Οι υποδομές είναι μια νέα λέξη-κλειδί σε όλη την Ευρώπη. Μια πρόσφατα εκλεγμένη κυβέρνηση των Εργατικών στο Ηνωμένο Βασίλειο κάνει τα πάντα για να αναζωπυρώσει μια βιομηχανική φλόγα που είχε σβήσει εδώ και καιρό, τροφοδοτούμενη από μια σειρά νέων επενδύσεων σε υποδομές.
Σε αυτές περιλαμβάνονται ο γίγαντας των logistics της Μέσης Ανατολής, DP World, που επενδύει 1 δισ. λίρες (1,3 δισ. δολάρια) σε προβλήτες και αποθήκες στο λιμάνι London Gateway, η ισπανική εταιρεία κοινής ωφέλειας Iberdrola που επενδύει 10 δισ. λίρες σε υπεράκτια αιολικά πάρκα και μια επένδυση 1,1 δισ. λιρών στο αεροδρόμιο Stanstead, που καλύπτει την επέκταση του τερματικού σταθμού και την κατασκευή ενός νέου ηλιακού πάρκου.
Ενώ ορισμένες πλούσιες οικογένειες είναι πρόθυμες να συμμετάσχουν στην έκρηξη, άλλες είναι πιο διστακτικές, προβληματισμένες από την αντιληπτή πολιτική αστάθεια και την έλλειψη κατάλληλων επενδυτικών μέσων.
«Υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στις υποδομές, όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και στη Γερμανία και την Ιταλία», λέει ο Chris Kaelin, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Henley & Partners, η οποία βοηθά τις πλούσιες οικογένειες να μετεγκατασταθούν σε διαφορετικές δικαιοδοσίες. «Οι γέφυρες καταρρέουν επίσης στις ΗΠΑ, όπου οι δρόμοι και οι σιδηρόδρομοι απαιτούν τεράστιους πόρους, καθώς δεν υπάρχουν αρκετές συνεχείς επενδύσεις».
Ο φόβος του είναι ότι επειδή οι πλούσιες οικογένειες εγκαταλείπουν το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω της έλλειψης επενδύσεων σε υποδομές στις μεταφορές και στις υπηρεσίες υγείας, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος, επειδή ακριβώς αυτοί οι επενδυτές είναι οι πιο πιθανοί να διοχετεύσουν κεφάλαια σε κατασκευαστικές προσπάθειες.
«Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται να εγκαταλείψουν το Ηνωμένο Βασίλειο, όχι μόνο για λόγους μη ιδιοκτησίας, αλλά η γενική κατεύθυνση της χώρας δεν αισθάνεται ευνοϊκή για τις διεθνείς πλούσιες οικογένειες», λέει. «Οι πλούσιες επιχειρήσεις θέλουν να επενδύσουν στις υποδομές γύρω τους. Καμία κυβέρνηση δεν πρέπει να διώχνει τους πλούσιους ανθρώπους, καθώς αυτοί είναι που οδηγούν τις επενδύσεις. Όταν φεύγουν, φεύγουν και οι επενδύσεις. Δημιουργούν θέσεις εργασίας και φέρνουν την καινοτομία».
Επεξεργασία νερού
Οι περισσότεροι επενδυτικοί παράγοντες λένε ότι αυτές οι επενδύσεις έχουν ξεκινήσει, αν και μπορεί να κινούνται χωρίς την απαραίτητη δυναμική που υπερθεματίζουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.
«Οι υποδομές δεν είναι στο επίπεδο που θα πρέπει να είναι για τον τρόπο λειτουργίας των οικονομιών μας στο μέλλον», λέει η Nannette Hechler-Fayd’herbe, επικεφαλής επενδύσεων για την Emea στον όμιλο Lombard Odier στη Γενεύη.
«Αν το καλοσκεφτείτε, ορισμένες υποδομές στις ανεπτυγμένες αγορές είναι πράγματι πολύ παλιές. Οι υποδομές επεξεργασίας και διανομής νερού στο Ηνωμένο Βασίλειο στο City of London χρονολογούνται σχεδόν 100 χρόνια πριν. Γι’ αυτό εξετάζουμε όλους τους τύπους υποδομών, όπου οι εταιρείες συμμετέχουν σε αυξημένες δαπάνες».
