Ο επικεφαλής της Airbus προτρέπει για στενότερους δεσμούς μεταξύ των αντίπαλων σχεδίων μαχητικών αεροσκαφών της Ευρώπης

Ο Guillaume Faury λέει ότι οι πιθανοί τομείς συνεργειών εν μέσω δημοσιονομικών περιορισμών περιλαμβάνουν την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών και αισθητήρων

Η Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να συνεργαστούν στενότερα στα αντίπαλα προγράμματά τους για την ανάπτυξη της επόμενης γενιάς μαχητικών αεροσκαφών και πολεμικών αεροπορικών συστημάτων, δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών και της ανάγκης ενοποίησης της κατακερματισμένης αμυντικής αγοράς της περιοχής, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Airbus.

Ο Guillaume Faury, διευθύνων σύμβουλος του ευρωπαίου πρωταθλητή αεροδιαστημικής και άμυνας, δήλωσε ότι έχει νόημα να δημιουργηθούν στενότεροι δεσμοί μεταξύ του υπό βρετανική ηγεσία Global Combat Air Programme και του γαλλογερμανικού Future Combat Air System.

«Υπάρχει περιθώριο να κάνουμε τα πράγματα με έξυπνο τρόπο, ώστε κάθε χώρα να μπορεί να συνεισφέρει καλύτερα την οικονομική και τεχνολογική της ικανότητα σε ένα μεγαλύτερο πρόγραμμα για την Ευρώπη, διότι αυτό είναι που χρειαζόμαστε», δήλωσε ο Faury.

Και τα δύο προγράμματα προβλέπουν ένα μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς που θα συνεργάζεται απρόσκοπτα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και θα είναι εξοπλισμένο με προηγμένα συστήματα επικοινωνίας. Εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας έχουν πει εδώ και καιρό ότι θα ήταν λογικό τα δύο προγράμματα να συνδυαστούν με κάποια μορφή, δεδομένων των πιέσεων που ασκούνται στους αμυντικούς προϋπολογισμούς των κυβερνήσεων.

Μιλώντας στο Λονδίνο, ο Faury υπογράμμισε ότι η κριτική επιτροπή δεν έχει ακόμη αποφασίσει αν ή πώς τα δύο προγράμματα θα μπορούσαν να έρθουν πιο κοντά, ιδίως λόγω των δυσκολιών στη διαχείριση των διαφόρων εταίρων. Είπε όμως ότι είναι λογικό οι κυβερνήσεις να εξετάσουν τι θα μπορούσε να γίνει.

«Οι κυβερνήσεις που εργάζονται για το FCAS και το GCAP πρέπει να καθίσουν σε μια χρονική στιγμή, όταν θα έχουν μια σαφή άποψη για το τι είναι το FCAS, τι είναι το GCAP, τι θέλουν να επιτύχουν … και να δουν τι μπορούν να κάνουν καλύτερα μαζί», είπε.

Το FCAS, το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ευρώπης, είναι ένα κοινό έργο της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας και ηγείται από την πλευρά της βιομηχανίας από την Airbus και τη γαλλική Dassault Aviation.

Το GCAP, από την άλλη πλευρά, είναι ένα τριμερές πρόγραμμα μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας και της Ιαπωνίας. Οι μεγαλύτερες αμυντικές εταιρείες της Βρετανίας, η BAE Systems και η Rolls-Royce, συνεργάζονται σε αυτό μαζί με την ιταλική Leonardo και την ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries.

Και τα δύο προγράμματα βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της οριστικοποίησης των διαφόρων τεχνολογιών που θα συμπεριληφθούν, αν και το GCAP έχει θέσει ένα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα για να πετάξει ένα προηγμένο αεροσκάφος μέχρι το 2035. Οι τρεις επικεφαλής εταιρείες του GCAP συνήψαν τον Δεκέμβριο συμφωνία για να ρυθμίσουν την παραγωγή του αεροσκάφους.

Η πίεση στους εθνικούς προϋπολογισμούς έχει αυξηθεί μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Παρόλο που οι χώρες δαπανούν περισσότερα για την άμυνα, η σύγκρουση αναζωπύρωσε μια παλιά συζήτηση σχετικά με το αν οι ευρωπαϊκές χώρες θα πρέπει να αναπτύξουν περισσότερα κοινά εξοπλιστικά προγράμματα ή να συνεχίσουν να βασίζονται σε έτοιμο εξοπλισμό από αμερικανούς κατασκευαστές.

Η Ευρώπη επιδιώκει να ενισχύσει τη συνεργασία ενόψει της επιστροφής του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, μια νέα αμυντική συμφωνία μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας πέρυσι αναμένεται επίσης να οδηγήσει σε στενότερους βιομηχανικούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών.

Ο Faury δήλωσε ότι αν οι χώρες θέλουν να «δημιουργήσουν όγκο, και επομένως αποτελεσματικότητα, δαπανώντας λιγότερα χρήματα για έρευνα και ανάπτυξη . . θα πρέπει να συναντηθούν με τις ίδιες ικανότητες».

Σύμφωνα με τον Faury, οι τομείς στους οποίους ήταν δυνατόν να υπάρξουν συνέργειες περιλάμβαναν την ανάπτυξη των αεροσκαφών που σχετίζονται με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τους αισθητήρες και την υποδομή του «σύννεφου μάχης» που θα επέτρεπε στα διάφορα συστήματα να συνομιλούν μεταξύ τους.

Υπήρχαν «πολλές ευκαιρίες» για να έρθουν τα δύο προγράμματα πιο κοντά το ένα στο άλλο «ώστε να μην ξοδέψουμε όλα τα χρήματα δύο φορές», πρόσθεσε.

Το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι το GCAP σχεδιάστηκε με «τους συμμάχους και τους εταίρους μας στην καρδιά του».

«Η μελλοντική διαλειτουργικότητα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, το ΝΑΤΟ και τους εταίρους μας σε όλη την Ευρώπη, τον Ινδο-Ειρηνικό και παγκοσμίως είναι αναπόσπαστο μέρος του προγράμματός μας και της μελλοντικής του επιτυχίας».

Τα υπουργεία Άμυνας της Γερμανίας και της Γαλλίας δεν ανταποκρίθηκαν αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.

Sylvia Pfeifer, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο