Alina Dizik, The Wall Street Journal
Οι οινοπαραγωγοί έχουν ένα νέο επιχείρημα: λευκά κρασιά με λιγότερες θερμίδες που δεν θα σας κάνουν να μετανιώσετε για την απόλαυση το επόμενο πρωί.
Ενώ οι συνολικές πωλήσεις κρασιού έχουν μειωθεί για τρίτη συνεχή χρονιά, η κατηγορία των ελαφρών κρασιών έχει αυξηθεί σε 209 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις το 2024 από 16 εκατομμύρια δολάρια το 2019, σύμφωνα με την έρευνα αγοράς Circana που παρέχεται από την Delicato Family Wines. Πολλές από τις νεότερες προτάσεις κοστίζουν λιγότερο από 15 δολάρια το μπουκάλι και έχουν περίπου 80 θερμίδες ανά μερίδα – σε αντίθεση με τις 120 θερμίδες σε ένα τυπικό ποτήρι λευκό κρασί.
Οι οινοπαραγωγοί ποντάρουν σε νεότερους, συνειδητοποιημένους ως προς την υγεία καταναλωτές που εξακολουθούν να θέλουν την τελετουργία της απόλαυσης ενός ή δύο ποτηριών κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
Το Chateau Ste. Michelle, ένα οινοποιείο με έδρα το Woodinville της Ουάσινγκτον, λάνσαρε νωρίτερα φέτος τα Light Chardonnay και Light Sauvignon Blanc των 13 δολαρίων. Η εταιρεία αφαιρεί το αλκοόλ από το 30% του τελικού κρασιού και το συνδυάζει με αναλλοίωτο κρασί για να διατηρήσει τη γεύση. Περίπου το ένα τέταρτο των αγοραστών γίνονται επαναλαμβανόμενοι πελάτες, σύμφωνα με τα στοιχεία του παντοπωλείου που παρέχει η εταιρεία.
Οι καταναλωτές θέλουν «επιλογές κρασιού που ταιριάζουν σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής», λέει η επικεφαλής οινοποιός Katie Nelson.
Αλλαγή γεύσης
Οι πότες κρασιού δεν αγαπούν πάντα αυτή τη γεύση χαμηλών θερμίδων.
Η Michele Zimitski, ιδιοκτήτρια κομμωτηρίου περιποίησης δέρματος στο Harrisburg της Pa., λέει ότι έχει δοκιμάσει 14 ή 15 τέτοιες ποικιλίες από το τοπικό οινοπωλείο της. Ορισμένες ήταν δύσκολο να τις πιει κανείς. Τους λείπει η πολύπλοκη γεύση των λευκών και των κόκκινων κρασιών που συνήθως πίνει.
«Απλά νερωμένο θα ήταν ο καλύτερος τρόπος που θα μπορούσα να το περιγράψω», λέει η Zimitski. Εξακολουθεί να αναζητά μια επιλογή που να την κάνει να θέλει να φτάσει για ένα δεύτερο ποτήρι τα βράδια της εβδομάδας.
Η Milena Kotara, από το Stamford του Conn, έμαθε για πρώτη φορά για τα ελαφριά κρασιά στο Instagram. Βρήκε κάποιες επιλογές πολύ πικρές, αλλά μια φορά την εβδομάδα ρίχνει το αγαπημένο της σε ένα ποτήρι με μακρύ στέλεχος, αφού τα παιδιά της ηλικίας 1 και 3 ετών έχουν πέσει για ύπνο. Απολαμβάνει τη γεύση των κρασιών με λιγότερες θερμίδες και δεν διαταράσσουν τον ύπνο της.
«Η αλήθεια είναι ότι αγαπώ τη γεύση του κρασιού», λέει.
Οι οινοποιοί σπάνια αραιώνουν το κρασί τους με νερό για να μειώσουν το αλκοόλ. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν μια διαδικασία απόσταξης για να αφαιρέσουν ένα μέρος του αλκοόλ. Η μείωση της περιεκτικότητας σε αλκοόλ στο κρασί μειώνει αυτόματα τις θερμίδες, αλλά επηρεάζει επίσης τη γεύση, λέει ο Matthias Schmitt, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Hochschule Geisenheim στη Γερμανία, ο οποίος ειδικεύεται στην αφαίρεση αλκοόλ από το κρασί.
Το αλκοόλ «είναι πολύπλοκο ως προς την αισθητηριακή επίδρασή του στο κρασί», λέει. Η υψηλότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ δημιουργεί επίσης μια αντιληπτή αίσθηση γλυκύτητας, λέει.
Οι οινοποιοί γνωρίζουν τις αντιλήψεις -και την κριτική. Ο Brandon Joldersma, διευθύνων σύμβουλος της Arlow, μιας μάρκας χαμηλών θερμίδων που ξεκίνησε φέτος, λέει ότι ο πειραματισμός με ποικιλίες σταφυλιών αποδίδει καλύτερα αποτελέσματα.
