Οι γίγαντες της Σίλικον Βάλεϊ βιώνουν κρίση μέσης ηλικίας λόγω της τεχνητής νοημοσύνης

Η μέση ηλικία χτυπάει σκληρά, ακόμη και για τους βασιλιάδες της Σίλικον Βάλεϊ.

Τη μια στιγμή ανατρέπετε καθιερωμένες βιομηχανίες ως νέοι επαναστάτες. Την επόμενη, κοιτάζετε την άβυσσο, τρώτε γυαλί – όπως αρέσει να λέει ο Έλον Μασκ – και παρακολουθείτε την ανατροπή να πλησιάζει.

Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, από τους Magnificent Seven βρίσκονται σε αυτή τη θέση, προσπαθώντας παράξενα να καταλάβουν την απειλή που αποτελεί η τεχνητή νοημοσύνη για τα βασίλεια τους.

Αυτή η δυναμική ήταν εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες: Η μετοχή της Alphabet GOOGL -0,99% σημείωσε πτώση, ενώ η μετοχή της Apple AAPL 0,53% σημείωσε άνοδο, μετά την αποκάλυψη από ανώτερο στέλεχος της Apple ότι η επισκεψιμότητα της Google στις συσκευές της που χρησιμοποιούν Safari μειώθηκε για πρώτη φορά σε 20 χρόνια. (Η Google διευκρίνισε αργότερα ότι συνεχίζει να σημειώνει συνολική αύξηση στις αναζητήσεις, ακόμη και από συσκευές Apple).

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Tim Cook, προσπαθεί να κερδίσει χρόνο για την εταιρεία του, προτρέποντας τους επενδυτές κατά την τελευταία τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα να δείξουν υπομονή με τις καθυστερήσεις της εταιρείας κατασκευής iPhone όσον αφορά τις λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης.

Στη συνέχεια, υπάρχει η πτώση της Facebook META -0,92% και η προσπάθεια του συνιδρυτή της, Mark Zuckerberg, να παρουσιάσει ένα λαμπρό μέλλον για τον γίγαντα της διαφήμισης ως κάτι σαν φίλο τεχνητής νοημοσύνης για τους μοναχικούς.

Ακόμη και ο Musk φαίνεται να ιδρώνει καθώς επιστρέφει από το ταξίδι του με το DOGE στην Tesla, προσπαθώντας να αντισταθμίσει την πτώση της μετοχής της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων με υποσχέσεις για την ανάπτυξη αυτοκινήτων χωρίς οδηγό. «Δεν είμαστε στο χείλος του θανάτου, ούτε καν κοντά», δήλωσε πρόσφατα ο Musk στους αναλυτές.

Οι διαμαρτυρίες του ακούγονταν σαν τον χαρακτήρα του «Monty Python and the Holy Grail» που ήταν έτοιμος να πεταχτεί σε ένα σωρό πτώματα: «Δεν είμαι νεκρός! … Νιώθω ευτυχισμένος!»

Για να είμαστε δίκαιοι, κανένας από αυτούς τους γίγαντες δεν είναι νεκρός – ακόμα. Και έχουν πολλούς λόγους να αισθάνονται ευτυχισμένοι – είναι εξαιρετικά κερδοφόροι πυλώνες της αμερικανικής επιχειρηματικής σκηνής και μαζί αντιπροσωπεύουν περίπου 7 τρισεκατομμύρια δολάρια σε αγοραία αξία.

Ωστόσο, το σταυροδρόμι στο οποίο βρίσκονται όλοι, συλλογικά, και ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν, ατομικά, μοιάζουν με έτοιμες μελέτες περίπτωσης για μια επικαιροποιημένη έκδοση του κλασικού βιβλίου των σχολών διοίκησης επιχειρήσεων «The Innovator’s Dilemma» (Το δίλημμα του καινοτόμου) για τον 21ο αιώνα.

Ο συγγραφέας Clayton Christensen προσπάθησε να εξηγήσει πώς τα νέα προϊόντα ή οι υπηρεσίες αντικαθιστούν τους υπάρχοντες παίκτες δημιουργώντας νέες αγορές. Ήταν ένα βιβλίο που έκανε τον όρο «διαταραχή» εξαιρετικά δημοφιλή στα διοικητικά συμβούλια, ακόμη και αν χρησιμοποιήθηκε με τρόπο που ο αείμνηστος Christensen δεν είχε πάντα την πρόθεση.

Η ουσία της θεωρίας του ήταν ότι οι επιτυχημένες εταιρείες που κάνουν τα πάντα φαινομενικά σωστά μπορούν να αποτύχουν όταν μικρότερες εταιρείες, που δεν περιορίζονται από το παρελθόν, αναδύονται, συχνά με νέες τεχνολογίες ή διαδικασίες. Σκεφτείτε την Netflix που στοχεύει τους συνδρομητές μέσω ταχυδρομείου σε αντίθεση με το μοντέλο των καταστημάτων της Blockbuster.

Πολλοί στράφηκαν σε αυτό το βιβλίο για να εξηγήσουν την έκρηξη των dot-com που βοήθησε να αναδειχθούν οι σημερινοί ήρωες της Silicon Valley. Υπάρχουν κάποιες ομοιότητες με τη σημερινή κατάσταση.

Όπως το διαδίκτυο ήταν μια νέα τεχνολογία που μπορούσε να κάνει πολλά πράγματα, έτσι και η τεχνητή νοημοσύνη (AI) είναι πολλά υποσχόμενη. Ωστόσο, σε αυτό το αρχικό στάδιο, δεν είναι σαφές πώς θα εφαρμοστεί η AI, από ποιον και πότε.

Η Pets.com, για παράδειγμα, δεν ήταν η νικήτρια που πολλοί πίστευαν. Αυτό είναι το πρόβλημα. Ακόμα και ο Christensen δυσκολεύτηκε να προβλέψει ανατρεπτικές καινοτομίες, όπως το iPhone της Apple.

Όταν το gadget κυκλοφόρησε το 2007, ο καθηγητής του Χάρβαρντ δεν το είδε ως απειλή για τα τηλέφωνα. Στην πραγματικότητα, η συσκευή εγκαινίασε μια νέα εποχή της κινητής πληροφορικής και της οικονομίας των εφαρμογών.

Ωστόσο, η αγορά των εφαρμογών θα μπορούσε να είναι πολύ διαφορετική αν οι εταιρείες προσεγγίζουν τους πελάτες με διαφορετικούς τρόπους. Οι πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να ανατρέψουν τον τρόπο λειτουργίας του App Store.

Μέχρι στιγμής, η απάντηση της Apple στην τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να είναι υπερβολική. «Χρειαζόμαστε απλώς περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουμε το έργο, ώστε να ανταποκρίνεται στα υψηλά πρότυπα ποιότητας που έχουμε θέσει», δήλωσε ο Cook στους επενδυτές κατά τη διάρκεια της πρόσφατης τηλεδιάσκεψης της Apple για τα οικονομικά αποτελέσματα, αναφερόμενος στην καθυστέρηση.

Τουλάχιστον η Google διαθέτει έναν βοηθό τεχνητής νοημοσύνης, τον Gemini, αν και δεν είναι σαφές αν αυτός ο chatbot θα είναι αρκετός για να σώσει την πραγματική της δραστηριότητα, τη διαφήμιση, η οποία αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της πέρυσι. Πρόκειται για πολλές διαφημίσεις που πωλούνται από χρήστες που κάνουν κλικ σε συνδέσμους σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι ρωτούν όλο και περισσότερο ένα chatbot για θέματα όπως: Τι είναι το «The Innovator’s Dilemma»;

Ωστόσο, μπορεί να είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι καμία κυρίαρχη πλατφόρμα δεν φαίνεται να έχει βρει ακόμα τη συνταγή της επιτυχίας.

Αυτό δίνει ελπίδα σε ανθρώπους όπως η Sarah Guo, μια νεαρή επενδυτής επιχειρηματικού κεφαλαίου στο Silicon Valley. Προσπαθεί να αφήσει το στίγμα της επενδύοντας στην επόμενη δημοφιλή startup τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να εκθρονίσει τους μεγάλους παίκτες.

«Υπάρχουν πολλά στρατηγικά επιχειρήματα για τα οποία μια εταιρεία δεν πρέπει να υπάρχει: επειδή πρέπει να την φτιάξει η Microsoft ή η Apple ή η Google», μου είπε κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εκπομπής του podcast «Bold Names». Ωστόσο, συχνά για αυτές τις καθιερωμένες εταιρείες, είπε, μπορεί να είναι δύσκολο «να είναι δημιουργικές με ένα νέο προϊόν που ενέχει κινδύνους».

Ρωτήστε την Google. Τα πρώτα βήματα του Gemini σημαδεύτηκαν από συγγνώμες και υποσχέσεις για βελτίωση, αφού οι απαντήσεις του chat θεωρήθηκαν μεροληπτικές και, σύμφωνα με τον CEO Sundar Pichai, απαράδεκτες. Η κυκλοφορία του προϊόντος έγινε εν μέσω ανησυχιών ότι η νεοσύστατη εταιρεία OpenAI ήταν μπροστά στον τομέα, παρόλο που η Google εργαζόταν εδώ και καιρό στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.

«Καμία τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι τέλεια, ειδικά σε αυτό το αναδυόμενο στάδιο της ανάπτυξης του κλάδου, αλλά γνωρίζουμε ότι ο πήχης είναι ψηλά για εμάς και θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε για όσο διάστημα χρειαστεί», έγραψε ο Pichai τότε.

Μερικές φορές, οι μεγάλες καινοτομίες, τις οποίες θέλουμε να ονομάσουμε «διαταρακτικές», στην πραγματικότητα συμβάλλουν στη διατήρηση των υφιστάμενων επιχειρήσεων.

Η Microsoft, με αξία αγοράς που έχει ξαναξεπεράσει την Apple, φαίνεται αρκετά έξυπνη που υιοθέτησε την τεχνητή νοημοσύνη για τα προϊόντα της για τον χώρο εργασίας. Η Nvidia, επίσης, έχει επωφεληθεί σημαντικά από τις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης που αγοράζουν τα ακριβά τσιπ της, τα οποία χρειάζονται για την ανάπτυξη των μοντέλων τους.

Ωστόσο, η εμφάνιση της κινεζικής DeepSeek και άλλων νέων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης που υποτίθεται ότι χρησιμοποιούν πολύ λιγότερο ακριβή υπολογιστική ισχύ, θέτει νέα ερωτήματα. Παραμένει ασαφές πού θα καταλήξει η αξία της νέας τεχνολογίας.

Είναι ένα μεγάλο δίλημμα. Τουλάχιστον, κανείς δεν έχει πεθάνει — ακόμα.

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο