Κύρια σημεία
- Τα chatbots αντικαθιστούν τις αναζητήσεις της Google, μειώνοντας την επισκεψιμότητα σε ιστότοπους ειδήσεων όπως το HuffPost και το Washington Post.
- Το Business Insider προχώρησε σε περικοπές προσωπικού λόγω της μείωσης της επισκεψιμότητας. Ο διευθύνων σύμβουλος του Atlantic αναμένει ότι η επισκεψιμότητα από την Google θα προσεγγίσει το μηδέν.
- Οι εκδότες επικεντρώνονται στις άμεσες σχέσεις με τους αναγνώστες
Ο τελικός αγώνας της τεχνητής νοημοσύνης έχει ξεκινήσει για τους εκδότες διαδικτυακών ειδήσεων.
Τα chatbots αντικαθιστούν τις αναζητήσεις της Google, εξαλείφοντας την ανάγκη να κάνετε κλικ στους μπλε συνδέσμους και μειώνοντας δραματικά τις παραπομπές σε ιστότοπους ειδήσεων. Ως αποτέλεσμα, η επισκεψιμότητα στην οποία βασίζονταν οι εκδότες για χρόνια καταρρέει.
Η επισκεψιμότητα από οργανικές αναζητήσεις στους ιστότοπους του HuffPost για υπολογιστές και κινητά μειώθηκε κατά λίγο περισσότερο από το ήμισυ τα τελευταία τρία χρόνια, και σχεδόν κατά το ίδιο ποσοστό στο Washington Post, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων για την ψηφιακή αγορά Similarweb.
Το Business Insider προχώρησε σε περικοπές προσωπικού κατά περίπου 21% τον περασμένο μήνα, μια κίνηση που, σύμφωνα με την CEO Barbara Peng, είχε ως στόχο να βοηθήσει την έκδοση να «αντέξει την ακραία πτώση της επισκεψιμότητας που είναι εκτός του ελέγχου μας». Η οργανική επισκεψιμότητα από αναζήτηση στους ιστότοπούς της μειώθηκε κατά 55% μεταξύ Απριλίου 2022 και Απριλίου 2025, σύμφωνα με στοιχεία της Similarweb.
Σε μια εταιρική συνάντηση νωρίτερα φέτος, ο Nicholas Thompson, διευθύνων σύμβουλος του Atlantic, δήλωσε ότι η έκδοση πρέπει να υποθέσει ότι η επισκεψιμότητα από το Google θα μειωθεί προς το μηδέν και ότι η εταιρεία πρέπει να εξελίξει το επιχειρηματικό της μοντέλο.
Η εισαγωγή από την Google πέρυσι των AI Overviews, που συνοψίζουν τα αποτελέσματα αναζήτησης στην κορυφή της σελίδας, έπληξε την επισκεψιμότητα σε λειτουργίες όπως οδηγοί διακοπών και συμβουλές υγείας, καθώς και σε ιστότοπους με κριτικές προϊόντων. Η κυκλοφορία του AI Mode τον περασμένο μήνα στις ΗΠΑ, μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί άμεσα το ChatGPT, αναμένεται να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα. Το AI Mode απαντά στις ερωτήσεις των χρηστών σε μια συνομιλία τύπου chatbot, με πολύ λιγότερους συνδέσμους.
«Η Google μετατρέπεται από μηχανή αναζήτησης σε μηχανή απαντήσεων», δήλωσε ο Thompson σε συνέντευξή του στο The Wall Street Journal. «Πρέπει να αναπτύξουμε νέες στρατηγικές».
Η ραγδαία ανάπτυξη των απαντήσεων χωρίς κλικ στην αναζήτηση «αποτελεί σοβαρή απειλή για τον δημοσιογραφικό κλάδο που δεν πρέπει να υποτιμηθεί», δήλωσε ο William Lewis, εκδότης και διευθύνων σύμβουλος της Washington Post. Ο Lewis είναι πρώην διευθύνων σύμβουλος της Dow Jones, εκδότριας της Journal.
Η Washington Post «κινείται με επείγοντα χαρακτήρα» για να συνδεθεί με κοινό που είχε παραμεληθεί στο παρελθόν, να αναζητήσει νέες πηγές εσόδων και να προετοιμαστεί για μια «μετα-αναζητητική εποχή», δήλωσε.
Σύμφωνα με την Similarweb, στην New York Times, το μερίδιο της επισκεψιμότητας που προέρχεται από οργανική αναζήτηση στους ιστότοπους της εφημερίδας για επιτραπέζιους υπολογιστές και κινητά συσκευές μειώθηκε στο 36,5% τον Απρίλιο του 2025 από σχεδόν 44% τρία χρόνια νωρίτερα.
Η επισκεψιμότητα του Wall Street Journal από οργανική αναζήτηση αυξήθηκε τον Απρίλιο σε σύγκριση με τρία χρόνια πριν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Similarweb, αν και ως ποσοστό της συνολικής επισκεψιμότητας μειώθηκε στο 24% από 29%.
Η Σέρι Γουάις, διευθύντρια μάρκετινγκ της Dow Jones και της Wall Street Journal, δήλωσε ότι καθώς το τοπίο των αναζητήσεων αλλάζει, η εταιρεία επικεντρώνεται στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους αναγνώστες και στην απόκτηση συνηθισμένης επισκεψιμότητας.
«Καθώς το οικοσύστημα των παραπομπών συνεχίζει να εξελίσσεται, εστιάζουμε στο να διασφαλίσουμε ότι οι πελάτες έρχονται σε εμάς απευθείας από ανάγκη», είπε.