Η μάρκα αυτοχαρακτηρίζεται ως «το επίσημο κρασί των βραδιών της Τρίτης» και έχει παρουσιάσει τρεις φιάλες των 22 δολαρίων: Sauvignon Blanc, ροζέ και Cabernet Sauvignon. Κάθε ποτήρι έχει 70 θερμίδες. Τα κόκκινα κρασιά, τα οποία συνήθως έχουν περισσότερο αλκοόλ και ζάχαρη, είναι πιο δύσκολα στην τελειοποίηση.
«Τα κρασιά που έχουν υπέροχη γεύση σε πλήρες αλκοόλ θα έχουν γεύση σκουπιδιών όταν τα αποαλκοολοποιείς», λέει ο Joldersma, ο οποίος προσθέτει ότι χρειάστηκαν μήνες μαστορέματος για να δημιουργηθεί το Cabernet του Arlow.
Μια νέα φυλή
Μια ομάδα καταναλωτών κάτω των 45 ετών οδηγεί αυτή την τάση. Έχουν λιγότερη αφοσίωση στα ποτά για ενήλικες και θέλουν επιλογές για να πίνουν με πιο υγιεινό τρόπο, λέει η Kathy Pyrce, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ της Delicato, που εδρεύει στη Νάπα της Καλιφόρνια.
Η εταιρεία λάνσαρε το Bota Box Breeze το 2021 και έχει επεκταθεί σε έξι συσκευασμένα κρασιά με χαμηλές θερμίδες, περίπου 85 θερμίδες ανά μερίδα. Επίσης, λάνσαραν φέτος ένα Pinot Grigio χαμηλών θερμίδων από το οινοποιείο Francis Ford Coppola Winery.
Στην BevMax, μια εταιρεία λιανικής πώλησης κρασιού και ποτών με έδρα το Stamford του Conn, το ενδιαφέρον για τα κρασιά χαμηλών θερμίδων έχει αυξηθεί εδώ και καιρό, λέει ο διευθύνων σύμβουλος Michael Berkoff. Οι άνθρωποι που άρχισαν να αγοράζουν κονσερβοποιημένα σκληρά seltzers όπως το White Claw ή το Truly εξερευνούν τώρα το κρασί με λιγότερες θερμίδες. Οι πωλήσεις αντιστοιχούν μόλις στο 2% των πωλήσεων κρασιού, αλλά οι πελάτες που μεταπηδούν σε λευκά με χαμηλές θερμίδες επαναγοράζουν συχνά, λέει ο Berkoff.
«Δεν γυρίζουν πίσω», λέει.
Ορισμένοι οινοποιοί αναβαθμίζουν τις ελαφρύτερες προσφορές τους.
J. Lohr Vineyards & Wines, στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνιας, πήρε το πιο αργό σε πωλήσεις Riesling και ανέδειξε το γεγονός ότι έχει 90 θερμίδες ανά μερίδα. Έχει επίσης μια νέα, πολύχρωμη ετικέτα. Το μπουκάλι των 13 δολαρίων απευθύνεται σε νεότερους καταναλωτές χωρίς να είναι «φανερό» για τις θερμίδες, λέει ο διευθύνων σύμβουλος Steve Lohr.
Ενώ η διαδικασία οινοποίησης του Riesling δεν έχει αλλάξει, η J. Lohr δοκίμασε το κρασί για να πάρει διατροφικές πληροφορίες ώστε να τονίσει τον φυσικά χαμηλότερο αριθμό θερμίδων. Επανακυκλοφόρησε το 2022 και είναι πλέον best seller. Έχει κερδίσει βραβεία και το Wine Enthusiast το ονόμασε best buy.
«Καθώς οι πωλήσεις κρασιού μειώνονται, πρέπει να διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό σας», λέει ο Lohr.
Για όσους επιθυμούν να πίνουν φυσικά κρασιά με λιγότερες θερμίδες, ο Daniel Beedle, σομελιέ του Kimpton the Forum Hotel στο Charlottesville, Va., προτείνει ξηρότερα λευκά. Περιέχουν λιγότερη φυσική ζάχαρη και αλκοόλ.
Μπορείτε να ελέγξετε την ετικέτα για λιγότερο από 11% αλκοόλ. Ο Beedle κατευθύνει τους πελάτες προς τα Albariño, Txakolina και Grüner Veltliner. Συχνά τα λευκά από υψηλότερα υψόμετρα ταιριάζουν σε αυτή την κατηγορία, λέει.
Για την Krystal Verstraete, προσωπική γυμνάστρια στο Wilmette, Ill., τα μπουκάλια με χαμηλές θερμίδες και χαμηλό αλκοόλ «έκαναν το κόλπο», αλλά τελικά έγιναν ένα σκαλοπάτι για να μην πίνει κυρίως.
Αυτές τις μέρες, πίνει λίγες φορές το χρόνο και προγραμματίζει πολύ νωρίτερα.
«Δεν πρόκειται να σπαταλήσω καμία από τις θερμίδες μου σε αυτά», λέει. «Θα είναι ένα Veuve».