Οι αγοραστές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ σπεύδουν, για να αποφύγουν τις αυξήσεις των τιμών που σχετίζονται με τους δασμούς

Αφού ο Matthew Mitchell άκουσε ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump εννοούσε σοβαρά την εφαρμογή δασμών 25% στο Μεξικό και τον Καναδά, είπε στη σύζυγό του ότι ήταν καιρός να αρπάξει ένα αυτοκίνητο, και μάλιστα γρήγορα.

«Είπα “Εντάξει, θα πάμε αυτό το Σαββατοκύριακο”», δήλωσε ο Mitchell. Έτρεξε σε μια αντιπροσωπεία στο Walnut Creek της Καλιφόρνια για να κλείσει μια συμφωνία για ένα Toyota Camry του 2019 στις αρχές Μαρτίου, ώστε να αποφύγει τυχόν αυξήσεις τιμών που σχετίζονται με τους δασμούς.

Ο Μίτσελ ανήκει σε μια ομάδα αγοραστών που λένε ότι επιτάχυναν τις αγορές αυτοκινήτων τους από την ανησυχία τους ότι οι απειλές του Τραμπ για δασμούς θα είχαν ως αποτέλεσμα να προκαλέσουν σοκ στις εκθέσεις.

Αυτή τη στιγμή, οι εισφορές δεν επηρεάζουν τις παρτίδες των αντιπροσώπων, οι οποίες έχουν κατά μέσο όρο προσφορά οχημάτων τριών μηνών. Πολλές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη λάβει δύο αναστολές για τους δασμούς από τότε που ο Τραμπ δήλωσε ότι θα τεθούν σε ισχύ στις αρχές Φεβρουαρίου.

Αλλά η αβεβαιότητα ώθησε τον κόσμο να αντιδράσει.

Μεταξύ 16 και 22 Φεβρουαρίου, οι αναζητήσεις στον ιστότοπο για αγορές αυτοκινήτων Cars.com αυξήθηκαν κατά 9% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, δήλωσε ο David Greene, αναλυτής της Cars.com.

“Όταν η ανακοίνωση των δασμών έγινε για πρώτη φορά στις αρχές Φεβρουαρίου, δεν έγινε αμέσως αντιληπτή από τους αγοραστές αυτοκινήτων. Αλλά όταν η συζήτηση μετατράπηκε σε δασμούς σε όλες τις εισαγωγές και οι νέοι δασμοί αυτοκινήτων μετατέθηκαν για τον Απρίλιο, οι αναζητήσεις στο Cars.com άρχισαν πραγματικά να ανεβαίνουν», δήλωσε ο Greene.

Την περασμένη εβδομάδα, δημοσκόπηση του Reuters σε 74 οικονομολόγους έδειξε ότι οι κίνδυνοι για τις οικονομίες του Μεξικού, του Καναδά και της Αμερικής συσσωρεύονται λόγω του απρόβλεπτου των αμερικανικών δασμών, με αυξανόμενες προσδοκίες τόσο για ύφεση όσο και για περισσότερο πληθωρισμό. Οι ανησυχίες αυτές έχουν προκαλέσει την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών.

Στην άλλη άκρη των συνόρων, στο Κάλγκαρι του Καναδά, η Darby Madalena έσπευσε σε έναν κοντινό αντιπρόσωπο για να αγοράσει ένα Subaru Forester 2025 περίπου ένα χρόνο νωρίτερα από το αρχικό της σχέδιο. «Δεν είχε νόημα να περιμένω άλλο», δήλωσε η Madalena.

Ο Philip Hodge οριστικοποίησε επίσης την αγορά του για ένα νέο ηλεκτρικό όχημα Mustang Mach-E, γνωρίζοντας ότι το μοντέλο της Ford εισάγεται από το Μεξικό στις ΗΠΑ. «Είπα, ας το κάνουμε τώρα και ας μην ανησυχούμε γι’ αυτό», είπε.

Οι έμποροι αυτοκινήτων λένε ότι έχουν αρκετά οχήματα σε απόθεμα για να αντέξουν εβδομάδες ή μήνες αστάθειας. Οι έμποροι είχαν κατά μέσο όρο 96 ημέρες προσφοράς στα οικόπεδά τους τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με την Cox Automotive, μια αύξηση 26% από την αρχή του έτους.

Ορισμένοι έμποροι λένε ότι η βραχυπρόθεσμη αβεβαιότητα είναι ευλογία, καθώς περισσότεροι πελάτες μπορεί να περιπλανηθούν στον εκθεσιακό χώρο.

«Αν οι άνθρωποι αρχίσουν να ακούνε ότι έρχονται δασμοί, πιθανώς θα θέλουν να έρθουν και να αγοράσουν τα αυτοκίνητά μου που δεν υπάρχουν σε απόθεμα», δήλωσε ο έμπορος Ford του Ντίρμπορν, στο Μίσιγκαν, Τζιμ Σίβιτ. Είπε ότι οι πωλήσεις ήταν πολύ ισχυρές την εβδομάδα της 3ης Μαρτίου, αλλά το αποδίδει περισσότερο στις προσφορές που έκανε και όχι στις ανησυχίες για τους δασμούς.

Ακόμα κι έτσι, ορισμένες ιστοσελίδες εμπόρων χρησιμοποίησαν την απειλή των εισφορών ως τακτική πωλήσεων. Μια αντιπροσωπεία Subaru στο Κονέκτικατ ανέβασε ένα πανό στην κορυφή της ιστοσελίδας της: «Τελευταία τιμή εκκαθάρισης στα εναπομείναντα 2024 – εξοικονομήστε τώρα πριν οι δασμοί ανεβάσουν τις τιμές».

Τα αυτοκίνητα έχουν γίνει λιγότερο προσιτά μετά την πανδημία, καθώς η μέση τιμή πώλησης οχημάτων έφτασε τα 48.641 δολάρια τον Ιανουάριο, σύμφωνα με την Cox Automotive, μια αύξηση 30% από τη μέση τιμή των 37.348 δολαρίων τον Ιανουάριο του 2019.

Ορισμένοι αγοραστές ανέβασαν τις αγορές τους πέρυσι μετά την εκλογή του Τραμπ, αναμένοντας ότι θα υλοποιούσε τις αλλαγές στους δασμούς που πρόβαλε προεκλογικά.

«Στις αρχές Νοεμβρίου, σκεφτήκαμε «μάλλον πρέπει να το πάρουμε στα σοβαρά»», δήλωσε ο Saud Ansari, ο οποίος ζει στην περιοχή του Cleveland, στο Οχάιο. Ολοκλήρωσε την αγορά του Toyota Sienna του 2025 από έναν αντιπρόσωπο κοντά στο Κολόμπους του Οχάιο, λίγο πριν από την ορκωμοσία.

Ο Τραμπ καθυστέρησε τους αρχικούς δασμούς μέχρι τον Μάρτιο και στη συνέχεια πρόσθεσε άλλη μια αναστολή ενός μηνός για όλα τα οχήματα που συμμορφώνονται με τους κανόνες καταγωγής της συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA). Αλλά για τον Ansari, η απειλή των δασμών και οι ανησυχίες για τα υψηλότερα επιτόκια ήταν αρκετά κίνητρα.

«Χαίρομαι που το έχω ξεπεράσει για μερικούς λόγους. Ο πρώτος είναι η αβεβαιότητα που επικρατεί», δήλωσε.

Nora Eckert, Reuters

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο