Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν «μεγάλη συμφωνία» με τον Ντόναλντ Τραμπ για να αποφευχθεί ο εμπορικός πόλεμος

Η ανησυχία για τους δασμούς των ΗΠΑ αυξάνει την πίεση στη βιομηχανία που αγωνίζεται με την ηλεκτροκίνηση και τον ανταγωνισμό από την Κίνα

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες κάλεσαν τις Βρυξέλλες να συνάψουν μια «μεγάλη συμφωνία» με τον Ντόναλντ Τραμπ, ζητώντας από τους νομοθέτες μια επείγουσα ανάλυση του τι θέλει ο επερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ για να αποφευχθεί ένας εξοντωτικός εμπορικός πόλεμος.

Η Acea, ο ευρωπαϊκός φορέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, έστειλε την Πέμπτη επιστολή στους ηγέτες της ΕΕ με την οποία τους προέτρεπε να μην προβούν σε αντίποινα κατά των απειλούμενων δασμών του Τραμπ.

«Η ΕΕ θα πρέπει να επιδιώξει μια μεγάλη συμφωνία με τις ΗΠΑ και να προσπαθήσει να αποφύγει μια πιθανή εμπορική σύγκρουση», αναφέρεται στην επιστολή, που εστάλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα 27 κράτη μέλη.

Ο Τραμπ υποσχέθηκε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας έναν γενικό δασμό έως και 20% σε όλες τις αμερικανικές εισαγωγές, επιβαρύνοντας την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε μια εποχή που παλεύει με τη δαπανηρή μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και την άνοδο του κινεζικού ανταγωνισμού.

Περισσότερο από το ένα πέμπτο των εξαγωγών αυτοκινήτων της ΕΕ κατευθύνεται στις ΗΠΑ.

Σε συνέντευξη Τύπου, ο Ola Källenius, διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz και νέος πρόεδρος της Acea, κάλεσε την ΕΕ να βρει «έντονο αίσθημα επείγοντος» για να βρει περιθώρια διαπραγμάτευσης με την επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ.

«Κάντε μια ενδελεχή ανάλυση του τι πρέπει να κάνει η άλλη πλευρά», είπε. «Το αμβλύ εργαλείο της απλής αύξησης των δασμών καταπνίγει την ανάπτυξη».

Η ΕΕ επιβάλλει ήδη δασμούς 10 % σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων. Οι αξιωματούχοι της Επιτροπής δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί σε διαπραγματεύσεις, αλλά είναι έτοιμοι να προβούν σε αντίποινα κατά οποιωνδήποτε αμερικανικών μέτρων.

Παρά τις έντονες πιέσεις των κρατών μελών να μην εισέλθουν σε εμπορικό πόλεμο, οι Βρυξέλλες πιστεύουν ότι μπορεί να είναι απαραίτητο να αντεπιτεθούν στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, οι δύο πλευρές επέβαλαν δασμούς που κάλυπταν εμπορικές συναλλαγές εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.

Στην επιστολή της Ακεα ζητείται επίσης αποκλιμάκωση με την Κίνα, μια μεγάλη αγορά, αφού η ΕΕ επέβαλε δασμούς έως και 45% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για υποτιθέμενες αθέμιτες επιδοτήσεις.

«Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι το εμπόριο με την Κίνα και τις ΗΠΑ είναι το πιο ζωτικό για την ευημερία της ευρωπαϊκής οικονομίας», προστίθεται.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ ανήκουν πλέον εν μέρει ή εξ ολοκλήρου στην Κίνα. Η Geely και η SAIC, η οποία ελέγχεται από το κινεζικό κράτος, κατέχουν το ένα πέμπτο των μετοχών της Mercedes-Benz.

Ο Τραμπ έχει επιτεθεί στη Γερμανία επειδή εξάγει αυτοκίνητα στις ΗΠΑ αλλά εισάγει πολύ λίγα μοντέλα αμερικανικής κατασκευής. Περίπου 738.436 οχήματα εξήχθησαν από την ΕΕ στις ΗΠΑ το 2022, έναντι 271.476 οχημάτων που εισήχθησαν από τις ΗΠΑ στην ΕΕ την ίδια περίοδο.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διαθέτουν εργοστάσια και στις τρεις περιοχές, φοβούνται έναν τριπλό εμπορικό πόλεμο που θα έπληττε τις εξαγωγές την ώρα που η ζήτηση στην αγορά της ΕΕ παραμένει στάσιμη.

Ο Acea δήλωσε ότι θα ήταν προτιμότερο να αυξηθεί η «ανθεκτικότητα» της βιομηχανίας παρά να χρησιμοποιηθούν προστατευτικοί δασμοί.

Ζήτησε και πάλι από την Επιτροπή να καταργήσει τα πρόστιμα που θα επιβληθούν φέτος για τη μη συμμόρφωση με νόμο που περιορίζει τις εκπομπές. Η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων -μείωση 6% το 2024, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία – τα καθιστά αδύνατο να χτυπηθούν, δήλωσε η Acea.

Οι εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με πρόστιμα δισεκατομμυρίων ή θα πρέπει να πληρώσουν κινέζους και αμερικανούς κατασκευαστές όπως η BYD και η Tesla για να «συγκεντρώσουν» πιστώσεις εκπομπών, δεδομένου ότι μεγαλύτερο ποσοστό της εμβέλειάς τους είναι ηλεκτρικό.

Αρκετοί ηγέτες της ΕΕ και μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ζήτησαν επίσης να αποσυρθούν τα πρόστιμα ή να επανεπενδυθούν στην έρευνα από τις εταιρείες.

Η Acea δήλωσε ότι εξακολουθεί να υποστηρίζει την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, αλλά χρειάζεται κυβερνητική βοήθεια για να συμμορφωθεί.

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε η Acea την Πέμπτη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν περίπου το 13% των ταξινομήσεων νέων οχημάτων πέρυσι, πολύ κάτω από το 25% που ανέμεναν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής όταν τέθηκαν οι στόχοι της ΕΕ πριν από πέντε χρόνια.

«Εάν εργάζεστε ενάντια στις συνθήκες της αγοράς και τη φυσική ζήτηση, αυτό έχει οικονομικό κόστος», δήλωσε ο Källenius. «Πρέπει να υπάρξει κάποια αναγνώριση αυτών των συνθηκών της αγοράς για να δημιουργηθεί ανακούφιση».

Kana Inagaki και Andrew Bounds, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο