Ακόμη και οι πιο στενοί σύμμαχοι της Ρωσίας ανησυχούν για τα γηρασμένα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο.
Η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Voretxa ανέφερε ότι τα κινεζικά λιμάνια αυξάνουν τους ελέγχους όταν πρόκειται για παλαιότερα δεξαμενόπλοια. Το τελευταίο λιμάνι που πήρε την απόφαση να εφαρμόσει αυστηρότερα μέτρα είναι το λιμάνι του Qingdao, το οποίο βάζει στο «στόχαστρο» τα δεξαμενόπλοια με ξένη σημαία και ηλικίας άνω των 10 ετών που άλλαξαν χέρια τα τελευταία τρία χρόνια.
Η Maersk Broker ανέφερε για παράδειγμα ένα δεξαμενόπλοιο, το οποίο κρατήθηκε στο Qingdao για ένα μήνα, αφού απέτυχε σε 20 ελέγχους ασφαλείας. Όπως επισημαίνεται, άλλα πλοία έχουν επίσης κρατηθεί για αρκετές εβδομάδες κάθε φορά.
Ένα πλοίο φέρεται να μετονομάστηκε επτά φορές και οι τωρινοί ιδιοκτήτες του είναι δύσκολο να εντοπιστούν, ενώ το καθεστώς ασφάλισης παραμένει θολό.
«Αν και η ανεπαρκής τεκμηρίωση και τα κενά ασφαλείας είναι τυπικά για πλοία που δραστηριοποιούνται σε αδιαφανείς αγορές που μεταφέρουν αργό από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα, ο αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που κρατούνται στα ασιατικά λιμάνια θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια πιθανή αλλαγή στη στάση απέναντι στα γηρασμένα σκάφη που δραστηριοποιούνται στον αόρατο στόλο», ανέφερε χαρακτηριστικά η Maersk Broker.
Η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Vortexa εκτίμησε, από τις αρχές Μαΐου, ότι ακριβώς 1.000 δεξαμενόπλοια λειτουργούσαν στην αδιαφανή αγορά από τον Ιανουάριο του 2021, εκ των οποίων τα 745 ήταν ακόμη ενεργά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
- 758 δεξαμενόπλοια
Εν τω μεταξύ, στη χρηματιστηριακή εταιρεία BRS, η τελευταία ανάλυση δείχνει ότι ο «αόρατος» στόλος εξακολουθεί να επεκτείνεται, αλλά με πιο αργό ρυθμό από ό,τι νωρίτερα. Η τελευταία ενημέρωση δείχνει ότι υπάρχουν 758 δεξαμενόπλοια στον λεγόμενο αόρατο στόλο, σε σχέση με 731 πριν από έναν μήνα. «Αυτό υποδηλώνει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνεται», σχολίασε ο Andrew Wilson, επικεφαλής έρευνας της BRS, μια άποψη που συμμερίζονται πολλοί χρηματιστές της S&P.
Ο «αόρατος» στόλος έχει υπερτριπλασιαστεί σε μέγεθος από την έναρξη του πολέμου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, με το TankerTrackers.com να προτείνει πρόσφατα ότι ένα στα πέντε VLCC είναι «καθόλου καλό».
Το TankerTrackers.com, μια από τις κορυφαίες αρχές στον κόσμο για την παράνομη θαλάσσια διακίνηση πετρελαίου, έχει τους δικούς της αποδεδειγμένους αριθμούς για τον «αόρατο» στόλο, ο οποίος πριν από δύο εβδομάδες αριθμούσε 544 πλοία.
«Το απλό γεγονός είναι ότι ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων που μεταφέρουν πετρέλαιο είναι ασφαλισμένα και ταξινομημένα σε ιδρύματα και χώρες που δεν παρέχουν την ίδια τεχνική και κανονιστική εποπτεία όπως θα περιμέναμε, ενώ η ασφαλιστική κάλυψη που παρέχεται στερείται της εμπειρίας και πιθανότατα της οικονομικής ικανότητας να αντιμετωπίσει ένα σημαντικό περιστατικό», σχολίασε στο splash247 ο Mike Salthouse, ειδικός σε κυρώσεις και επικεφαλής εξωτερικών υποθέσεων της NorthStandard.