Νέος γύρος συνομιλιών μεταξύ ΕΕ-Κίνας για τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

δασμούς

Η αναμενόμενη κίνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αυξήσει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να ξεκινήσει έναν γύρο συνομιλιών που τα κινεζικά στελέχη ελπίζουν ότι θα αμβλύνουν το πλήγμα για τη μεγαλύτερη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.

Οι προσωρινοί δασμοί, που αναμένεται να ανακοινωθούν μέχρι τις 5 Ιουνίου, θα είναι ένα σοκ που αντιπροσωπεύει δισεκατομμύρια δολάρια σε νέο κόστος για τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Αλλά τόσο η Ευρώπη όσο και η Κίνα έχουν λόγους να θέλουν να καταλήξουν σε συμφωνία.

Η βιομηχανία EV της Κίνας χρειάζεται κερδοφόρες εξαγωγές στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου για να αντιμετωπίσει την πτώση των περιθωρίων κέρδους στο εσωτερικό, ενώ οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν πρόσβαση στην αγορά αυτοκινήτων της Κίνας και συνεργασίες EV για να μειώσουν το κόστος.

Κάθε επιπλέον 10% στους δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιπλέον της υφιστάμενης εισφοράς 10% θα κόστιζε στους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια με βάση τα εμπορικά δεδομένα του 2023. Το κόστος αυτό θα αυξηθεί φέτος, καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων επεκτείνουν τις εξαγωγές τους στην Ευρώπη.

Οι προηγούμενες έρευνες της ΕΕ για τις επιδοτήσεις στις εισαγωγές άλλων προϊόντων από την Κίνα είχαν οδηγήσει σε πρόσθετους δασμούς που κυμαίνονταν από περίπου 9% έως 26% για τις εταιρείες που συνεργάστηκαν στην έρευνα. Οι αναλυτές βλέπουν τα τιμολόγια EV σε γενικές γραμμές σε αυτό το εύρος. Οι δασμοί θα επιβληθούν από τις αρχές Ιουλίου, αλλά θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αναδρομικά για τους τρεις προηγούμενους μήνες.

Η Κίνα έχει σηματοδοτήσει ότι ετοιμάζει εναλλακτικές λύσεις για τις μελλοντικές διαπραγματεύσεις. Οι προσωρινοί δασμοί της ΕΕ θα μπορούσαν να αμφισβητηθούν ή ακόμη και να καταργηθούν εάν ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό κυβερνήσεων της ΕΕ αντιταχθεί σε αυτούς μετά από τέσσερις μήνες.

Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ, μια εμπορική ομάδα, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι το Πεκίνο εξετάζει το ενδεχόμενο αύξησης των δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες στο 25%. Η Κίνα έχει επίσης προτείνει την ιδέα της μείωσης των δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ στο 10% από 15%, δήλωσαν δύο άτομα με γνώση του θέματος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε την BYD, τη SAIC και την Geely ότι δεν παρείχαν επαρκείς πληροφορίες ως απάντηση στην έρευνά της για επιδοτήσεις. Αυτό θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για υψηλότερους δασμούς σε αυτές τις εταιρείες, μια αναφορά που θα χρησιμοποιηθεί για τον καθορισμό των εισφορών για την υπόλοιπη βιομηχανία στην Κίνα.


Η εμπορική ομάδα δήλωσε ότι η έρευνα ήταν ελαττωματική από την αρχή και είχε απαιτήσει πληροφορίες που οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούσαν να παράσχουν. Αυτό περιελάμβανε λεπτομέρειες σχετικά με τους προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένης της CATL, που δεν συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσε ένα άτομο με γνώση της έρευνας. Η CATL δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.

Σε δήλωσή του στο Reuters, ο εμπορικός όμιλος ανέφερε ότι θα μπορούσε να υπάρξει ένα άνοιγμα για διαπραγμάτευση. «Η μπάλα μπορεί να είναι στην ευρωπαϊκή πλευρά», ανέφερε.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι και οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν μια συμφωνία.

«Περιμένω από την κινεζική πλευρά, και το βλέπουμε ήδη αυτό, να χρησιμοποιήσει έναν συνδυασμό καρότων και μαστιγίων για να πείσει ορισμένα βασικά κράτη μέλη να αντισταθούν στην Επιτροπή», δήλωσε ο Noah Barkin, ανώτερος σύμβουλος του Rhodium Group.

Η ευρωπαϊκή απόφαση θα έρθει αφού οι Ηνωμένες Πολιτείες τετραπλασίασαν τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στο 100% – μια κίνηση που κατήγγειλε ο Elon Musk της Tesla, αφού προηγουμένως προειδοποίησε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν σε καλό δρόμο για να «κατεδαφίσουν τις περισσότερες άλλες εταιρείες αυτοκινήτων». Η Tesla, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, αντιμετωπίζει επίσης την απειλή υψηλότερων δασμών της ΕΕ.

Εμπορικοί πόλεμοι και μετασχηματισμός

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες συνεργάστηκαν με νεότερους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων για να φέρουν τα ηλεκτρικά οχήματα στην αγορά φθηνότερα και ταχύτερα. Η Volkswagen και η BMW τον Απρίλιο υποσχέθηκαν περισσότερα από 5 δισεκατομμύρια δολάρια για την επέκταση της έρευνας και της παραγωγής στην Κίνα. Το 2023, σχεδόν το 29% των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν από γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πωλήθηκαν στην Κίνα, σύμφωνα με εμπορικά στοιχεία.

Η Ευρώπη είναι η πιο σημαντική υπερπόντια αγορά για τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Με τον σκληρό ανταγωνισμό να συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους στην Κίνα, κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η BYD μπορούν να πουλήσουν αυτοκίνητα στην Ευρώπη για περισσότερο από το διπλάσιο της τιμής της Κίνας. Αυτό αφήνει κάποιο περιθώριο για την απορρόφηση πρόσθετων δασμών, λένε οι αναλυτές.

Κινέζοι κατασκευαστές και προμηθευτές ηλεκτρικών οχημάτων επενδύουν επίσης στην Ευρώπη. Η Xpeng εισήλθε στη γαλλική αγορά αυτό το μήνα. Στα εγκαίνια του εκθεσιακού χώρου της Nio στο Άμστερνταμ την περασμένη εβδομάδα, ο ιδρυτής William Li δήλωσε ότι ο Κινέζος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων θα προχωρήσει στην Ευρώπη.


Η BYD κατασκευάζει ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων στην Ουγγαρία και προσβλέπει σε ένα δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο. Η Chery Auto, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας με βάση τον όγκο των εξαγωγών, συνεργάζεται με την ισπανική EV Motors για να ανοίξει το πρώτο της ευρωπαϊκό εργοστάσιο στην Καταλονία. Η κρατική SAIC, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας, αναζητά το πρώτο της εργοστάσιο στην Ευρώπη.

Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, έχει αυξήσει την παραγωγή στην Ευρώπη. Άλλοι κινέζοι προμηθευτές μπαταριών βοηθούν τη Γαλλία να χτίσει την «κοιλάδα των μπαταριών» της.

Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δήλωσε κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κίνα τον Απρίλιο ότι θα ήταν καλύτερο για τους Ευρωπαίους να πιέσουν την Κίνα να μειώσει τους δασμούς εισαγωγής αυτοκινήτων παρά να ξεκινήσουν μια εμπορική διαμάχη.

Συνοδεύοντας τον Σολτς στο ταξίδι του στην Κίνα ήταν οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Mercedes-Benz και της BMW, οι οποίοι μίλησαν κατά των εμπορικών φραγμών και υποστήριξαν ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να χειριστούν τον κινεζικό ανταγωνισμό.

Μια κοινοπραξία μεταξύ της Stellantis και της Leapmotor – μέσω της οποίας η γαλλο-ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία θα πουλήσει τα αυτοκίνητα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο εξωτερικό – δείχνει πώς οι καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να στραφούν στο εάν η Κίνα αντιπροσωπεύει απειλή ή ευκαιρία.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, ο οποίος προηγουμένως ζήτησε υψηλότερους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πριν συνεργαστεί με τη Leapmotor, δήλωσε αυτό το μήνα ότι οι δασμοί ήταν «μια μεγάλη παγίδα».

«Θα προσπαθήσουμε να είμαστε οι ίδιοι Κινέζοι», δήλωσε ο Ταβάρες στο Μόναχο. «Αντί να είμαστε καθαρά αμυντικοί απέναντι στην κινεζική επίθεση, θέλουμε να είμαστε μέρος της κινεζικής επίθεσης».

πηγή:www.finance.yahoo.com

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο