Η Ευρώπη αναμένεται να αναζωπυρώσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων φέτος, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παραδίδουν στην αγορά περισσότερα από 160 μοντέλα, αλλά τα στελέχη προειδοποιούν ότι τα κέρδη μπορεί να μειωθούν περαιτέρω λόγω του ρυθμιστικού κόστους και των εκπτώσεων.
Η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε όλες τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές σταμάτησε πέρυσι, καθώς οι κυβερνήσεις μείωσαν τις επιδοτήσεις τους και οι εταιρείες απέφυγαν να παρουσιάσουν νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2025, εν αναμονή των νέων αυστηρότερων κανόνων της ηπείρου για τις εκπομπές ρύπων.
Ο Matthias Schmidt, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων, προέβλεψε ότι το 2025 οι πωλήσεις EV στη δυτική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, θα εκτοξευθούν κατά 40% σε 2,7 εκατ. οχήματα, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έσπευσαν να εκπληρώσουν τους στόχους CO₂. Είπε ότι το μερίδιο των αυτοκινήτων που λειτουργούν με μπαταρίες θα ξεφύγει από το 15-17%, στο 22% της συνολικής αγοράς φέτος. «Αναμένουμε βεβαίως ότι η αγορά θα ανακάμψει το 2025 λόγω της ρυθμιστικής ώθησης από την ΕΕ», είπε.
Αλλά η επιστροφή της αύξησης των πωλήσεων EV θα έρθει επίσης με το υψηλό κόστος της συμμόρφωσης με τους αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων και με περισσότερες εκπτώσεις, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν προσιτά αυτοκίνητα. Με την υποκείμενη ζήτηση να παραμένει αδύναμη, τα στελέχη δήλωσαν ότι οι συνολικές προοπτικές για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παραμένουν δύσκολες σε μια εποχή αυξανόμενου κινεζικού ανταγωνισμού και αυξανόμενου προστατευτισμού στις ΗΠΑ.
«Όσον αφορά την προσφορά μεταξύ των EV και των υβριδικών, είμαστε έτοιμοι», δήλωσε ο Fabrice Cambolive, διευθύνων σύμβουλος της μάρκας Renault, το 13% των πωλήσεων της οποίας είναι ηλεκτρικά. «Όσον αφορά τη ζήτηση, βλέπουμε σήματα που είναι πολύ ευμετάβλητα. Το επίπεδο δισταγμού είναι πραγματικά υψηλό μεταξύ των πελατών μας».
Ο ευρωπαϊκός οργανισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας Acea εκτίμησε ότι τα πρόστιμα, το κόστος των πιστώσεων άνθρακα και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων με ζημία θα μπορούσαν να κοστίσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες 16 δισ. ευρώ, εάν δεν καθυστερήσουν τα πρόστιμα για το 2025. Τα προκαταρκτικά στοιχεία του έδειξαν ότι οι νέες ταξινομήσεις EV στην Ευρώπη μειώθηκαν σχεδόν κατά 6% πέρυσι.
Οι μετοχές της κατασκευάστριας εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Polestar υποχώρησαν κατά 11% την Πέμπτη, αφού αποκάλυψε ότι θα χρειαστούν άλλα δύο χρόνια για να γίνουν θετικές οι ελεύθερες ταμειακές ροές της και μείωσε τα σχέδια επέκτασης στην αγορά.
Ο Schmidt δήλωσε ότι αναμένει ότι περισσότερα από 160 ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι διαθέσιμα φέτος στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων φθηνότερων προσφορών κάτω των 25.000 ευρώ, όπως το Renault 5 και το Citroën ë-C3. Η γκάμα περιλαμβάνει επίσης 20 νέα μοντέλα, όπως το ηλεκτρικό σπορ όχημα κοινής ωφέλειας Neue Klasse της BMW και το ηλεκτρικό CLA της Mercedes-Benz, ενώ το ανανεωμένο Model Y της Tesla, που κυκλοφόρησε στην Κίνα την Παρασκευή, θα κατευθυνθεί επίσης στην Ευρώπη.
Με έναν αριθμό ρεκόρ λανσαρίσματος προϊόντων στην ιστορία της Mercedes-Benz από το 2025, ο διευθύνων σύμβουλος Ola Källenius δήλωσε ότι η εταιρεία θα «λανσάρει ένα πυροτέχνημα προϊόντων, τα περισσότερα από τα οποία θα είναι πλήρως ηλεκτρικά».
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η «φυσική ζήτηση» των καταναλωτών είναι απίθανο να αυξηθεί το 2025 σε επίπεδο που θα επιτρέψει στη βιομηχανία να πουλάει αυτοκίνητα με μπαταρίες με υγιή περιθώρια κέρδους.
Από φέτος, η ΕΕ θα απαιτήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αυξάνοντας το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αναλυτές παρακολουθούν στενά το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο ξεκίνησε πέρυσι το πρόγραμμα ποσόστωσης EV που απαιτεί το 80% των πωλήσεων αυτοκινήτων να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Οι επιδόσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά το πρώτο έτος εφαρμογής των στόχων για τα EV παρέχουν μια πρώτη ένδειξη για το πώς η ρυθμιστική πίεση μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις και τα κέρδη.
Οι ταξινομήσεις νέων EV αυξήθηκαν κατά 21% σε 382.000 οχήματα ρεκόρ πέρυσι, με το Ηνωμένο Βασίλειο να ξεπερνάει για πρώτη φορά οριακά τη Γερμανία ως η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων με μπαταρίες.
Ωστόσο, οι εκπτώσεις στα EV για την προσέλκυση πελατών που διστάζουν να αλλάξουν από τα βενζινοκίνητα οχήματα κοστίζουν δισεκατομμύρια λίρες στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Παρά τις μειώσεις τιμών, οι επιχειρήσεις αποτελούσαν μεγάλο μέρος των πωλήσεων EV, ενώ μόνο ένας στους 10 ιδιώτες αγοραστές επέλεξε ένα ηλεκτρικό μοντέλο.
«Το ποσό των διαθέσιμων χρημάτων για την τόνωση της ζήτησης θα βρεθεί υπό σοβαρή πίεση, όταν οι κατασκευαστές έχουν πολύ περιορισμένους πόρους», προειδοποίησε ο Mike Hawes, διευθύνων σύμβουλος της Society for Motor Manufacturers and Traders στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι αναλυτές έχουν προβλέψει ότι τα ασθενέστερα κέρδη στην Ευρώπη θα συμπαρασύρουν τις παγκόσμιες επιδόσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η UBS εκτίμησε ότι τα κέρδη προ τόκων και φόρων για τους ευρωπαϊκούς ομίλους αυτοκινήτων θα μειωθούν κατά 7% σε σχέση με το 2024.
Ενώ οι εταιρείες είχαν έντονο ενδιαφέρον να πουλήσουν περισσότερα EVs φέτος, «το ερώτημα είναι πόσο επιπλέον εκπτώσεις θα δούμε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να πουλήσουν περισσότερα EVs», δήλωσε ο αναλυτής της UBS Patrick Hummel.
Πέρα από τις εκπτώσεις και την προώθηση, ορισμένοι κατασκευαστές θα αντιμετωπίσουν το πρόσθετο κόστος της αγοράς μονάδων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από εταιρείες όπως η Tesla και οι Κινέζοι ανταγωνιστές που προηγούνται στην ηλεκτρική μετάβαση, προκειμένου να ανταποκριθούν στους νέους κανονισμούς της ΕΕ.
Η Stellantis, η Ford, η Toyota, η Mazda και η Subaru ανακοίνωσαν αυτό το μήνα σχέδια για να «συγκεντρώσουν» τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με την Tesla, επιτρέποντάς τους να αγοράσουν μονάδες εκπομπών, ενώ η Mercedes-Benz θέλει να συνεργαστεί με τις Volvo και Polestar που ανήκουν στην Geely.
Ο Hummel εκτίμησε ότι αυτά τα διάφορα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων και των πιστώσεων άνθρακα, για την επίτευξη των στόχων θα έχουν αντίκτυπο έως και 4 δισ. ευρώ στα κέρδη όλης της βιομηχανίας.
Ενώ η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει καλέσει τις Βρυξέλλες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να καταστήσουν τους κανονισμούς πιο ευέλικτους, ελπίζει επίσης ότι οι κυβερνήσεις θα συμβάλουν στην αναζωογόνηση της καταναλωτικής ζήτησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την επαναφορά των κινήτρων.
Οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία κατέρρευσαν κατά 27% πέρυσι μετά την απότομη κατάργηση των επιδοτήσεων αγοράς στο τέλος του 2023. Η Γαλλία υπέστη πτώση 3% σε ετήσια βάση και 21% μόνο τον Δεκέμβριο.
Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπόψη τους τις ανησυχίες γύρω από τους στόχους, με τη Βρετανία να εξετάζει τρόπους για να καταστήσει ευκολότερη την επίτευξη των υποχρεωτικών στόχων της για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Γαλλία πρότεινε να γλιτώσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τα μεγάλα πρόστιμα που θα επιβάλλονταν εάν δεν πληρούσαν τους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων.
Αλλά παραμένει ασαφές πού θα κατασταλάξουν οι πολιτικές συζητήσεις.
Στη Γαλλία, ένα δημοφιλές πρόγραμμα χρηματοδοτικής μίσθωσης για τις λιγότερο εύπορες οικογένειες για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έληξε τον Φεβρουάριο του 2024, αφού έλαβε 50.000 αιτήσεις σε δύο μήνες – υπερδιπλάσιες από το σύνολο που αναμενόταν σε ένα έτος.
Το Παρίσι μείωσε τον περασμένο μήνα τις επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων από το μέγιστο ποσό των 7.000 ευρώ σε 4.000 ευρώ, αλλά καθώς η γαλλική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ψηφίσει προϋπολογισμό για το 2025, η περαιτέρω στήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων ή οι κυρώσεις για τα ρυπογόνα οχήματα παραμένουν ασαφείς.
Στη Γερμανία, η αβεβαιότητα σχετικά με τις επιδοτήσεις έχει επηρεάσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο Gilles Le Borgne, πρώην επικεφαλής μηχανικός και σύμβουλος της Renault, δήλωσε ότι η κατάργηση των κινήτρων από τη γερμανική κυβέρνηση ήταν «στιγμιαία».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάζονταν «σταθερότητα της δημόσιας πολιτικής γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα» και «συχνά είναι 1.000 ή 2.000 ευρώ [στην υποστήριξη] που μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση», πρόσθεσε.
Kana Inagaki και Ian Johnston, Financial Times
Τ.Σ.

