27.8.2023 Ο Παναμάς βρίσκεται στα μισά περίπου της περιόδου των βροχών και μια από τις πιο υγρές χώρες του κόσμου διανύει μια από τις πιο ξηρές περιόδους που έχουν καταγραφεί ποτέ.
Στη Διώρυγα του Παναμά, όπου το γλυκό νερό αποτελεί την αιμοδοσία για τις λειτουργίες της με τις κλειδαριές, η έλλειψη άφθονων βροχοπτώσεων οδηγεί σε μείωση της στάθμης των υδάτων και πιέζει μια κρίσιμη διεθνή ναυτιλιακή αρτηρία: οι αρχές της Διώρυγας έχουν επιβάλει περιορισμούς στο βάρος των πλοίων και στην ημερήσια κυκλοφορία.
Μόλις αυτή την εβδομάδα, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά παράτεινε τους περιορισμούς αυτούς για τουλάχιστον άλλους 10 μήνες.
Αν και ο άμεσος αντίκτυπος στους αμερικανούς κατασκευαστές, λιανοπωλητές και καταναλωτές φαίνεται να είναι ελάχιστος αυτή τη στιγμή, η πιθανότητα ευρύτερης αναστάτωσης αυξάνεται.
Πρόκειται για άλλη μια περίπτωση μιας υδάτινης οδού που επηρεάζεται από τις καιρικές συνθήκες και επιβραδύνει τις ροές κρίσιμων εμπορευματικών μεταφορών – όπως η ρηχότερη στάθμη του ποταμού Ρήνου και του πανίσχυρου Μισισιπή ή οι ισχυροί άνεμοι και η αμμοθύελλα που ενοχοποιούνται για την προσάραξη του τεράστιου πλοίου Ever Given στη διώρυγα του Σουέζ πριν από δύο χρόνια
Είτε οφείλεται στο κλίμα, είτε στον καιρό, είτε στη γεωπολιτική, είτε σε κάποια άλλη απρόβλεπτη περίσταση, οποιαδήποτε αύξηση των θαλάσσιων σημείων ασφυξίας θα μπορούσε να σημάνει προβλήματα για τα παγκόσμια δίκτυα εφοδιαστικής αλυσίδας που λειτουργούν πολύ πιο ομαλά μετά τις αναταραχές της εποχής της πανδημίας.
“Περίπου το 80% των εμπορευμάτων μας στο εμπόριο διακινείται μέσω πλοίων μέσω του νερού“, δήλωσε η Janelle Griffith, επικεφαλής της εταιρείας logistics της Βόρειας Αμερικής για τη μεσιτεία ασφαλίσεων και τη συμβουλευτική εταιρεία κινδύνων Marsh. “Επομένως, θα πρέπει να ανησυχούμε όταν βλέπουμε τέτοιου είδους αποφράξεις. Και, ναι, έχει παγκόσμιες επιπτώσεις . . . όταν υπάρχει μπλοκάρισμα σε ένα τμήμα της αλυσίδας εφοδιασμού, επηρεάζεται αυτόματα και η υπόλοιπη αλυσίδα εφοδιασμού”
Όχι αρκετό νερό
Η Διώρυγα του Παναμά βασίζεται στο νερό των γειτονικών λιμνών γλυκού νερού. Στη συνέχεια, ένα σύστημα κλειδαριών χρησιμοποιεί τεράστιες ποσότητες νερού – τουλάχιστον 50 εκατομμύρια γαλόνια – για να επιπλέει κάθε πλοίο μέσα στη διώρυγα.
Κανονικά, αυτή την εποχή του έτους, η στάθμη της λίμνης αυξάνεται. Ωστόσο, οι βροχοπτώσεις στον Παναμά αυτή την άνοιξη και το καλοκαίρι ήταν οι χαμηλότερες από την αρχή του αιώνα, δήλωσε ο Jon Davis, επικεφαλής μετεωρολόγος της Everstream Analytics.
“Αυτό δεν σημαίνει ότι τα επίπεδα των λιμνών γλυκού νερού πρόκειται να μειωθούν, αλλά δεν βλέπουμε καμία σημαντική βελτίωση εδώ, καθώς κοιτάμε προς τον επόμενο μήνα“, είπε. “Και με το Ελ Νίνιο να έχει αρχίσει να εντείνεται και όλα τα κλιματικά μοντέλα να δείχνουν ότι το Ελ Νίνιο θα συνεχίσει να εντείνεται κατά το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους και μέχρι τις αρχές του 2024, αυτό αποτελεί ανησυχία μακροπρόθεσμα”
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω ξηρότερες συνθήκες στο νότιο τμήμα της Κεντρικής Αμερικής, συμπεριλαμβανομένου του Παναμά, είπε.
“Ποτέ δεν ξέρουμε το μέγεθος των διαταραχών και ποτέ δεν ξέρουμε πόσο μπλοκαρισμένη θα είναι η αλυσίδα εφοδιασμού– σίγουρα φαίνεται ότι βαδίζουμε προς αυτή την κατεύθυνση της αύξησης των προβλημάτων“, δήλωσε.

