις η δεύτερη φορά που η FCA επιβάλλει πρόστιμο στον διαχειριστή μιας εισηγμένης εταιρείας επειδή δεν γνωστοποίησε προσωπικές συναλλαγές από τότε που εισήχθησαν οι κανόνες το 2016. Η πρώτη ήταν πρόστιμο 45.000 λιρών που επιβλήθηκε σε πρώην στέλεχος της Braemar Shipping Services το 2019.
«Η εμπιστοσύνη και η διαφάνεια είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρήσουμε τις αγορές μας καθαρές», δήλωσε ο Steve Smart, εκτελεστικός διευθυντής της FCA για την επιβολή και την εποπτεία της αγοράς. «Τα ανώτερα στελέχη, όπως ο κ. Sebők, πρέπει να αναφέρουν τις συναλλαγές τους και να συμμορφώνονται με τους περιορισμούς στις συναλλαγές κατά τη διάρκεια κλειστών περιόδων, διαφορετικά κινδυνεύουν να υπονομεύσουν την ακεραιότητα της αγοράς».
Τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη εισηγμένων εταιρειών πρέπει να γνωστοποιούν στον εργοδότη τους και στην FCA κάθε διαπραγμάτευση σε μετοχές, χρεόγραφα και άλλα χρηματοπιστωτικά μέσα που εκδίδει η εταιρεία τους εντός τριών εργάσιμων ημερών από τις συναλλαγές, εάν το σύνολο των συναλλαγών σε ένα ημερολογιακό έτος υπερβαίνει τα 5.000 ευρώ, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ρυθμιστικής αρχής για την τελική απόφαση.
Η FCA δήλωσε ότι ο Sebők σχεδόν πάντα δεν γνωστοποιούσε τις συναλλαγές του σε μετοχές της Wizz Air «εντός τριών εργάσιμων ημερών ή και καθόλου», εκτός από μία περίπτωση τον Αύγουστο του 2020, όταν ακολούθησε τη σωστή διαδικασία.
Αλλά είπε ότι αυτό δείχνει μόνο ότι γνώριζε την ανάγκη να ενημερώσει την εταιρεία του και τον τρόπο με τον οποίο έπρεπε να το κάνει. Ο Sebők κατείχε 14.700 μετοχές της αεροπορικής εταιρείας όταν προήχθη σε επικεφαλής της εφοδιαστικής αλυσίδας την 1η Απριλίου 2019 και μέχρι το τέλος της διαπραγμάτευσής του τον Νοέμβριο του 2020, είχε πουλήσει ολόκληρο το μερίδιό του. Η FCA δήλωσε ότι «δεν εντόπισε κανένα προσωπικό οικονομικό όφελος που ο κ. Sebők αποκόμισε άμεσα από την παράβαση».
Αρχικά, οι μετοχές της Wizz Air αυξήθηκαν σταθερά κατά την περίοδο αυτή. Αλλά έπεσαν απότομα μετά την πανδημία Covid-19 που πάγωσε τα περισσότερα αεροπορικά ταξίδια τον Μάρτιο του 2020. Η μετοχή στη συνέχεια ανέκαμψε, σχεδόν διπλασιάστηκε και αυξήθηκε πάνω από τις 44 λίρες ανά μετοχή οκτώ μήνες αργότερα.
Λίγο πριν από την απόλυση του Sebők το 2021, η Wizz Air προκάλεσε αναστάτωση προσφέροντας στον συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλό της József Váradi ένα μπόνους 100 εκατ. λιρών αν η τιμή της μετοχής της έφτανε τις 120 λίρες μέχρι το 2026. Η οικονομική αεροπορική εταιρεία παρέτεινε την προθεσμία αυτή πέρυσι, αλλά οι μετοχές διαπραγματεύονταν μόλις στις 12,96 λίρες το απόγευμα της Τετάρτης.
Martin Arnold, Financial Times
Τ.Σ.