Αυτό περιλαμβάνει τόσο άμεσες επενδύσεις σε έργα όσο και αγορές σε εισηγμένες εταιρείες που συμμετέχουν στην έκρηξη. Τα ηλεκτρικά οχήματα και τα δίκτυα φόρτισης που τα υποστηρίζουν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη Lombard Odier.
«Οι υποδομές στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν ένα τεράστιο επενδυτικό θέμα για τους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων και υπάρχει σημαντικός αριθμός ευκαιριών για τους διαχειριστές χρέους υποδομών, που απηχείται από τα ιδρύματα που επιθυμούν να επενδύσουν σε αυτή την κατηγορία περιουσιακών στοιχείων», λέει ο Jean-Francis Dusch, διευθύνων σύμβουλος της Edmond de Rothschild Asset Management στο Ηνωμένο Βασίλειο και διευθυντής επενδύσεων της πλατφόρμας BRIDGE του ομίλου, που επενδύει σε έργα υποδομών που συνδέονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις αρχές ESG.
«Τα μεγάλα οικογενειακά γραφεία ενδιαφέρονται επίσης και ορισμένα προϊόντα χρέους με διψήφιες αποδόσεις μπορεί να προσελκύσουν τη ρευστότητά τους και να φέρουν πρόσθετη χρηματοδότηση στα έργα υποδομής του Ηνωμένου Βασιλείου».
Ο ίδιος εφιστά την προσοχή σε επενδύσεις που περιλαμβάνουν τη στρατηγική Yield Plus Growth της BRIDGE, η οποία στηρίζει την ανάπτυξη έργων στους τομείς της ενέργειας και της ψηφιακής μετάβασης. «Η ESG ενσωματώνεται στις υποδομές», λέει ο κ. Dusch, τα κεφάλαια του οποίου ρυθμίζονται βάσει του άρθρου 8 της οδηγίας της ΕΕ για την SFDR του Μαρτίου 2021.
«Η ESG ενσωματώνεται στην επενδυτική μας διαδικασία από την προμήθεια, τη διάρθρωση ειδικών συμφωνιών, τη μέτρηση των επιπτώσεων των εκπομπών CO2 που αποφεύγονται και την ευθυγράμμιση με τους στόχους μείωσης της υπερθέρμανσης του πλανήτη για το 2050, καθώς και την υποβολή εκθέσεων για κάθε περιουσιακό στοιχείο που επενδύεται».
Ενεργειακή μετάβαση
Η ενεργειακή μετάβαση, σύμφωνα με τον κ. Dusch, συντελείται σε όλους τους τομείς υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και επιμέρους τομέων όπως η αποθήκευση μπαταριών, το υδρογόνο, οι μεταφορές και η πράσινη κινητικότητα, οι ψηφιακές υποδομές και η απαλλαγή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας από τον άνθρακα.
Οι επενδύσεις στην αιολική και ηλιακή ενέργεια είναι από τις πιο ελκυστικές για τα οικογενειακά γραφεία. «Αυτό έχει γίνει μέρος του βασικού παιχνιδιού υποδομών και υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες», λέει ο κ. Dusch, αναφερόμενος στο πρόγραμμα Fit for 55 της ΕΕ, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030. «Αυτό έχει επιταχύνει περαιτέρω την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και δημιουργεί επίσης την ανάγκη για αποθήκευση μπαταριών για τη διαχείριση της διακοπτόμενης παραγωγής και την τροφοδοσία μιας σταθερής ροής στο δίκτυο και τους χρήστες», λέει.
Ειδικά οι οικογένειες της Μέσης Ανατολής ενδιαφέρονται για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν και υπάρχει η επιθυμία να κατασκευαστούν φθηνότερα τα οχήματα στην Ευρώπη, ώστε να αντιμετωπιστεί η σημερινή κινεζική κυριαρχία στην αγορά αυτή, λέει ο Sohail Jaffer, διευθύνων σύμβουλος της Genesis Consulting στο Λουξεμβούργο και πρώην περιφερειακός επικεφαλής εναλλακτικών επενδύσεων στη Citi.
«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι μια παραλλαγή του θέματος των ακινήτων, επειδή είναι κάτι που μπορείς να αγγίξεις και να αισθανθείς, δηλαδή οι υποδομές», λέει. «Δεν πρόκειται για πνευματικά ή ιδιοκτησιακά δικαιώματα. Αυτοί οι τύποι θέλουν να μπορούν να έχουν απτά περιουσιακά στοιχεία».
Ενώ οι περισσότεροι πλούσιοι επενδυτές είναι ήδη υπέρβαροι στην κατανομή των ακινήτων τους, είναι γενικά πρόθυμοι να εξετάσουν επιπλέον κατανομή σε άλλα λεγόμενα «πραγματικά» περιουσιακά στοιχεία, λέει ο Paul Whelan, διευθυντής διαχείρισης περιουσίας στο Ηνωμένο Βασίλειο για την ελβετική ιδιωτική τράπεζα Mirabaud.
«Οι πλουσιότεροι επενδυτές θέλουν να βλέπουν κάτι απτό, που προσθέτει μια ευρύτερη αξία στην κοινωνία, και αυτό τους αρέσει. Αλλά η πρόκληση είναι ότι πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη επένδυση, με περίοδο κλειδώματος επτά ετών για τη δημιουργία αποδόσεων».
Προηγουμένως εργαζόταν στην Credit Suisse, όπου οι άμεσες επενδύσεις σε υποδομές τυπικά μετατράπηκαν σε δομημένα προϊόντα. «Αγοράσαμε σε έναν ισπανικό δρόμο με διόδια, που ήταν εγγυημένο ότι θα δημιουργούσε αποδόσεις, αλλά μετά συνέβη το Covid και κανείς δεν χρησιμοποιούσε τον δρόμο», θυμάται. «Αλλά αν λειτουργήσει, είναι μια πολύ αποτελεσματική χρήση του κεφαλαίου. Έχει χαμηλή συσχέτιση με την εμπειρία της ρευστής αγοράς, ειδικά τον τελευταίο καιρό, όταν αυτή ήταν τόσο προσανατολισμένη στην τεχνολογία».
Μια ποικιλία περιουσιακών στοιχείων μπορεί να είναι ελκυστική για τις εύπορες οικογένειες, προτείνει ο κ. Whelan. «Υπάρχουν τα κλασικά παιχνίδια βαρέων υποδομών, όπως τα τρένα, οι δρόμοι και τα αεροπλάνα, αλλά υπάρχουν και πολύ πιο σύγχρονες υποδομές, οι οποίες θα μετασχηματίσουν τις οικονομίες, συμπεριλαμβανομένων των τηλεπικοινωνιών και της ασφάλειας υποσυστήματος, καθώς και η διασταύρωση με το πράσινο κίνημα».
Για τη συντριπτική πλειονότητα των επενδυτών, προτιμάται η προσέγγιση με βάση τα αμοιβαία κεφάλαια, καθώς οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων είναι σε θέση να παρέχουν καλύτερα την επενδυτική εμπειρογνωμοσύνη και τη δομή για αποδοτικά οχήματα. Ένα ευρύ αλλά προσεκτικό ενδιαφέρον για τις υποδομές είναι χαρακτηριστικό των περισσότερων οικογενειακών γραφείων, αν και η δέσμευση μπορεί να είναι ακόμη σποραδική. «Τα κέντρα δεδομένων είναι ίσως το πιο δημοφιλές πραγματικό περιουσιακό στοιχείο τώρα», προτείνει ο Jack Ablin, επικεφαλής επενδύσεων της Cresset Wealth Advisors, η οποία διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία για πλούσιες οικογένειες στις ΗΠΑ. «Μας ενδιαφέρει η καθαρή ενέργεια βάσης. Η πυρηνική ενέργεια υπόσχεται πολλά».
Δεν είναι απλή πλεύση
Υπάρχουν όμως και αρκετοί λόγοι για τους οποίους οι εύπορες οικογένειες – ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο – μπορεί να είναι διστακτικές στις επενδύσεις. Δεν θα είναι εύκολη υπόθεση για τους επενδυτές, επιβεβαιώνει ο κ. Dusch της EDRAM. «Παρόλο που πρόκειται για έναν καθιερωμένο τομέα, υπάρχουν βασικές προκλήσεις που συνδέονται με την ανάγκη για σταθερή και αποδεδειγμένη ρύθμιση και κάποια σταθερότητα στις τιμές της ενέργειας, κάτι που έχει συμβεί εκτός από το 2023».
Ο επικεφαλής επενδύσεων ενός οικογενειακού γραφείου που συνδέεται με μια βρετανική κατασκευαστική εταιρεία, η οποία μετακόμισε πρόσφατα από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ιταλία, λέει ότι ο συνδυασμός των επιπτώσεων μετά την Κοβίντ και της έλλειψης δέσμευσης από τις βρετανικές αρχές έχει θολώσει τις φιλοδοξίες.
