Ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της ιαπωνικής εταιρείας λιανικής πώλησης ενδυμάτων Uniqlo δήλωσε ότι οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θα κάνουν ελάχιστα για να σταματήσουν τη μετατόπιση των αλυσίδων εφοδιασμού από την Κίνα προς τη νοτιοανατολική Ασία και την Αφρική – αλλά απέρριψε την ιδέα ότι η παραγωγή ενδυμάτων θα επιστρέψει στις ΗΠΑ.
Ο Tadashi Yanai, πρόεδρος του ιδιοκτήτη της Uniqlo, της Fast Retailing, δήλωσε ότι η εταιρεία του θα μπορούσε σχετικά εύκολα να μετατοπίσει την προμήθειά της μεταξύ των χωρών παραγωγής ενδυμάτων ανάλογα με τη διαμόρφωση των δασμών, επειδή οι μεγάλοι εξωτερικοί συνεργάτες που κατασκευάζουν τα ρούχα της έχουν παγκοσμιοποιήσει το αποτύπωμα των εργοστασίων τους.
Είπε ότι η τάση των κατασκευαστών ενδυμάτων να μεταφέρουν την παραγωγή από την Κίνα σε περιοχές με χαμηλότερο κόστος θα συνεχιστεί επειδή «η οικονομία, η χρηματοδότηση και η πληροφόρηση δεν έχουν σύνορα».
Ωστόσο, είπε ότι οι αμερικανικές εισφορές ήταν «παράλογες» και δεν μπορούσαν να διατηρηθούν και ότι «αν συνεχιστεί ο τρέχων δασμολογικός πόλεμος, τότε οι μεγάλες χώρες μπορεί να είναι εντάξει, αλλά για τις αναπτυσσόμενες χώρες θα είναι καταστροφή».
Και επέμεινε ότι η κατασκευή ενδυμάτων δεν θα επιστρέψει στις ΗΠΑ, δεδομένου ότι πρόκειται κυρίως για μια οικονομία του χρηματοπιστωτικού τομέα και της πληροφορικής.
Τα σχόλια του Γιανάι έγιναν την ώρα που η Fast Retailing προέβλεπε μείωση των κερδών της κατά 20% για την επιχείρησή της στη Βόρεια Αμερική κατά το δεύτερο εξάμηνο του οικονομικού έτους, λόγω των πρόσθετων δαπανών που προκύπτουν από τους δασμούς, αν και εξακολουθεί να αναμένει «σημαντική αύξηση των εσόδων» στην περιοχή όπου έχει επεκτείνει γρήγορα την παρουσία της σε 97 καταστήματα.
Η Fast Retailing αναμένει ότι οι δασμοί θα πλήξουν τα κέρδη του ομίλου κατά 2-3% το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αν και οι υπολογισμοί της βασίζονται στους ισχυρούς αμοιβαίους δασμούς που ανακοίνωσε ο Τραμπ στις 2 Απριλίου, οι οποίοι έκτοτε έχουν ανασταλεί για 90 ημέρες, και σε καμία αύξηση των τιμών των προϊόντων της.
Ωστόσο, εξακολουθεί να αναβαθμίζει τις προοπτικές της για τα υποκείμενα κέρδη του έτους σε 545 δισ. γιεν από 540 δισ. γιεν, μετά από ένα ισχυρό δεύτερο τρίμηνο στο οποίο τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 33% σε 146,7 δισ. γιεν.
Η εταιρεία δήλωσε επίσης ότι ο αντίκτυπος των δασμών θα είναι «περιορισμένος» από το γεγονός ότι είχε εισάγει εκ των προτέρων σημαντική ποσότητα αποθεμάτων στις ΗΠΑ για να τη βγάλει μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη έχουν γίνει βασικοί τομείς ανάπτυξης για τη μεγαλύτερη μάρκα ρούχων της Ασίας στον απόηχο της οικονομικής επιβράδυνσης στην Κίνα.
Η Fast Retailing προμηθεύεται τα μάλλινα, τα chino και άλλα ενδύματα από 380 εργοστάσια, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Κίνα με 206, ακολουθούμενη από το Βιετνάμ, το Μπαγκλαντές και την Καμπότζη.
Ο Yanai σηματοδότησε περαιτέρω διαφοροποίηση μακριά από την Κίνα για την αλυσίδα εφοδιασμού της Fast Retailing, λέγοντας ότι το μοντέλο «Κίνα συν ένα», στο οποίο οι εταιρείες διαφοροποιούν την παραγωγή από τη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας σε ένα μόνο άλλο έθνος, αντικαθίσταται σταδιακά από μια νέα εποχή στην οποία θα βασίζονται σε πολλά κράτη παραγωγής για προϊόντα χαμηλότερου κόστους.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

