Dasha Afanasieva, Bloomberg
Όταν τα κορυφαία στελέχη της Nestle SA συγκεντρώθηκαν σε μια συνάντηση τον Ιούνιο, η δυσαρέσκειά τους ήταν σαφής. Χρησιμοποιώντας τα τηλέφωνά τους για να αντιδράσουν σε διάφορα θέματα βάσει ενός συστήματος φωτεινών σηματοδοτών, πάτησαν επανειλημμένα το «πορτοκαλί» αντί για το «πράσινο», εκφράζοντας την απογοήτευσή τους για το όραμα του διευθύνοντος συμβούλου Mark Schneider για τη μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στον κόσμο.
Μπορεί να ήταν μια κάπως συγκρατημένη διαμαρτυρία, αλλά είπε αρκετά μέσα στους τοίχους της ελβετικής εταιρείας. Δύο μήνες αργότερα, ο Σνάιντερ είχε φύγει.
Μόλις ο δεύτερος διευθύνων σύμβουλος που είχε διορίσει η Nestle από το εξωτερικό στα 158 χρόνια της, ο Σνάιντερ καταστράφηκε από τις απογοητευτικές πωλήσεις, την υποαπόδοση των μετοχών και την ξεκάθαρη απώλεια της εσωτερικής εμπιστοσύνης στην ικανότητά του να διοικήσει μια επιχείρηση με ετήσιες πωλήσεις άνω των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στη θέση του αναλαμβάνει ο Laurent Freixe, 62 ετών, ένας δημοφιλής άνθρωπος της εταιρείας, ο οποίος θα πρέπει να στηριχθεί στην εμπειρία σχεδόν τεσσάρων δεκαετιών που διαθέτει για να αναπτερώσει το ηθικό, να αναζωογονήσει την επιχείρηση και να αποδείξει ότι η Nestle είχε δίκιο που επέστρεψε στην από καιρό αγαπημένη της συνήθεια να επιλέγει ηγέτες εκ των έσω. Ο Freixe έχει υποσχεθεί δράση και, σε αντίθεση με την απογοήτευση νωρίτερα φέτος, λέει ότι οι ομάδες του είναι ενωμένες πίσω του.
Ο Freixe πρέπει επίσης να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών μετά από μια σειρά αστοχιών και μια σειρά από διοικητικά λάθη, από ένα ζήτημα πληροφορικής που διέκοψε τις πωλήσεις μέχρι μια εξαγορά φαρμάκων για αλλεργίες που οδήγησε σε απομείωση 1,9 δισεκατομμυρίων φράγκων (2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων). Με τη μετοχή να έχει υποχωρήσει σχεδόν 40% από το υψηλό της στις αρχές του 2022, η πίεση είναι μεγάλη για να αποδώσει. Οι εκποιήσεις μπορεί να παίξουν ρόλο, αλλά θα χρειαστεί επίσης λειτουργικές αλλαγές για να υποστηρίξει τις πωλήσεις και να ελέγξει το κόστος.
Το οικονομικό σκηνικό είναι σκληρό και η Freixe πρέπει να πλοηγηθεί σε έναν νέο κόσμο όπου οι θεραπείες blockbuster για την απώλεια βάρους αλλάζουν τις δίαιτες. Εν τω μεταξύ, μια αργόσυρτη και γραφειοκρατική εσωτερική κουλτούρα απειλεί να καθυστερήσει κάθε μετασχηματισμό.
Η Freixe έχει ήδη μειώσει τον στόχο πωλήσεων για το 2024, βγάζοντας τα άσχημα νέα από τη μέση. Αυτό μπορεί να είναι ένα μήνυμα ότι θα επικεντρωθεί σε μια πιο αργή και σταθερή προσέγγιση που ταιριάζει καλύτερα στο μέγεθος της Nestle, ίσως ακόμη και να εγκαταλείψει τον προηγούμενο μεσοπρόθεσμο στόχο για μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεων.
«Η Nestle δεν πρόκειται ποτέ να είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία», δήλωσε ο Donny Kranson, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Vontobel Asset Management, η οποία κατέχει μετοχές της Nestle. «Οι επενδυτές βάζουν κεφάλαια πίσω της για την προβλέψιμη παράδοσή της».
Θα έχουν την ευκαιρία να αξιολογήσουν πληρέστερα τον διευθύνοντα σύμβουλο κατά την Ημέρα Κεφαλαιαγορών της εταιρείας την επόμενη εβδομάδα, όταν θα εκθέσει τα σχέδιά του στα εκσυγχρονιστικά κεντρικά γραφεία στο Vevey της Ελβετίας. Η Nestle αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ο Freixe, ο οποίος ξεκίνησε από τη Nestle Γαλλίας και διηύθυνε τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές δραστηριότητες, ήταν ένας από τους κορυφαίους υποψήφιους όταν ο Schneider επιλέχθηκε πριν από οκτώ χρόνια, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το θέμα. Αλλά τότε, η Nestle επέλεξε να σπάσει τη δοκιμασμένη φόρμουλα του διορισμού εκ των έσω.
Σε αντίθεση με τον Σνάιντερ, του οποίου το υπόβαθρο ήταν στα φαρμακευτικά προϊόντα, ο Φράιτσε μιλάει τη γλώσσα των καταναλωτικών αγαθών, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά για να τονίσει τη σημασία των σχέσεων με τους λιανοπωλητές στη γρήγορη μετατόπιση των πάντων, από τα milkshakes Nesquik έως τους κύβους ζωμού Maggi.
Την ημέρα των πρώτων αποτελεσμάτων του ως διευθύνων σύμβουλος, μίλησε για κίνηση με ρυθμό, κάτι που οι επενδυτές θα θέλουν να δουν. Οι μετοχές έχουν υποχωρήσει κατά 19% το 2024, υπολειπόμενες του δείκτη Stoxx Europe 600. Η εταιρεία διαπραγματεύεται με 17 φορές τα κέρδη, από σχεδόν 27 φορές στις αρχές του 2022.
Καθώς σχεδιάζει μια στροφή, ο Freixe λέει ότι οι μάνατζερ τον στηρίζουν. «Υπάρχει ισχυρή υποστήριξη για μένα και για το μήνυμά μου», δήλωσε τον περασμένο μήνα.
Μέχρι πρόσφατα, η Nestle διαπραγματευόταν με premium σε σχέση με άλλους μεγάλους ευρωπαϊκούς ομίλους τροφίμων: Είχε ανταποκριθεί σβέλτα στην πανδημία και επωφελήθηκε από το γεγονός ότι οι άνθρωποι γευμάτιζαν περισσότερο στο σπίτι. Έκτοτε, αγωνίζεται να αυξήσει την ανώτατη γραμμή χωρίς την κάλυψη των αυξήσεων των τιμών, καθώς ο πληθωρισμός υποχώρησε. Αυτό έχει μειώσει την κερδοφορία, όπως και οι αυξήσεις σε βασικά προϊόντα όπως ο καφές και το κακάο.
Η βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει επίσης τις μεταβαλλόμενες συνήθειες, ιδίως με την ανάπτυξη των φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας που καταστέλλουν την όρεξη, όπως το Ozempic.
Εξαιρουμένων των τροφών για ζώα συντροφιάς και της εξειδικευμένης διατροφής, λιγότερο από το ήμισυ του χαρτοφυλακίου της Nestle θεωρείται υγιεινό, σύμφωνα με το μοντέλο Health Star Rating. Έχει εισαγάγει μια σειρά προϊόντων προσαρμοσμένη σε όσους λαμβάνουν τέτοια φάρμακα, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει κίνδυνος εάν τα φάρμακα καταφέρουν να μειώσουν την πρόσληψη τροφής.
«Εκτός από τα βραχυπρόθεσμα ζητήματα με τον πληθωρισμό και το καταναλωτικό αίσθημα, υπάρχουν υπαρξιακά ερωτήματα για τον κλάδο», δήλωσε ο Kevin Dreyer, συν-επικεφαλής επενδύσεων αξίας της Gabelli Funds, η οποία κατέχει μετοχές της Nestle. «Πώς θα αντιμετωπίσουν τα GLP-1 και πόσο μεγάλος παράγοντας θα είναι αυτά στη μελλοντική κατανάλωση».
Ένα ερώτημα είναι αν η Freixe θα ξεφορτωθεί κάποιες μάρκες. Η Schneider πούλησε περιουσιακά στοιχεία όπως η επιχείρηση ενέσεων προσώπου Galderma Group AG και εμφιαλωμένα νερά σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια όταν το χρήμα ήταν ακόμη φθηνό και οι αποτιμήσεις πλούσιες. Τα πράγματα έχουν έκτοτε αλλάξει, αλλά τα περιουσιακά στοιχεία που βγαίνουν από τις εταιρείες, ιδίως στον τομέα των τροφίμων, της υγείας και της ευεξίας, μπορούν να προσφέρουν μια δελεαστική ευκαιρία για ανατροπή.
Η Freixe θα μπορούσε να ολοκληρώσει την έξοδο από τις μάρκες παγωτού όπως η Haagen Dazs, η οποία βρίσκεται ήδη σε κοινοπραξία με το private equity fund PAI, ή να πουλήσει ορισμένες αμερικανικές ονομασίες κατεψυγμένων τροφίμων. Η Nestle κάθεται επίσης πάνω σε ένα μερίδιο ύψους 36 δισεκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία καλλυντικών L’Oreal SA.
Κάποιο από αυτό θα μπορούσε να πωληθεί και τα χρήματα να δαπανηθούν σε νέα περιουσιακά στοιχεία, όπως η BellRing Brands Inc. που παράγει πρωτεϊνούχα ροφήματα, σύμφωνα με τον Dreyer.
Αργή κίνηση
Αν η Freixe έχει δραματικά σχέδια στο μυαλό της, μπορεί να υπάρξουν εμπόδια και εντός της Nestle, όπου η λήψη αποφάσεων μπορεί να είναι αργή και προσεκτική.
Πάρτε τα κομποστοποιήσιμα καψάκια Nespresso. Μέχρι τη στιγμή που η Nestle παρουσίασε τα δικά της το 2022, ανεξάρτητοι παραγωγοί πωλούσαν εδώ και καιρό τις εκδόσεις τους στους πελάτες της Nespresso. Ο Freixe δήλωσε ότι θέλει η καινοτομία να είναι πιο εστιασμένη: Επένδυση σε λίγα μεγάλα έργα και όχι σε πολλά χωρίς κρίσιμη μάζα.
Καθώς διαμορφώνει τα σχέδιά του, το νέο αφεντικό βλέπει την ιδιότητα του insider ως πλεονέκτημα.
«Ξεκινώντας από αυτή τη θέση βαθιάς γνώσης της επιχείρησης σημαίνει ότι μπόρεσα να προχωρήσω με ρυθμό», δήλωσε στις 17 Οκτωβρίου. «Να αναπτύξω ένα σχέδιο δράσης και στη συνέχεια να αρχίσω να υλοποιώ τη δράση πάνω σε αυτό το σχέδιο».
T.Σ.