Ενα όχημα της Uber που λειτουργεί ταξί φαίνεται σε χώρο στάθμευσης στο Ναϊρόμπι· Reuters
Edwin Okoth, Reuters
Στα οκτώ χρόνια που εργάζεται ως οδηγός ταξί στην πρωτεύουσα της Κένυας, η Judith Chepkwony δεν έχει δει ποτέ επιχειρήσεις τόσο κακές.
- Ένας σκληρός πόλεμος τιμών μεταξύ των εταιρειών Uber Technologies, της εσθονικής Bolt και των τοπικών νεοσύστατων επιχειρήσεων Little and Faras έχει μειώσει τους ναύλους σε ένα επίπεδο που πολλοί οδηγοί λένε ότι δεν είναι βιώσιμο, αναγκάζοντάς τους να καθορίσουν τις δικές τους υψηλότερες τιμές.
«Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε αυτά τα αυτοκίνητα δανεικά και το κόστος ζωής έχει αυξηθεί», δήλωσε η Chepkwony στο Reuters. «Προσπαθώ να πείσω τους πελάτες να συμφωνήσουν με τις υψηλότερες τιμές. Αν δεν μπορούν να πληρώσουν, τους ακυρώνουμε και τους αφήνουμε να βρουν άλλον οδηγό».
- Περίπου οι μισοί επιβάτες που έρχονται σε επαφή τελικά συμφωνούν να πληρώσουν περισσότερα από την τιμή που αναβοσβήνει στην εφαρμογή τους που δημιουργείται από τους αλγόριθμους των εταιρειών, δήλωσε η Chepkwony, συνεχίζοντας.
Ωστόσο, η Uber δήλωσε ότι τέτοιες ρυθμίσεις παραβιάζουν τις κατευθυντήριες γραμμές της και είπε στους οδηγούς της να επιστρέψουν στη γραμμή, δημιουργώντας μια σύγκρουση μεταξύ του κομψού, αυτοματοποιημένου κόσμου της διεθνούς βιομηχανίας ride-hailing και της πιο ακατάστατης πραγματικότητας μιας από τις μεγαλύτερες αναπτυσσόμενες αγορές της.
- Το έθνος των 50 εκατομμυρίων κατοίκων της ανατολικής Αφρικής έχει συγκλονιστεί από θανατηφόρες διαμαρτυρίες κατά των αυξήσεων των φόρων, οι οποίες, μαζί με τις υψηλές τιμές των βασικών αγαθών και τα αυξημένα επιτόκια, έχουν κατηγορηθεί για χαμηλότερα διαθέσιμα εισοδήματα.
Η Κένυα, η Νιγηρία και η Τανζανία – με τις αναπτυσσόμενες οικονομίες τους και τα σχετικά χαμηλά ποσοστά ιδιοκτησίας αυτοκινήτων – είναι από τις σημαντικότερες αγορές για την Uber στην Αφρική, δήλωσαν τα στελέχη της.
- Αλλά υπήρξαν προκλήσεις στην πορεία. Οι οδηγοί έχουν κατέβει σε απεργία στην Κένυα, δύο φορές φέτος και τουλάχιστον μία φορά πέρυσι, λόγω χαμηλών προμηθειών.
Ο επικεφαλής της Uber για την Ανατολική Αφρική, Imran Manji, δήλωσε στο Reuters ότι εξετάζει αναφορές για υπερβολικές χρεώσεις πελατών. «Ενθαρρύνουμε όλους τους αναβάτες να αναφέρουν τέτοιες περιπτώσεις».
- Η Linda Ndung’u, διευθύντρια του Bolt για την Κένυα, δήλωσε ότι αποθαρρύνουν την αύξηση των ναύλων, ενώ η βιομηχανία αναζητά μια λύση για την εξισορρόπηση των αναγκών των οδηγών και των πελατών.
Ενώ όλοι περιμένουν, οι οδηγοί βρίσκουν τρόπους να παρακάμψουν το ενιαίο μέτωπο της βιομηχανίας.
Πολλοί λένε ότι χρησιμοποιούν την εφαρμογή walkie-talkie Zello για να συμφωνήσουν συλλογικά σε υψηλότερες τιμές, πράγμα που σημαίνει ότι ένας πελάτης θα λάβει την ίδια τιμή ακόμα κι αν ψωνίσει.
Οι οδηγοί έχουν επίσης δημιουργήσει έναν οδηγό ναύλων, τον οποίο εκτυπώνουν, πλαστικοποιούν και δημοσιεύουν μέσα στα αυτοκίνητά τους για να τον δουν οι πελάτες.
Ένας από αυτούς που είδε το Reuters όρισε τον ελάχιστο ναύλο στα 300 σελίνια (2,33 δολάρια), πάνω από τα 200 σελίνια που έθεσαν η Uber και ο Μπολτ, οι οποίοι μερικές φορές προσφέρουν περαιτέρω εκπτώσεις.
«Ρωτάμε πρώτα τον πελάτη πού πηγαίνει και πόσα εμφανίζονται στην εφαρμογή. Στη συνέχεια, προτείνουμε μια τιμή με βάση το γράφημά μας, η οποία μπορεί επίσης να γίνει πολλαπλασιάζοντας γρήγορα επί 1,5», δήλωσε ο οδηγός Erick Nyamweya από το Ναϊρόμπι.
«Αν συμφωνούν, παίρνουμε τη βόλτα. Αν όχι, είτε θα διαπραγματευτούμε περαιτέρω είτε θα μειώσουμε, επειδή οι τρέχουσες τιμές δεν είναι βιώσιμες με υψηλότερες τιμές καυσίμων και ανταλλακτικών».
Υπήρξε κάποια κίνηση. Η τοπική start-up Faras Cabs αύξησε τους ναύλους της έως και κατά ένα πέμπτο αυτό το μήνα για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των οδηγών, δήλωσε ο Γενικός Εμπορικός Διευθυντής Osman Abdi.
Στο τέλος της ημέρας, είναι ο πελάτης που πληρώνει, σε χρήματα και χρόνο που δαπανάται παζαρεύοντας.
«Οι διαπραγματεύσεις καταλήγουν να χρειάζονται τόσο πολύ χρόνο που καταλήγουν να νικούν τη λογική της προσπάθειας εξοικονόμησης χρόνου παίρνοντας ταξί», δήλωσε ένας πελάτης, ο Lameck Owesi. «Είναι απογοητευτικό».
($1 = 128.5000 σελίνια Κένυας)
Τ.Σ