Οι εταιρείες υποβαθμίζουν σιωπηλά τις δηλώσεις τους για το κλίμα στις τελευταίες εκθέσεις προς τους επενδυτές

Ορισμένες αναφορές στη μείωση των εκπομπών και σε άλλες περιβαλλοντικές προσπάθειες διαγράφονται πριν από τις ετήσιες γενικές συνελεύσεις των μετόχων

Η American Airlines τόνισε την εστίασή της σε «φιλόδοξους στόχους για το κλίμα» σε μια έκθεση που δημοσίευσε πέρυσι.

Σε μια παρόμοια έκθεση που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες εβδομάδες, η φράση αυτή είχε διαγραφεί.

Η αεροπορική εταιρεία είναι μία από τις πολλές εταιρείες σε διάφορους κλάδους που τροποποιούν —και σε ορισμένες περιπτώσεις αναθεωρούν— τις δηλώσεις τους σχετικά με τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα και κλιματική αλλαγή στις εκθέσεις που υποβάλλουν κάθε χρόνο στους επενδυτές πριν από την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.

Η αλλαγή στη γλώσσα ακολουθεί μια στροφή 180 μοιρών στην Ουάσινγκτον, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ καταργεί μια σειρά περιβαλλοντικών πολιτικών, συμπεριλαμβανομένης της προσπάθειας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να υποχρεώσει τις εταιρείες να δημοσιοποιούν τους κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Εταιρείες από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Kroger έως την αλυσίδα καταστημάτων American Eagle Outfitters έχουν διαγράψει ορισμένα τμήματα ή φράσεις σχετικά με τις κλιματικές τους προσπάθειες στις δηλώσεις πληρεξουσίων τους τις τελευταίες εβδομάδες. Στην έκθεση της πέρυσι – αλλά όχι φέτος – η Kroger ανέφερε ότι «δεσμεύεται να μειώσει τον αντίκτυπο της δραστηριότητάς της στο κλίμα και να αξιολογήσει τον πιθανό μελλοντικό κίνδυνο που ενέχει η κλιματική αλλαγή για τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες».

Πέρυσι, η Kroger δήλωσε επίσης ότι η διεξαγωγή της συνεδρίασης της σε εικονική μορφή «μειώνει το κόστος μας και, σε μικρό βαθμό, το αποτύπωμα άνθρακα των δραστηριοτήτων μας». Η αναφορά σε χαμηλότερο αποτύπωμα δεν εμφανίστηκε στη φετινή συνεδρίαση, η οποία επίσης πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά.

Ερωτηθείς για τη διαφορά, ο εκπρόσωπος της Kroger δήλωσε ότι η εταιρεία καταβάλλει προσπάθειες για να απλοποιήσει την ετήσια δήλωση πληρεξουσιότητας, εν μέρει συνδέοντάς την με την έκθεση περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης, η οποία περιέχει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις εκπομπές και τις κλιματικές της πρωτοβουλίες.

«Δεν έχουμε αλλάξει την προσέγγισή μας για το κλίμα και παραμένουμε προσηλωμένοι στην επίτευξη των στόχων μας για το 2030, ώστε να δημιουργήσουμε έναν καθαρότερο και υγιέστερο πλανήτη», δήλωσε αυτή την εβδομάδα εκπρόσωπος της Kroger.

Το ίδιο ισχύει και για την American Eagle Outfitters, η οποία στην δήλωση πληρεξουσίου του 2024 ανέφερε ότι «συνεχίζει να εργάζεται για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) των πεδίων 1 και 2 και τη μείωση των εκπομπών GHG του πεδίου 3 από αγορασμένα αγαθά, υπηρεσίες και κεφαλαιουχικά αγαθά». Δεν υπάρχει καμία αναφορά στις εκπομπές στην έκθεση του 2025 που δημοσίευσε στα μέσα Μαΐου.

«Προσαρμόζουμε περιοδικά το κείμενο που χρησιμοποιείται στις εξωτερικές ανακοινώσεις και επικοινωνίες της εταιρείας», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της American Eagle Outfitters ως εξήγηση. «Η δέσμευση της AEO για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παραμένει αμετάβλητη».

Και αυτό δεν ισχύει μόνο για τις δηλώσεις πληρεξουσίων. Η εταιρεία καλλυντικών e.l.f. Beauty είχε μια ενότητα για τον πλανήτη στην ετήσια έκθεση επενδυτών της πέρυσι, γνωστή ως 10-K filing, η οποία ήταν περίπου διπλάσια σε μήκος από την αντίστοιχη ενότητα στα τέλη Μαΐου.

American Airlines

Η e.l.f. αρνήθηκε να σχολιάσει το παρόν άρθρο. Η American Airlines δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η εφημερίδα The Wall Street Journal, ο αριθμός των δηλώσεων πληρεξουσίων που περιέχουν τον όρο «καθαρό μηδέν» μειώθηκε κατά 32% από την αρχή του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024, ενώ οι αναφορές στον όρο «ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα» μειώθηκαν κατά 30%. Ο αριθμός των εγγράφων που αναφέρουν εκπομπές Scope 1, 2 ή 3 —ποσότητα που αυξανόταν σταθερά από το 2022— μειώθηκε κατά 24%.

