Ο Elon Musks της Κίνας αγωνίζεται να φτάσει τη SpaceX

Ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει μεγαλύτερο ρόλο στην κατασκευή επαναχρησιμοποιήσιμων πυραύλων, προωθώντας τον στόχο του Πεκίνου για ανεξαρτησία από τη δυτική τεχνολογία

Η Κίνα ωθεί την εμπορική διαστημική βιομηχανία της να αναπτυχθεί σε μια προσπάθεια να ωθήσει μεγαλύτερη καινοτομία και να καλύψει το χάσμα με τη SpaceX του Elon Musk.

Τουλάχιστον έξι κινεζικοί πύραυλοι σχεδιασμένοι με γνώμονα την επαναχρησιμοποίηση σχεδιάζονται να πραγματοποιήσουν τις παρθενικές τους πτήσεις φέτος. Τον Νοέμβριο, άρχισε να λειτουργεί ο πρώτος εμπορικός χώρος εκτόξευσης της χώρας. Το Πεκίνο και οι τοπικές κυβερνήσεις χορηγούν στις εταιρείες του ιδιωτικού τομέα ενέσεις μετρητών δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η άνοδος αυτών των εταιρειών αποτελεί το τελευταίο στάδιο της μακροχρόνιας προσπάθειας του Πεκίνου να δημιουργήσει μια εγχώρια διαστημική βιομηχανία που δεν εξαρτάται από τη δυτική τεχνολογία. Για χρόνια, η κυβέρνηση προβάλλει τη διαστημική βιομηχανία ως μια ιστορία επιτυχίας επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας που αναπτύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό χωρίς ξένη βοήθεια.

Η τεχνολογική αυτάρκεια, από τους ημιαγωγούς έως την τεχνητή νοημοσύνη, έχει αποκτήσει μεγαλύτερη επιτακτικότητα καθώς το Πεκίνο στοχεύει να οικοδομήσει το «φρούριο Κίνα» για να ατσαλωθεί στην αυξανόμενη αντιπαλότητα με τις ΗΠΑ.

Ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ, σε μια σπάνια συνάντηση με διευθύνοντες συμβούλους της τεχνολογίας και άλλα στελέχη τον Φεβρουάριο, δήλωσε ότι επιθυμεί έναν ανταγωνιστικό ιδιωτικό τομέα που να κινεί την ανάπτυξη και την καινοτομία – μια φόρμουλα που εφαρμόζεται τώρα στη διαστημική βιομηχανία. Το αφεντικό της GalaxySpace, ενός κατασκευαστή δορυφόρων, ήταν μεταξύ των επικεφαλής των επιχειρήσεων που συναντήθηκαν με τον Σι.

SpaceX

Η Κίνα άνοιξε τη διαστημική βιομηχανία σε ιδιωτικές εταιρείες το 2014 και ανέφερε την εμπορική διαστημική επιχείρηση για πρώτη φορά πέρυσι στην ετήσια έκθεση της κυβέρνησης για τις προτεραιότητές της.

Ο Λίνκολν Χάινς, επίκουρος καθηγητής στο Georgia Tech, δήλωσε ότι το Πεκίνο ανησυχεί ότι δεν θα μπορούσε να συμβαδίσει με τις ΗΠΑ εάν στηριζόταν αποκλειστικά σε κρατικές εταιρείες.

«Αν η Κίνα συνεχίσει να έχει αυτή τη διογκωμένη κρατική βιομηχανία, μπορεί να κάνει αυτά τα τεράστια κατορθώματα, όπως να πάει στην άλλη πλευρά του φεγγαριού ή να τοποθετήσει ανθρώπους στο διάστημα, αλλά μπορεί να καινοτομήσει και να ανταγωνιστεί τις Ηνωμένες Πολιτείες;», είπε.

SpaceX

Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης των πυραύλων είναι η SpaceX του Μασκ, η οποία μόνη της πραγματοποίησε πέρυσι περισσότερες από τις μισές εκτοξεύσεις σε τροχιά στον κόσμο. Οι πύραυλοί της Falcon 9, που αποτελούν το εργαλείο εργασίας της, διαθέτουν επαναχρησιμοποιήσιμο πρώτο στάδιο, το οποίο μειώνει το κόστος και επιτρέπει στη SpaceX να χρεώνει τους πελάτες της λιγότερο. Ο πιο επαναχρησιμοποιημένος εκτοξευτήρας της έχει πετάξει 26 φορές.

Η εταιρεία έχει σε λειτουργία περισσότερους από 7.000 δορυφόρους Starlink και τον Οκτώβριο κατάφερε να πιάσει με την πρώτη προσπάθεια τον τεράστιο εκτοξευτή που χρησιμοποιεί για το όχημά της Starship, αν και έχασε το διαστημόπλοιο Starship στην τελευταία δοκιμαστική πτήση της τον Μάρτιο.

Οι επιτυχίες της SpaceX βοήθησαν να πειστούν οι πιθανοί επενδυτές ότι ο κλάδος έχει βιώσιμο μέλλον, δήλωσε ο Lan Tianyi, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Ultimate Blue Nebula του Πεκίνου.

«Αυτό είναι πολύ, πολύ σημαντικό επειδή το περιβάλλον χρηματοδότησης στην Κίνα είναι πιο συντηρητικό από ό,τι στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Lan. «Χρησίμευσε επίσης για να φέρει ανθρώπους από άλλες βιομηχανίες να εργαστούν σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με το διάστημα».

Μια δεκαετία μετά, η εταιρεία σχεδιάζει αργότερα φέτος να δοκιμάσει αν μπορεί να ανακτήσει τον εκτοξευτήρα του πυραύλου Nebula-1 μετά από μια τροχιακή πτήση, δήλωσε ο Huo. Στόχος της είναι να πραγματοποιήσει μια υποτροχιακή πτήση για διαστημικούς τουρίστες το 2027 και έχει ήδη πουλήσει εισιτήρια προς περισσότερα από 100.000 δολάρια το ένα.

Ο Huo δήλωσε ότι πιστεύει ότι οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν να φτάσουν τη SpaceX μέχρι το 2030.

Ο Blaine Curcio, ιδρυτής της Orbital Gateway Consulting, δήλωσε ότι η κάλυψη της διαφοράς είναι πιθανό να πάρει περισσότερο χρόνο για τις κινεζικές εταιρείες, επειδή η SpaceX καινοτομεί συνεχώς. Συν τοις άλλοις, οι ιδιωτικές διαστημικές εταιρείες στην Κίνα «έχουν πλήρη επίγνωση ότι οι περισσότερες κυβερνητικές επιχειρήσεις θα πάνε σε κρατικές επιχειρήσεις, οπότε θα πρέπει να βιαστούν», είπε.

Οι κινεζικές εταιρείες, με επικεφαλής κρατικές επιχειρήσεις, έχουν ήδη αρχίσει να ανταγωνίζονται για διεθνείς εκτοξεύσεις. Τον Νοέμβριο, ένας εμπορικός πύραυλος που αναπτύχθηκε από την CAS Space εκτόξευσε έναν δορυφόρο τηλεπισκόπησης για το Ομάν, το πρώτο διεθνές ωφέλιμο φορτίο της. Ο Curcio δήλωσε ότι αναμένει ότι οι κινεζικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα θα ανταγωνίζονται τη SpaceX για εκτοξεύσεις μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.

Μετά τη SpaceX, η εταιρεία με τις περισσότερες εκτοξεύσεις πέρυσι ήταν η κρατική CASC. Ανέλαβε 51 εκτοξεύσεις, σε σύγκριση με τις 134 της SpaceX, σύμφωνα με τις εταιρείες, αν και οι κινεζικοί πύραυλοι δεν ήταν επαναχρησιμοποιήσιμοι. Η Κίνα είχε το μερίδιό της σε αποτυχίες εκτοξεύσεων πέρυσι, συμπεριλαμβανομένου ενός πυραύλου που αναπτύχθηκε από την ιδιωτική εταιρεία Space Pioneer, ο οποίος εκτοξεύθηκε κατά λάθος και εξερράγη σε μια πλαγιά, προκαλώντας ζημιές σε ορισμένα κοντινά σπίτια, αλλά χωρίς θύματα.

Η Κίνα έχει τουλάχιστον δύο ανταγωνιστές του Starlink της SpaceX που ονομάζονται Guowang και Thousand Sails. Η τελευταία υποστηρίζεται από την κυβέρνηση της Σαγκάης και έχει υπογράψει συμφωνίες για να προσφέρει δορυφορικές επικοινωνίες στη Μαλαισία, το Καζακστάν και τη Βραζιλία.

Ο Huo, διευθύνων σύμβουλος της Deep Blue Aerospace, χαρακτήρισε τη SpaceX ως μέντορα για τη βιομηχανία. «Υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά για εμάς να κάνουμε για να φτάσουμε την παγκόσμια πρωτοπορία», δήλωσε.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο