Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες αναβάλλουν τις φιλοδοξίες τους για το υδρογόνο

Ο οδικός χάρτης για το καθαρό μηδέν δείχνει ότι ο τομέας δεν αναμένει πλέον ότι το καύσιμο θα συμβάλει σημαντικά στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές μέχρι το 2050

Η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία έχει μειώσει δραστικά τις φιλοδοξίες της για αεροπλάνα με υδρογόνο που θα τη βοηθήσουν να φτάσει στο καθαρό μηδέν έως το 2050, σύμφωνα με μια νέα πρόβλεψη που προειδοποιεί ότι το κόστος της απαλλαγής από τον άνθρακα έχει «εκτοξευθεί».

Οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια και άλλα τμήματα του τομέα των αερομεταφορών έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 μέσω ενός συνδυασμού νέων τεχνολογιών, ιδίως με τη μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα.

Όμως, σε μια επικαιροποίηση του οδικού χάρτη για το καθαρό μηδέν που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, οι ομάδες του κλάδου δήλωσαν ότι αναμένουν ότι τα αεροπλάνα που κινούνται με υδρογόνο θα είναι υπεύθυνα μόλις για το 6% της μείωσης των καθαρών εκπομπών μέχρι το 2050, από 20% που ήταν το 2021.

«Η συμβολή των υδρογονοκίνητων αεροσκαφών και η μετάβαση στο υδρογόνο ως καύσιμο είναι σημαντικά μειωμένη», ανέφερε η έκθεση, η οποία ανατέθηκε από πέντε εμπορικούς φορείς ως επικαιροποίηση του αρχικού σχεδίου καθαρού μηδενισμού του 2021.

«Αυτό οφείλεται στο χαμηλότερο αναμενόμενο μερίδιο αγοράς των υδρογονοκίνητων αεροσκαφών … και στην μεταγενέστερη έναρξη λειτουργίας των υδρογονοκίνητων μονοκάμπινων [αεροσκαφών]», προστίθεται.

Οι εμπορικοί φορείς επαναβεβαίωσαν τη συνολική δέσμευση για την επίτευξη του καθαρού μηδενισμού έως το 2050, αλλά δήλωσαν ότι η έκθεση αποτελεί «έλεγχο της πραγματικότητας» για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ζήτησαν «επείγουσα δράση» για τη στήριξη των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα.

Η έκθεση του κλάδου προβλέπει επίσης ότι η ευρωπαϊκή αεροπορία αντιμετωπίζει επιπλέον κόστος άνω των 1,3 δισ. ευρώ για την επίτευξη του καθαρού μηδενός, 480 δισ. ευρώ περισσότερο από ό,τι είχε θεωρηθεί προηγουμένως.

«Το κόστος για την επίτευξη του καθαρού μηδενός έχει εκτοξευθεί … Εμείς ως αεροπορικός κλάδος δεν μπορούμε απλά να το κάνουμε αυτό μόνοι μας», δήλωσε ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του εμπορικού οργανισμού αεροδρομίων ACI Europe.

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο αυξανόμενο κόστος της μετάβασης σε «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα», τα οποία δεν παράγονται από ορυκτά καύσιμα αλλά από άλλες πρώτες ύλες, όπως καλλιέργειες, μαγειρικό λάδι ή οικιακά απόβλητα.

Σε αντίθεση με το υδρογόνο, τα SAF μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους σημερινούς κινητήρες αεροσκαφών και μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές μιας πτήσης κατά περίπου 70 τοις εκατό. Όμως είναι πιο ακριβά από τα καύσιμα τζετ και παράγονται μόνο σε περιορισμένες ποσότητες.

Καθώς οι δυνατότητες άλλων πρωτοποριακών τεχνολογιών, όπως το υδρογόνο ή οι πτήσεις με ηλεκτρική ενέργεια, εξασθενούν, οι αεροπορικές εταιρείες βασίζονται όλο και περισσότερο στα SAF για τη μείωση των εκπομπών τους.

«Τα αεροπλάνα υδρογόνου έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τον οδικό χάρτη», δήλωσε ο Carlos López de la Osa, διευθυντής αερομεταφορών στην T&E, μια περιβαλλοντική ΜΚΟ.

«Η Ευρώπη πρέπει να ανακτήσει τον έλεγχο της αγοράς αεροσκαφών με μηδενικές εκπομπές, θέτοντας τις σωστές πολιτικές και πιέζοντας τους κατασκευαστές αεροσκαφών να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους», δήλωσε.

Η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών Airbus είναι ιδιαίτερα πιο αισιόδοξη από την αντίπαλό της Boeing όσον αφορά τις δυνατότητες πτήσης με υδρογόνο και έχει συνεργαστεί με αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και ενεργειακές εταιρείες για να συμβάλει στην προώθηση των απαραίτητων επενδύσεων στις υποδομές που απαιτούνται για να γίνουν πραγματικότητα.

Η Airbus δήλωσε ότι εξακολουθεί να είναι προσηλωμένη στον στόχο της να φέρει στην αγορά ένα «εμπορικά βιώσιμο, πλήρως ηλεκτρικό αεροσκάφος με κινητήρα υδρογόνου».

Η ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών σχεδιάζει να έχει ένα αεροπλάνο μικρών αποστάσεων έτοιμο για χρήση έως το 2035 και έχει διερευνήσει τέσσερις διαφορετικές ιδέες που βασίζονται είτε στην τεχνολογία καύσης υδρογόνου είτε στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου.

Η εταιρεία, ωστόσο, αναγνώρισε ότι η πρόοδος στην ανάπτυξη της υποδομής, ιδίως η διαθεσιμότητα υδρογόνου που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε κλίμακα, ήταν «βραδύτερη από την αναμενόμενη».

«Ενώ το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει αυξανόμενο ρόλο στο δεύτερο μισό του αιώνα, η συμβολή του στους στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές για το 2050 θα συμπληρώσει άλλες λύσεις», πρόσθεσε η εταιρεία.

Ο Guillaume Faury, διευθύνων σύμβουλος της Airbus, επέμεινε τον περασμένο μήνα ότι τα σχέδια της εταιρείας δεν είχαν αλλάξει.

«Έχουμε ξοδέψει πραγματικά πολλά χρήματα, χρόνο, προσπάθεια και πολλούς καλούς μηχανικούς για το υδρογόνο επειδή πιστεύουμε σε αυτό, αλλά δεν θα είναι η λύση για τα επόμενα 20 χρόνια», δήλωσε.

«Θα αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο το 2025 για να κατανοήσουμε καλύτερα την ταχύτητα με την οποία θα αναπτυχθεί η οικονομία του υδρογόνου . Δεν αρκεί να έχεις ένα αεροπλάνο αν δεν έχεις υποδομές, αν δεν έχεις υδρογόνο στο σωστό μέρος, στον σωστό χρόνο, στη σωστή ποσότητα και στη σωστή τιμή».

Άλλοι φορείς του κλάδου, όπως η easyJet και η Rolls-Royce, δοκιμάζουν επίσης τις δυνατότητες των κινητήρων που λειτουργούν με υδρογόνο.

Ο εμπορικός οργανισμός Airlines4Europe δήλωσε ότι το υδρογόνο εξακολουθεί να αποτελεί μέρος των «πολλαπλών λύσεων» για την απαλλαγή των πτήσεων από τον άνθρακα.

«Είναι πλέον αισιόδοξο να υποθέσουμε ότι το ποσοστό απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές μέσω του υδρογόνου στις αερομεταφορές θα ξεπεράσει το 5% μέχρι το 2050, χάρη στις πραγματικότητες της ασφάλειας, των λειτουργιών και του κόστους», δήλωσε ο Nikhil Sachdeva, παγκόσμιος επικεφαλής για τις βιώσιμες αερομεταφορές στην εταιρεία συμβούλων Roland Berger.

Philip Georgiadis και Sylvia Pfeifer, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο