Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Antonio Filosa, «μαθήτευσε» δίπλα στον Sergio Marchionne, τον θρυλικό ηγέτη της αυτοκινητοβιομηχανίας που έσωσε την ιταλική Fiat από την πτώχευση στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Ο 51χρονος προστατευόμενος θα χρειαστεί αυτά τα διδάγματα περισσότερο από ποτέ, καθώς προσπαθεί να αναζωογονήσει την τύχη του τέταρτου μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο, που βρίσκεται αντιμέτωπος με τον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ και τη στροφή της βιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Ο 51χρονος προστατευόμενος κληρονομεί έναν εκτεταμένο όμιλο 14 εμπορικών σημάτων, ο οποίος δημιουργήθηκε το 2021 από τη συγχώνευση της γαλλικής PSA και της ιταλικής Fiat Chrysler Automobiles.
Η εταιρεία υπέστη πτώση 70% στα καθαρά κέρδη της πέρυσι, ξόδεψε 6 δισ. ευρώ σε μετρητά και δεν έχει ακόμη ανακτήσει τη θέση της στις ΗΠΑ, την πιο κερδοφόρα αγορά της.
«Όπως θα έλεγε ο κ. Sergio Marchionne: «Η μετριότητα δεν αξίζει τον κόπο». Ας κερδίσουμε αυτή τη μάχη μαζί!», έγραψε ο Filosa στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λίγες ώρες μετά τον διορισμό του ως CEO.
Ο Filosa επιλέχθηκε μεταξύ πολλών εσωτερικών και εξωτερικών υποψηφίων μετά από μια εξάμηνη αναζήτηση που ξεκίνησε μετά την ξαφνική παραίτηση του προκατόχου του, Carlos Tavares, τον Δεκέμβριο, λόγω της μείωσης των πωλήσεων και των κερδών.
Ο πρώην επικεφαλής της μάρκας Jeep, ο οποίος διορίστηκε από τον Tavares για να εποπτεύει τις δραστηριότητες του ομίλου στη Βόρεια Αμερική τον Οκτώβριο, ανέλαβε επιπλέον αρμοδιότητες για τη διαχείριση της ευρύτερης περιοχής της Αμερικής.
Κατά τη μεταβατική περίοδο υπό την ηγεσία του προέδρου John Elkann, ο Filosa ανέλαβε επίσης τον ρόλο του διευθυντή ποιότητας, ενώ παράλληλα συμμετείχε ενεργά στις διαπραγματεύσεις για τους δασμούς με την κυβέρνηση Trump, καθώς το διοικητικό συμβούλιο εξέταζε τις ηγετικές του ικανότητες.
«Έχει αποδείξει ότι μπορεί να τα καταφέρει», δήλωσε ένα πρόσωπο κοντά στον Filosa. Έχει μάθει από τον Marchionne ότι «για να διοικήσεις σωστά μια εταιρεία, πρέπει να είσαι κοντά στους ανθρώπους σου και να είσαι με τα πόδια στη γη».
Πρόσωπα κοντά στην εταιρεία αναφέρουν ότι ο Filosa θα συνεχίσει τις προσπάθειες που ξεκίνησε ο Elkann για την αποκατάσταση των τεταμένων σχέσεων μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας υπό τον Tavares και των κυβερνήσεων της Ιταλίας και της Γαλλίας, καθώς και των αντιπροσώπων, των προμηθευτών και των συνδικάτων.
Σε ένα σημείωμα προς τους υπαλλήλους την Τετάρτη, ο Filosa δήλωσε επίσης ότι θα επικεντρωθεί στην περαιτέρω ενίσχυση «των δεσμών και της εμπιστοσύνης που έχουμε με τους συνεργάτες μας».
Όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του τον περιγράφουν ως έναν άνθρωπο συγκεντρωμένο και ενεργητικό. Μακροχρόνιος παίκτης υδατοσφαίρισης, ο Filosa γιόρτασε τα 50α γενέθλιά του κολυμπώντας στο Στενό της Μεσσήνης μεταξύ Σικελίας και Καλαβρίας, γνωστό για τα ισχυρά ρεύματα.
«Δεν είναι καθόλου μαλακός», είπε ένα άλλο πρόσωπο που έχει συνεργαστεί στενά με τον Filosa. «Μπορεί να είναι σκληρός σαν καρφί».