Στελέχη της Google δήλωσαν ότι η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στην αποστολή επισκεψιμότητας στον ιστό και ότι οι χρήστες που κάνουν κλικ σε συνδέσμους μετά την προβολή των AI Overviews τείνουν να περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτούς τους ιστότοπους. Ο γίγαντας των αναζητήσεων δήλωσε επίσης ότι αναβαθμίζει τους συνδέσμους προς ιστότοπους ειδήσεων και δεν εμφανίζει απαραίτητα AI Overviews όταν οι χρήστες αναζητούν δημοφιλείς ειδήσεις. Ωστόσο, οι αναζητήσεις για περιεχόμενο που περιλαμβάνεται σε παλαιότερα άρθρα και ιστορίες για τον τρόπο ζωής ενδέχεται να εμφανίζουν μια επισκόπηση.
Οι εκδότες έχουν πιεστεί από την αναδυόμενη τεχνολογία από την αυγή του Διαδικτύου.
Οι ψηφιακές ειδήσεις αποδεκάτισαν τις κάποτε κερδοφόρες έντυπες εκδόσεις που χρηματοδοτούνταν από αγγελίες, διαφημίσεις και συνδρομές.
Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Facebook και το Twitter βοήθησαν να διοχετευθεί η διαδικτυακή επισκεψιμότητα προς τους εκδότες, αλλά τελικά απομακρύνθηκαν από την προτεραιότητα που έδιναν στις ειδήσεις. Η αναζήτηση ήταν ένας σταθερός παράγοντας επισκεψιμότητας για περισσότερο από μια δεκαετία, παρά τις αναταράξεις που προκάλεσε η Google με τις αλλαγές στον ισχυρό αλγόριθμό της.
Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη (AI) αναδιαμορφώνει τώρα τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται συνολικά το διαδίκτυο.
«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν ήταν αυτό που άλλαξε τα πάντα, αλλά θα συνεχίσει να εξελίσσεται. Είναι η τελευταία σταγόνα», δήλωσε ο Neil Vogel, διευθύνων σύμβουλος της Dotdash Meredith, η οποία περιλαμβάνει μάρκες όπως People και Southern Living.
Όταν η Dotdash συγχωνεύθηκε με την Meredith το 2021, η αναζήτηση Google αντιπροσώπευε περίπου το 60% της επισκεψιμότητας της εταιρείας, σύμφωνα με τον Vogel. Σήμερα, αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο. Η συνολική επισκεψιμότητα αυξάνεται, χάρη σε προσπάθειες όπως τα ενημερωτικά δελτία και το αρχείο συνταγών MyRecipes.
Πολλά διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης αντιμετώπιζαν ήδη δυσμενείς τάσεις, όπως η μείωση της εμπιστοσύνης του κοινού και ο έντονος ανταγωνισμός. Με τη μείωση της επισκεψιμότητας από τις μηχανές αναζήτησης, δίνουν ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην άμεση σύνδεση με τους αναγνώστες μέσω επιχειρήσεων όπως οι ζωντανές διασκέψεις.
Το Atlantic εργάζεται για την οικοδόμηση αυτών των σχέσεων με τους αναγνώστες με μια βελτιωμένη εφαρμογή, περισσότερα τεύχη του έντυπου περιοδικού και αυξημένες επενδύσεις σε εκδηλώσεις, δήλωσε ο Thompson σε πρόσφατη συνέντευξη. Η εταιρεία έχει δηλώσει ότι οι συνδρομές και τα έσοδα από διαφημίσεις αυξάνονται.
Οι ηγέτες των Politico και Business Insider, που ανήκουν και τα δύο στην Axel Springer, έχουν επίσης δώσει έμφαση στην αφοσίωση του κοινού και στη σύνδεση με τους αναγνώστες.
Ενώ οι εκδότες αγωνίζονται με τον τρόπο που η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει την αναζήτηση, αναζητούν επίσης τρόπους για να προστατεύσουν το υλικό τους που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα που υποστηρίζουν τη νέα γενιά chatbots εκπαιδεύονται με δεδομένα που συλλέγονται από τον ανοιχτό ιστό, συμπεριλαμβανομένων των ειδησεογραφικών άρθρων.
Ορισμένες εταιρείες μέσων ενημέρωσης έχουν ξεκινήσει νομικές μάχες εναντίον συγκεκριμένων νεοσύστατων επιχειρήσεων τεχνητής νοημοσύνης, ενώ παράλληλα υπογράφουν συμφωνίες αδειοδότησης με άλλες. Η New York Times, για παράδειγμα, μήνυσε την OpenAI και τη Microsoft για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων και πρόσφατα ανακοίνωσε συμφωνία αδειοδότησης τεχνητής νοημοσύνης με την Amazon. Η μητρική εταιρεία του Wall Street Journal, News Corp, έχει συμφωνία περιεχομένου με την OpenAI και εκκρεμεί αγωγή εναντίον της Perplexity.
Εν τω μεταξύ, ο αγώνας για τη γενετική τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί σημαντική απειλή για την κύρια δραστηριότητα της Google στον τομέα της αναζήτησης.
Αν και η Google δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει αύξηση του συνολικού αριθμού αναζητήσεων σε συσκευές Apple, ένας στέλεχος της Apple δήλωσε τον περασμένο μήνα σε ομοσπονδιακό δικαστήριο ότι οι αναζητήσεις της Google στο Safari, το πρόγραμμα περιήγησης του κατασκευαστή iPhone, μειώθηκαν πρόσφατα για πρώτη φορά σε δύο δεκαετίες.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

