Οι τράπεζες της Wall Street αναμένουν ότι οι πωλήσεις οχημάτων της Tesla θα αυξηθούν πολύ πιο αργά φέτος από ό,τι έχει προβλέψει το αφεντικό της Elon Musk, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ προσπαθεί να διαλύσει τις πολιτικές για το κλίμα της εποχής Μπάιντεν που ευνοούν τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η Tesla είναι έτοιμη να πουλήσει 2,07 εκατ. οχήματα φέτος, αυξημένα κατά 16% σε σχέση με το 2024, σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών που συγκεντρώνει η FactSet. Αυτό θα αποτελούσε ανάκαμψη από πέρυσι, όταν ο όμιλος ανακοίνωσε την πρώτη πτώση του από το 2011, αλλά είναι πολύ κάτω από το 20-30% που προέβλεπε ο Musk τον Οκτώβριο και κάτω από τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης των δύο προηγούμενων ετών, περίπου 40%.
Τα στοιχεία υπογραμμίζουν την πρόκληση που αντιμετωπίζει η Tesla από την υπόσχεση του Τραμπ να ανατρέψει τις πολιτικές που έχουν ενισχύσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, παρόλο που η εγγύτητα των δύο ανδρών κατά την προετοιμασία της ορκωμοσίας του προέδρου οδήγησε τον Μασκ να χαρακτηριστεί «πρώτος φίλος».
Την περασμένη εβδομάδα, ένα εκτελεστικό διάταγμα ανέφερε ότι ο Λευκός Οίκος θα εξετάσει «την εξάλειψη των άδικων επιδοτήσεων και άλλων κακώς εννοούμενων κυβερνητικών στρεβλώσεων της αγοράς».
«Η αντίθεση του Trump 2.0 στα κίνητρα EV έχει πλήξει τις προσδοκίες για τον όγκο του 2025», δήλωσε ο αναλυτής της Morgan Stanley, Adam Jonas.
Ο Τραμπ διατήρησε τη θέση του για τα EVs παρά τη σχέση του με τον Μασκ, ο οποίος διορίστηκε να ηγηθεί της νέας πρωτοβουλίας του Department of Government Efficiency, ή Doge.
Η Tesla, η οποία ανακοινώνει κέρδη τέταρτου τριμήνου την Τετάρτη, θα πληγεί ιδιαίτερα σκληρά αν ο Τραμπ καταργήσει την έκπτωση φόρου 7.500 δολαρίων για τους αγοραστές EV. Ο αναλυτής της Barclays Dan Levy εκτίμησε ότι περίπου τα δύο τρίτα των πωλήσεων της Tesla στις ΗΠΑ επωφελούνται από τις πιστώσεις.
Οι αλλαγές στις επιδοτήσεις των EV είναι πιθανό να τεθούν σε ισχύ από το 2026- ορισμένοι αναλυτές δήλωσαν ότι τα στοιχεία των πωλήσεων της Tesla μπορεί να ενισχυθούν από τους αγοραστές που σπεύδουν να ολοκληρώσουν τις πωλήσεις πριν από τότε. Ο Levy προέβλεψε «μια σημαντική προ-αγορά EV» κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025, προτού οι όγκοι μειωθούν το επόμενο έτος- άλλοι αναλυτές πίστευαν ότι οι προ-αγορές ήδη ενισχύουν τις πωλήσεις της Tesla.
Ορισμένοι αναλυτές αμφισβήτησαν πόσο μεγάλη θα είναι η προ-αγορά- η BNP Paribas Exane εκτιμά ότι η αύξηση του όγκου φέτος θα μπορούσε να είναι μόλις 12 τοις εκατό.
Οι επενδυτές της Tesla ανησυχούν επίσης για τις ευρύτερες «πιέσεις στην αγορά EV, τον ανταγωνισμό της Κίνας [και] την επιβράδυνση του όγκου των Cybertruck», δήλωσε ο Jonas.
Η συνολική αύξηση των πωλήσεων EV στις ΗΠΑ επιβραδύνθηκε πέρυσι λόγω της υψηλής τιμολόγησης και της έλλειψης νέων μοντέλων- το μερίδιο αγοράς EV ήταν 8 τοις εκατό, σε σύγκριση με 7,6 τοις εκατό το 2023.
Εν τω μεταξύ, η εμπορική πολιτική του Τραμπ έναντι της Κίνας θα μπορούσε να επιδεινώσει τις εντάσεις με τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Tesla.
Η ηχηρή υποστήριξη του Μασκ στον Τραμπ και οι παρεμβάσεις του στη βρετανική, ιταλική και γερμανική πολιτική μπορεί επίσης να έχουν απομακρύνει ορισμένους δυνητικούς πελάτες. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση το 2024, σύμφωνα με την Acea, τον ευρωπαϊκό φορέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Ginny Buckley, ιδρύτρια του Electrifying.com, ενός ιστότοπου συμβουλών για την αγορά EV, δήλωσε: «Η Tesla ήταν ηγέτης της αγοράς, και εξακολουθεί να είναι με πολλούς τρόπους, αλλά ο κόσμος απομακρύνεται».
Η γήρανση του χαρτοφυλακίου της Tesla είναι μια άλλη αιτία ανησυχίας των επενδυτών. Το μόνο νέο μοντέλο που έχει κυκλοφορήσει μετά το Model Y sport utility vehicle το 2020 είναι το Cybertruck, το οποίο ξεκινά από τα 82.000 δολάρια και πουλάει μεταξύ 9.000 και 12.000 μονάδες το τρίμηνο.
Φέτος η Tesla ανανεώνει το Model Y, αλλά πέρυσι απέσυρε τα σχέδια για ένα νέο όχημα 25.000 δολαρίων που ονομάστηκε Model 2 στο κοινό και ήταν γνωστό ως NV91 εσωτερικά. Ο Musk ήταν ασαφής σχετικά με τα σχέδια για έναν διάδοχο του NV91, οδηγώντας ορισμένους αναλυτές να υποθέσουν ότι μπορεί να ανακοινώσει ένα «Model 2.5» φέτος.
Η εταιρεία έχει αφήσει να εννοηθεί στους επενδυτές ότι το νέο μοντέλο μπορεί να έρθει το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους- πολλοί αναμένουν ότι περαιτέρω λεπτομέρειες μπορεί να προκύψουν αυτή την εβδομάδα.
Ο Musk έχει προβλέψει στο παρελθόν ότι οι συνολικές πωλήσεις της Tesla θα μπορούσαν στο μέλλον να ξεπεράσουν τα 20 εκατ. ετησίως. Αλλά ακόμη και με μια νέα προσιτή προσφορά, ο Tom Narayan, αναλυτής της RBC Capital Markets, δήλωσε ότι αυτό είναι απίθανο. Αναμένει ότι η Tesla θα μπορούσε τελικά να επιτύχει ετήσιες πωλήσεις 6 εκατ. το πολύ.
Παρά τον κίνδυνο της στασιμότητας της αύξησης των πωλήσεων, οι αναλυτές δήλωσαν ότι το μέλλον της Tesla φαίνεται λαμπρό – χάρη στη στροφή της στην τεχνητή νοημοσύνη. Ο Μασκ τζογάρει ότι η πρόοδος στην τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης έχει καταστήσει εφικτή τη δημιουργία ενός στόλου αυτόνομων «ρομποταξί».
«Η πώληση αυτοκινήτων είναι ένα μικροσκοπικό κομμάτι αυτού», δήλωσε ο Narayan, προσθέτοντας ότι η νέα ροή εσόδων της Tesla θα προέλθει από το λογισμικό ημιαυτόνομης οδήγησης.
Η Tesla κατασκευάζει επίσης ένα ανθρωποειδές ρομπότ, το οποίο ο Musk δήλωσε ότι θα είναι «το μεγαλύτερο προϊόν που έχει υπάρξει ποτέ από κάθε είδους» και θα πρέπει να ωθήσει την εταιρεία σε μια αποτίμηση της τάξης των $25tn, από την κεφαλαιοποίηση του $1,3tn που έχει σήμερα.
«Ένας ‘φιλικός προς τις κανονιστικές ρυθμίσεις’ Λευκός Οίκος του Trump βοηθά στο ξεκλείδωμα αξίας στη μετοχή της Tesla, καθώς το χρονοδιάγραμμα για τα αυτόνομα [αυτοκίνητα] είναι πιθανό να επιταχυνθεί», δήλωσε ο αναλυτής της Wedbush, Daniel Ives.
«Θα υπάρξει μια εστίαση κατά των EV γύρω από τα πρότυπα εκπομπών ρύπων και την κατάργηση των φορολογικών πιστώσεων των 7.500 δολαρίων», αλλά αυτό θα αντισταθμιστεί από την “εστίαση στην καινοτομία AI, η οποία παρέχει πολύ ευνοϊκούς ούριους ανέμους”, είπε.
Kana Inagaki και Stephen Morris, Financial Times
Τ.Σ.