«Οι επενδύσεις σε υποδομές χρειάζονται σταθερή κυβερνητική λήψη αποφάσεων, την οποία δεν έχουμε επί του παρόντος στο Ηνωμένο Βασίλειο. Υπάρχουν επίσης κοινωνικά προβλήματα και φορολογικές προοπτικές», λέει.
«O Covid άλλαξε ολόκληρο το μοντέλο υποδομών και αεροδρομίων. Τα πάντα εξαρτιόνταν από την επισκεψιμότητα, από το διαθέσιμο εισόδημα για τις πωλήσεις στα αεροδρόμια. Μπορούσατε να έχετε υποδομές όπως οι αποδόσεις από τα αεροδρόμια, αλλά η Covid τα άλλαξε όλα αυτά».
Ενώ η Mediolanum Asset Management στο Δουβλίνο έχει ξεκινήσει ένα αμοιβαίο κεφάλαιο που επενδύει σε «πράσινα κτίρια», τόσο οικιστικά όσο και εμπορικά, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Furio Pietribiasi προειδοποιεί τους επενδυτές να μην παρασύρονται από «μοντέρνες ιστορίες» εάν οι προτεινόμενες επενδύσεις δεν μπορούν να δομηθούν σωστά.
«Έτσι, όταν πηγαίνετε στον πελάτη σας και του λέτε ότι δημιουργείτε μια στρατηγική που προορίζεται να αγκαλιάσει ένα θέμα, πρέπει να είστε σε θέση να του δείξετε τις εταιρείες και να εξηγήσετε γιατί οι εταιρείες τσεκάρουν το κουτί», λέει. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι διαφορετικά, καταλήγετε με τους ίδιους συνήθεις ύποπτους των δέκα κορυφαίων, παρόμοια με τα κανονικά αμοιβαία κεφάλαια αυτοματισμού ή αεροσκαφών, χωρίς να χτίζετε πραγματική διαφοροποίηση για τους πελάτες».
Προειδοποίηση για το αποτύπωμα άνθρακα
Οι επενδυτές πρέπει επίσης να προσέχουν ότι λαμβάνουν αυτό που αναζητούν στην επενδυτική τους στρατηγική. «Το αρχικό αποτύπωμα άνθρακα των αιολικών πάρκων μπορεί να είναι τεράστιο πριν από την περίοδο απόσβεσης, οπότε πρέπει να εξετάζουμε αυτά τα πράγματα με κλινικό μάτι, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος του greenwashing», λέει ο κ. Whelan της Mirabaud. «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επίσης ένα κλασικό παράδειγμα αυτού».
Οι επενδυτές πρέπει επίσης να έχουν έντονη επίγνωση της πολιτικής διάστασης, η οποία δεν είναι ποτέ μακριά από τους επενδυτικούς υπολογισμούς όταν πρόκειται για επενδυτικά σχέδια που σχετίζονται με τις υποδομές.
«Όσο μεγαλύτερο είναι το έργο, τόσο μεγαλύτερη επιρροή θα έχει η πολιτική», λέει. «Πάρτε για παράδειγμα την τελευταία μας σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας, την HS2, όπου οι επιπτώσεις στις αποδόσεις μπορεί να είναι σημαντικές. Μπορεί να βρίσκεστε στο τέλος της κυβέρνησης που καταργεί ένα έργο και το προφίλ των αποδόσεων αυτών των αλλαγών μπορεί να είναι σημαντικό».
Για τον κατάλληλο πελάτη, πιστεύει ο κ. Whelan, κάποια έκθεση στις υποδομές είναι καλό πράγμα, υπό την προϋπόθεση ότι αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αναθεώρησης της κατανομής των περιουσιακών στοιχείων. «Ο κίνδυνος είναι ότι οι άνθρωποι ακούνε τον θόρυβο και ξαφνικά τοποθετούν το μισό χαρτοφυλάκιό τους, πράγμα που δεν είναι ιδανικό. Δύο ή τρία τοις εκατό θα ήταν μια πιο κατάλληλη κατανομή», λέει. «Καθώς ο πλούτος των πελατών αυξάνεται, μπορούν να αυξήσουν την κατανομή τους».