Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν το εργοστάσιο γραφίτη για να χαλαρώσουν την αλυσίδα εφοδιασμού EV της Κίνας

Η αυστραλιανή Novonix θα κατασκευάσει τη μεγαλύτερη εγκατάσταση της Βόρειας Αμερικής για την παραγωγή συνθετικής μορφής ζωτικού συστατικού μπαταρίας

Η προσπάθεια να χαλαρώσει ο ασφυκτικός έλεγχος της Κίνας στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών εντάθηκε μετά τη συμφωνία της Ουάσινγκτον να χρηματοδοτήσει ένα νέο εργοστάσιο γραφίτη στις ΗΠΑ που θα κατασκευάσει ένας αυστραλιανός όμιλος.

Το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας προσέφερε στη Novonix δάνειο υπό όρους ύψους 755 εκατ. δολαρίων για να υποστηρίξει την κατασκευή μιας εγκατάστασης στην Τσατανούγκα του Τενεσί, η οποία θα είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση συνθετικού γραφίτη στη Βόρεια Αμερική όταν ολοκληρωθεί.

Ο Κρις Μπερνς, διευθύνων σύμβουλος της Novonix και πρώην μηχανικός της Tesla, δήλωσε την Τρίτη ότι η συμφωνία υπογραμμίζει την ανάγκη ανάπτυξης εναλλακτικών αλυσίδων εφοδιασμού για τα ηλεκτρικά οχήματα, σημειώνοντας ότι το μερίδιο αγοράς της Κίνας για τον γραφίτη που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες αυτοκινήτων υπερβαίνει το 95%.

Το Πεκίνο έχει ασκήσει την κυριαρχία του στον γραφίτη θέτοντας περιορισμούς στις εξαγωγές του υλικού, με πιο πρόσφατη αυστηροποίηση των μέτρων αυτόν τον μήνα σε αντίποινα για τους ελέγχους των εξαγωγών τεχνολογίας από την Ουάσινγκτον.

«Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Κίνας για περαιτέρω έλεγχο των εξαγωγών γραφίτη ποιότητας μπαταριών στις Ηνωμένες Πολιτείες υπογραμμίζουν τη σημασία της εγχώριας παραγωγής συνθετικού γραφίτη υψηλής απόδοσης, ποιότητας μπαταριών», δήλωσε ο Burns.

Σύμφωνα με τη Novonix, το εργοστάσιο αναμένεται να είναι ικανό να παράγει αρκετό γραφίτη για την προμήθεια 325.000 ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως, όταν θα βρίσκεται σε πλήρη δυναμικότητα το 2028.

Οι μετοχές της εταιρείας υλικών μπαταριών με έδρα το Μπρίσμπεϊν, η οποία μετρά ως μέτοχο την LG Energy Solution της Νότιας Κορέας και έχει συμφωνίες προμήθειας με την Panasonic και την Stellantis, αυξήθηκαν κατά 9% την Τρίτη.

Η συμφωνία χρηματοδότησης έρχεται σε λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την έναρξη συνομιλιών της Syrah Resources, μιας άλλης αυστραλιανής εταιρείας παραγωγής γραφίτη, με δανειστές, συμπεριλαμβανομένου του υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, αφού διαδηλώσεις κοντά στο ορυχείο της στη Μοζαμβίκη σταμάτησαν την παραγωγή και προκάλεσαν αθέτηση δανείων.

Μεταξύ των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες αυτοκινήτων, ο γραφίτης είναι η πιο δύσκολη πηγή από χώρες εκτός Κίνας, βασική προϋπόθεση για να εξασφαλίσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορολογικές πιστώσεις έως και 7.500 δολάρια ανά όχημα βάσει του νόμου του Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού.

Το υλικό άνθρακα, το οποίο χρησιμοποιείται στην άνοδο της μπαταρίας, μπορεί είτε να εξορύσσεται φυσικά από κοιτάσματα είτε να παράγεται από κοκ από βελόνες, ένα προϊόν πετρελαίου.

Η Κίνα έχει ασφυκτικό έλεγχο και στις δύο διαδικασίες, καθώς αντιπροσωπεύει το 86% της παραγωγής φυσικού γραφίτη και το 80% της παραγωγής συνθετικού γραφίτη. Η χώρα κατέχει ακόμη υψηλότερα μερίδια στις τεχνολογικές διαδικασίες που βρίσκονται πιο κάτω στην αλυσίδα εφοδιασμού, σύμφωνα με την Benchmark Mineral Intelligence.

Ο Burns δήλωσε στους Financial Times ότι η επιρροή της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ήταν ένα «κραυγαλέο» ζήτημα όταν εργαζόταν στην Tesla και υποστήριξε ότι η εξάρτηση από ένα έδαφος για κρίσιμα εξαρτήματα αποτελεί πρόβλημα για τον παγκόσμιο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, ανεξάρτητα από τη γεωπολιτική.

Λόγω της κυριαρχίας της Κίνας, οι ΗΠΑ παρείχαν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων και μπαταριών μια περίοδο χάριτος μέχρι το τέλος του 2027, κατά τη διάρκεια της οποίας τα EV με κινεζικό γραφίτη μπορούν ακόμη να τύχουν επιδοτήσεων.

Η Novonix παράγει συνθετικό γραφίτη, τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν όλο και περισσότερο επειδή βοηθά τις κυψέλες να φορτίζουν ταχύτερα και να διαρκούν περισσότερο, παρά το γεγονός ότι είναι ακριβότερες.

Ωστόσο, υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον των μέτρων IRA για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι αντίπαλοι της Tesla του Elon Musk θα πληγούν με ακόμη μεγαλύτερες απώλειες στις πωλήσεις EV, εάν οι επιδοτήσεις καταργηθούν υπό τον επερχόμενο πρόεδρο Donald Trump.

Ο Burns δήλωσε ότι οι ρυθμίσεις χρηματοδότησης που είχε συνάψει η Novonix για το έργο στο Τενεσί ήταν πλέον «καθορισμένες» και υποστήριξε ότι τα έργα που αποσκοπούν στην τόνωση των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ και στην ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού της χώρας είναι ένα «διακομματικό ζήτημα».

«Αν απομακρυνθείτε από τον θόρυβο, συνεχίζουμε να βλέπουμε ότι οι τομείς των μπαταριών και των κρίσιμων ορυκτών θα υποστηριχθούν», δήλωσε. «Το ερώτημα είναι πώς».

Nic Fildes και Harry Dempsey, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο