Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές εντείνουν τον έλεγχο σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών

Danone

ανταγωνισμού

Οι ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού επικεντρώνονται περισσότερο στις εταιρείες του καταναλωτικού τομέα, καθώς ο πληθωρισμός αυξάνει τον κίνδυνο μη ανταγωνιστικής συμπεριφοράς.

Το 2022, 17 αιφνιδιαστικές επιθεωρήσεις – επιδρομές τα ξημερώματα – στοχοποιήθηκαν από τις αρχές ανταγωνισμού σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο, την ΕΕ και την Ελβετία σε εταιρείες στον τομέα των καταναλωτών, αλλά ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 26 ένα χρόνο αργότερα, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η δικηγορική εταιρεία White & Case.

Οι δικηγόροι ανταγωνισμού λένε ότι αυτό οφείλεται στις ανησυχίες ότι ο υψηλός πληθωρισμός έχει αυξήσει την πιθανότητα οι εταιρείες να συνωμοτούν ή να κρύβουν με μεγαλύτερη επιτυχία οποιαδήποτε μη ανταγωνιστική συμπεριφορά όσον αφορά τις τιμές, τις εργασιακές πρακτικές ή τα δικαιώματα των καταναλωτών.

«Είναι εύκολο να κρύψεις τις αυξήσεις των τιμών όταν υπάρχει πληθωριστική πίεση», δήλωσε η Zoë Mernick-Levene, επικεφαλής ανταγωνισμού στη Leigh Day. “[Υπάρχει η εντύπωση ότι] οι αγορές δεν λειτουργούν τόσο καλά και [οι ρυθμιστικές αρχές] εξετάζουν πολύ πιο προσεκτικά τη διαπραγματευτική ισχύ μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων”.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποίησε έφοδο σε εταιρείες αρωμάτων και μόδας, συμπεριλαμβανομένης της ιδιοκτήτριας της Gucci Kering, της εταιρείας παραγωγής ενεργειακών ποτών Red Bull και άλλων, όλες με την υποψία ότι παραβίασαν την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία της ΕΕ. Φέτος, η Επιτροπή πραγματοποίησε επίσης επιδρομές σε εταιρείες ελαστικών, συμπεριλαμβανομένων των Pirelli και Michelin, για ύποπτη δραστηριότητα καρτέλ. Καμία από τις εταιρείες δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.

ανταγωνισμού

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών κατηγόρησε τους παραγωγούς τροφίμων ότι συμβάλλουν στον πληθωρισμό των τιμών των τροφίμων ωθώντας τις τιμές προς τα πάνω περισσότερο από το κόστος τους, αφού ξεκίνησε έρευνα στον τομέα των παντοπωλείων.

Οι καταναλωτές στην Ευρώπη έχουν βιώσει τη χειρότερη κρίση κόστους ζωής εδώ και μια γενιά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την άρση των lockdown για τον Covid. Ωστόσο, ενώ οι χαμηλότερες τιμές ενέργειας έχουν μειώσει τον συνολικό πληθωρισμό και το κόστος άλλων πρώτων υλών έχει μειωθεί, η τιμή των αγαθών συνέχισε να αυξάνεται.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αξία των λιανικών πωλήσεων στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων αυξήθηκε κατά μέσο όρο 10% σε ετήσια βάση το 2023, αλλά τα τρία τέταρτα της αύξησης ήταν αποτέλεσμα των αυξήσεων των τιμών, σύμφωνα με έκθεση του συμβούλου διαχείρισης Bain. Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, το 95% της αύξησης των πωλήσεων προήλθε από τις αυξήσεις των τιμών.

Ο James Killick, εταίρος ανταγωνισμού της White & Case, δήλωσε ότι οι αντιμονοπωλιακές έρευνες πολιτικοποιούνται όλο και περισσότερο. Η κυβέρνηση και οι ρυθμιστικές αρχές, υπό την πίεση των καταναλωτών, αναγκάζονται να αναλάβουν δράση.

«Είναι η πολιτική πέρα από οτιδήποτε άλλο», είπε. «Ποιος μπορεί να διορθώσει τον πληθωρισμό; Μπορείτε να αυξήσετε τα επιτόκια και να κάνετε τον εαυτό σας αντιδημοφιλή. Ή ίσως η αρχή ανταγωνισμού σας μπορεί να κάνει επιδρομή σε μερικούς ανθρώπους και να τους κάνει να κάνουν πιο λογικές τιμές».

Ο Killick δήλωσε ότι αναμένει περισσότερες έρευνες στον τομέα όσο οι τιμές παραμένουν υψηλές.

Ο Mernick-Levene είπε ότι ο Covid-19 είχε ρόλο να παίξει. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η δραστηριότητα επιδρομών μειώθηκε, δίνοντας σε ορισμένες εταιρείες περισσότερες ευκαιρίες να συνωμοτήσουν ή να συμμετάσχουν σε άλλες πρακτικές εκμετάλλευσης. «Υπάρχει μια άνοδος τώρα επειδή ο Covid έχει περάσει και μπορούν να κοιτάξουν με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση τους τομείς», είπε.

Πέρυσι, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποσχέθηκαν ότι οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές θα επικεντρωθούν ειδικά σε υποθέσεις που σχετίζονται με το κόστος ζωής. Ενώ φαίνεται να το έχουν τιμήσει αυτό, η οικοδόμηση μιας υπόθεσης και η χρέωση μιας εταιρείας για μη ανταγωνιστική συμπεριφορά είναι ένα άλλο θέμα, ανέφεραν οι δικηγόροι.

«Είναι πραγματικά δύσκολο να εντοπιστεί συμπαιγνία», δήλωσε ο Mernick-Levene. «Τα μυστικά καρτέλ παραμένουν μυστικά για πολλά χρόνια».

Οι εταιρείες στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο με κυρίαρχο μερίδιο αγοράς – 40% και άνω – μπορούν να κατηγορηθούν για «υπερβολική τιμολόγηση» σύμφωνα με τους αντιμονοπωλιακούς νόμους, αλλά ο πήχης είναι πολύ υψηλός, δήλωσε ο Killick.

πηγή:www.ft.com

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο