Η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων θέτει τους κατασκευαστές σε κίνδυνο προστίμων και περικοπών παραγωγής «πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ»
Η Acea, ο ευρωπαϊκός οργανισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας, ζήτησε «επείγουσα αναθεώρηση» των κανόνων εκπομπών που θα εφαρμοστούν το 2025 και απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035 © Lukas Schilze/Getty Images
- Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν την προοπτική προστίμων «πολλών δισ. ευρώ» ή σημαντικές περικοπές στην παραγωγή όταν τα νέα πρότυπα εκπομπών άνθρακα της ΕΕ τεθούν σε ισχύ το επόμενο έτος, εντείνοντας την πίεση στις Βρυξέλλες να υποβαθμίσουν τους κανόνες.
Η Acea, ο οργανισμός της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ζήτησε την Πέμπτη μια «επείγουσα αναθεώρηση» των κανόνων εκπομπών που θα εφαρμοστούν το 2025 και την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Και τα δύο αποτελούν βασικά στοιχεία του νόμου για την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ για το κλίμα που στοχεύει να ωθήσει το μπλοκ σε καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Το διοικητικό συμβούλιο της Acea, το οποίο περιλαμβάνει τα διευθυντικά στελέχη της Renault, της Nissan και της Toyota, είπε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπιζαν την «τρομακτική προοπτική είτε των προστίμων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ». . . ή περιττές περικοπές παραγωγής, απώλειες θέσεων εργασίας και αποδυναμωμένη ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας».
Η προειδοποίηση έρχεται μια ημέρα αφότου η Ιταλή πρωθυπουργός Giorgia Meloni χαρακτήρισε την απαγόρευση της ΕΕ για νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 «αυτοκαταστροφική» πολιτική, προειδοποιώντας ότι θα μπορούσε να οδηγήσει σε «καταστροφή χιλιάδων θέσεων εργασίας ή διάλυση ολόκληρων βιομηχανικών τμημάτων που παράγουν πλούτο. και απασχόληση».
Τα σχόλιά της έχουν απηχηθεί από πολιτικούς σε ολόκληρο το μπλοκ, αλλά ιδιαίτερα από κεντροδεξιούς και δεξιούς νομοθέτες σε μεγάλους κόμβους κατασκευής αυτοκινήτων της Γερμανίας και της Ανατολικής Ευρώπης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι δεν θέλουν να σταματήσουν τη μετάβαση σε καθαρότερα οχήματα, αλλά μια σημαντική επιβράδυνση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παραγωγή τους.
- Οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ μειώθηκαν 44 τοις εκατό τον Αύγουστο σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, με το συνολικό μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται από 21 τοις εκατό σε 14 τοις εκατό σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της Acea που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη.
Ένα έγγραφο που συντάχθηκε από τη Renault, το οποίο είδαν οι Financial Times, πρότεινε ότι εάν το τρέχον μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων παραμείνει το ίδιο το 2025, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και φορτηγών θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις έως και 13 δισ. ευρώ ως αποτέλεσμα των νέων κανόνων.
- Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ πρέπει να έχουν μερίδιο αγοράς περίπου 20 έως 22 τοις εκατό για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς, αλλά αυτό το μερίδιο έχει μείνει στάσιμο σε λιγότερο από 15 τοις εκατό, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να μειώσουν σημαντικά την παραγωγή και τις πωλήσεις βενζίνης οχήματα ή αντιμετωπίζουν μεγάλα πρόστιμα.
«Βλέπετε να χτίζεται πραγματικά η δυναμική ότι υπάρχει αναγνώριση ότι υπάρχει κάτι το θέμα και πρέπει να αντιμετωπιστεί νωρίτερα παρά αργότερα», δήλωσε στους Financial Times η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Acea.
«Βλέπουμε την πραγματικότητα να χτυπά πολύ σκληρά τώρα και το 2025 που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις».
Ο De Vries είπε ότι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα με τους κανόνες της ΕΕ ήταν ότι είχαν θέσει όρια για τις εκπομπές των οχημάτων, αλλά δεν παρείχαν κίνητρα στους πελάτες να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα.
«Υπάρχει μια διαρθρωτική αποτυχία στον ιστό της προσέγγισης της ΕΕ. Οι εντολές δεν κάνουν αγορά», είπε.
«Τα κίνητρα είναι πολύ σημαντικά και αυτό μπορεί να είναι με οικονομικούς και μη οικονομικούς τρόπους», πρόσθεσε, αναφέροντας το παράδειγμα της Νορβηγίας, η οποία μείωσε τα τέλη στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα και επέτρεψε στους οδηγούς των EV να χρησιμοποιούν λωρίδες λεωφορείων.
Ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της Acea, έχει επανειλημμένα ζητήσει μεγαλύτερη ευελιξία στους κανονισμούς CO₂ καθώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει όχι μόνο την επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων EV αλλά και τη συνολική μείωση της ζήτησης αυτοκινήτων.
Τον Αύγουστο, η Stellantis, η οποία βρίσκεται πίσω από τις μάρκες Jeep, Peugeot και Fiat, υπέστη μείωση 30% από έτος σε έτος στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων, ενώ αυτές της Volkswagen και της Renault μειώθηκαν κατά 15% και 14% αντίστοιχα.
Η νομοθεσία ορίζει ένα συνολικό όριο εκπομπών για όλα τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που δεν υπερβαίνει τα 93,6 g CO2 ανά χιλιόμετρο. Αυτό συγκρίνεται με τις μέσες εκπομπές 108,1 g Co2 ανά km το 2022, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.
Οι κατασκευαστές έχουν μεμονωμένους στόχους που ισχύουν σε όλη την παραγωγή αυτοκινήτων τους στην Ευρώπη, προκειμένου να ανταποκρίνονται στα πρότυπα του στόλου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι έλαβε την επιστολή του Acea και θα απαντήσει σε εύθετο χρόνο. Πρόκειται να επανεξετάσει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2026.
Στις πολιτικές οδηγίες της για την επόμενη επιτροπή που πρόκειται να αναλάβει καθήκοντα αργότερα φέτος, η φον ντερ Λάιεν υποστήριξε την απαγόρευση λέγοντας ότι «δημιουργεί προβλεψιμότητα για τους επενδυτές και τους κατασκευαστές».
Τατιανή Σάγιεχ