Ο Filosa εντάχθηκε στη Fiat το 1999 και ανέβηκε τα σκαλιά της ιεραρχίας από υπεύθυνος ποιότητας στο τμήμα βαφής σε ένα εργοστάσιο στην Ισπανία. Είναι γνωστός για το ρόλο του στη Λατινική Αμερική, μια περιοχή-κλειδί που διατηρεί υψηλή κερδοφορία παρά τις δυσκολίες του ομίλου στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Ο στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας διαθέτει βαθιά γνώση της αμερικανικής αγοράς, αλλά οι αναλυτές της Bernstein προειδοποίησαν ότι «υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν» για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αντιπροσώπων της εταιρείας.
Ο Tom Narayan, αναλυτής της RBC Capital Markets, δήλωσε ότι οι τιμές των οχημάτων του ομίλου στις ΗΠΑ παρέμειναν «πολύ πάνω από τα ιστορικά επίπεδα».
Πρόσθεσε: «Με την κατάσταση των δασμών στις ΗΠΑ να αποτελεί βασική ανησυχία βραχυπρόθεσμα, θα μπορούσαμε να φανταστούμε ένα σενάριο όπου η νέα διοικητική ομάδα θα επαναπροσδιορίσει τις προσδοκίες προς τα κάτω». Η εταιρεία απέσυρε τον περασμένο μήνα τις προβλέψεις της για το έτος, επικαλούμενη την αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς.
Το διοικητικό συμβούλιο με επικεφαλής τον Elkann εξέτασε επίσης ισχυρούς υποψηφίους από τον κλάδο, όπως τον παγκόσμιο διευθύνοντα σύμβουλο της Hyundai, José Muñoz, και τον Mike Manley, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Jeep και νυν διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας λιανικής πώλησης αυτοκινήτων AutoNation, καθώς και έναν στέλεχος από κλάδο εκτός του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κατά τη γνώμη ενός ατόμου που είναι κοντά στη διαδικασία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένας ισχυρός εσωτερικός υποψήφιος ήταν πιο κατάλληλος για να αντιμετωπίσει το δύσκολο περιβάλλον του κλάδου από έναν εξωτερικό υποψήφιο, ο οποίος θα μπορούσε να προκαλέσει αναταραχές σε μια περίοδο βαθιάς αβεβαιότητας.
«Ο Antonio είναι ένας αποδεδειγμένος ηγέτης που φέρνει μια πρακτική προσέγγιση στη δουλειά του και πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας», έγραψε ο Elkann σε ένα σημείωμα προς τους υπαλλήλους.
Ο όμιλος της οικογένειας Peugeot, δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Stellantis μέσω του επενδυτικού οχήματος Peugeot 1810, εξήρε επίσης την «στενή εξοικείωση του Filosa με την βιομηχανική κουλτούρα της Stellantis».
Ο διορισμός ενός Ιταλού στην ηγεσία της Stellantis χαιρετίστηκε από τον υπουργό Βιομηχανίας της χώρας, Adolfo Urso, ως «εξαιρετική επιλογή».
Στη Γαλλία, τον πρώτο προορισμό του Filosa για τις επισκέψεις του σε όλες τις εγκαταστάσεις της εταιρείας μετά τον διορισμό του, η συνδικαλιστική οργάνωση CFE-CGC δήλωσε σε ανακοίνωσή της ότι αναμένει από τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο της Stellantis να «σπάσει με τον αυταρχικό, λιτό τρόπο διαχείρισης της εποχής Tavares».
Ο Φιλόζα, που είναι παντρεμένος με δύο παιδιά και ζει στο Ντιτρόιτ, θα πρέπει να μοιράζει το χρόνο του μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης, ενώ θα ταξιδεύει επίσης στη Λατινική Αμερική και σε άλλες αγορές. Ωστόσο, τα ταξίδια σε εργοστάσια σε όλο τον κόσμο αποτελούν χαρακτηριστικό στοιχείο της καριέρας του.
«Πάντα ήταν σε κίνηση», δήλωσε ένα άτομο που συνεργάστηκε με τον Φιλόζα στη Λατινική Αμερική.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