Τα στοιχεία των δηλώσεων πληρεξουσίων προέρχονται από το Factiva, ένα προϊόν της Dow Jones, εκδότριας της εφημερίδας The Wall Street Journal. Οι αναζητήσεις περιλάμβαναν συνολικά περισσότερα από 10.000 έγγραφα για τους πρώτους πέντε μήνες κάθε έτους από το 2022. Οι όροι μετρήθηκαν μόνο όταν εμφανίζονταν στο πλαίσιο δηλώσεων σχετικά με εκπομπές ή αέρια του θερμοκηπίου.

Ένας άλλος λόγος για τη μείωση των όρων που σχετίζονται με το κλίμα μπορεί να είναι η πτώση των προτάσεων των ακτιβιστών μετόχων που πιέζουν τις εταιρείες να βελτιώσουν τους περιβαλλοντικούς τους στόχους. Μια έκθεση της υπηρεσίας συμβουλευτικής πληρεξουσιότητας ISS από τα τέλη Μαΐου μέτρησε 229 περιβαλλοντικές και κοινωνικές προτάσεις σε δηλώσεις πληρεξουσιότητας φέτος, που αφορούσαν από ανησυχίες για τις εκπομπές έως παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ο αριθμός αυτός ήταν μειωμένος σε σχέση με τις 417 του περασμένου έτους.

Οι αναφορές στο περιβάλλον δεν έχουν εξαφανιστεί εντελώς από τις καταθέσεις των επενδυτών: η American Airlines και η Kroger, για παράδειγμα, τονίζουν τις στρατηγικές τους για τη βιωσιμότητα ή τα ESG. Η American Eagle Outfitters αναφέρει τις προσπάθειές της για την εξοικονόμηση νερού κατά την παραγωγή τζιν. Και η έκθεση της e.l.f. αναφέρει ότι «η κλιματική αλλαγή αποτελεί ένα από τα πιο επείγοντα ζητήματα της εποχής μας και είμαστε αποφασισμένοι να μειώσουμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα σε όλες τις δραστηριότητές μας».

Πέρα από την πολιτική, οι εταιρείες διατρέχουν τον κίνδυνο να υποστούν αγωγές ή να υποστούν πλήγμα στη φήμη τους εάν τα όσα αναφέρουν στις εκθέσεις τους προς τους επενδυτές είναι υπερβολικά αισιόδοξα, σημείωσε ο David Larcker, καθηγητής επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

«Νομίζω ότι είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι πρόκειται για έγγραφο της SEC, το οποίο υπογράφουν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου», δήλωσε ο Larcker. «Εάν δεν είναι αληθές, αποτελεί παραβίαση των κανόνων της SEC, και αυτό δεν είναι καλό».

Αν και το νέο πολιτικό τοπίο έχει αναμφίβολα μετριάσει τη γλώσσα σχετικά με το κλίμα, είπε, είναι επίσης πιθανό οι θεσμικοί επενδυτές και οι αναλυτές να ασκούν λιγότερη πίεση στις εταιρείες όσον αφορά τους εταιρικούς στόχους για το κλίμα. «Είναι ένα είδος σημάδι των καιρών», πρόσθεσε.

Οι ίδιοι οι υπεύθυνοι βιωσιμότητας – ένα εντυπωσιακό 80% των ερωτηθέντων σε μια πρόσφατη έρευνα του Conference Board – δηλώνουν ότι οι εταιρείες τους «προσαρμόζουν» τον τρόπο με τον οποίο μιλούν για το κλίμα. Οι πιο συνηθισμένες αλλαγές ήταν απλώς η αναδιατύπωση του μηνύματος, για παράδειγμα, η απομάκρυνση από τον όρο «περιβαλλοντική, κοινωνική και διακυβέρνηση», σύμφωνα με την έκθεση. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες στελέχη δήλωσαν ότι ανησυχούν ότι η συζήτηση για τους στόχους μηδενικών εκπομπών ή τους κλιματικούς στόχους θα μπορούσε να προκαλέσει αντίδραση.

Οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες της κλιματικής μετάβασης δεν έχουν αλλάξει – αν μη τι άλλο, έχουν γίνει πιο άμεσοι, δήλωσε ο Witold Henisz, αντιπρύτανης και διευθυντής της πρωτοβουλίας ESG της Wharton School στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. Ο προσδιορισμός των εταιρειών που είναι ηγέτες και των εταιρειών που υστερούν στον τομέα του κλίματος θα είναι πιο δύσκολος για τους επενδυτές και άλλους ενδιαφερόμενους, εάν λαμβάνουν λιγότερες πληροφορίες, είπε.

Ενώ ορισμένες εταιρείες ενδέχεται να σταματήσουν να κάνουν υπερβολικές υποσχέσεις για τις κλιματικές τους προσπάθειες, σύμφωνα με τον Henisz, η δημοσιοποίηση πληροφοριών σχετικά με το κλίμα είναι απαραίτητη για τους επενδυτές, ώστε να μπορούν να σταθμίσουν τον αντίκτυπο σε όλα τα επίπεδα, από τις συγχωνεύσεις έως τις αποσχίσεις και τις αρχικές δημόσιες προσφορές.

«Δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε τις επιχειρήσεις αν δεν μας παρέχουν αυτές τις ζωτικής σημασίας πληροφορίες», δήλωσε.

American Airlines

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο