Harry Dempsey & Kana Inagaki, Financial Times
Οι μετοχές της Nissan εκτινάχθηκαν έως και 20% την Τρίτη, αφού αποκαλύφθηκε ότι ένα ταμείο που διαχειρίζεται ο ακτιβιστής επενδυτής Effissimo Capital Management απέκτησε μερίδιο στην προβληματική ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Το hedge fund Effissimo με έδρα τη Σιγκαπούρη είναι διάσημο για τις εκστρατείες υψηλού προφίλ εναντίον ορισμένων από τα μεγαλύτερα ονόματα της εταιρικής Ιαπωνίας, συμπεριλαμβανομένης της Toshiba και της εταιρείας μεταφορών Kawasaki Kisen.
Η μετοχή της Nissan έκλεισε με άνοδο 12% στο Τόκιο, ανακτώντας μεγάλο μέρος της κατάρρευσης της περασμένης εβδομάδας, αφού παρουσίασε μέτρα που περιλαμβάνουν 9.000 περικοπές θέσεων εργασίας μετά από τριμηνιαίες ζημίες και τη δεύτερη ετήσια υποβάθμιση των κερδών της χρονιάς. Η επιδείνωση των οικονομικών επιδόσεων της Nissan υποκίνησε τις εικασίες της αγοράς ότι η εταιρεία, η οποία αξίζει πλέον 1,54 εκατ. γεν (10 δισ. δολάρια), θα μπορούσε να αποτελέσει στόχο εξαγοράς ή να προκαλέσει ευρύτερο ανακάτεμα στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με αναλυτές και χρηματιστές.
Η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας έχει βυθιστεί σε κρίση καθώς αντιμετωπίζει τον σκληρό ανταγωνισμό από τους κινέζους ανταγωνιστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με επικεφαλής την BYD. Η συμμαχία της με τη γαλλική Renault εξασθενεί και η Nissan συνεργάστηκε πρόσφατα με τη Honda για να επιβιώσει από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό με τους κινέζους αντιπάλους.
Την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε ένα σχέδιο έκτακτης ανάκαμψης. Αφού μείωσε την πρόβλεψη για τα ετήσια κέρδη της κατά 70% στα 150 δισ. γιεν, η Nissan υποσχέθηκε να θέσει σε εφαρμογή μια σειρά από μέτρα αναδιάρθρωσης, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της παραγωγικής ικανότητας κατά 20%, της πώλησης του μεριδίου της στη Mitsubishi Motors κατά 10% και της περικοπής των αποδοχών του διευθύνοντος συμβούλου Makoto Uchida.
Η Effissimo, ένα μυστικό ταμείο που διοικείται από Ιάπωνες διαχειριστές, είναι γνωστή για την εκστρατεία της κατά της Toshiba, η οποία κατέληξε σε μια εξαγορά που ιδιωτικοποίησε την εταιρεία. Η κατάθεση των εξαμηνιαίων αποτελεσμάτων της Nissan έδειξε ότι η Suntera με έδρα τα νησιά Κέιμαν είχε αγοράσει το 2,5% των μετοχών της Nissan από τα τέλη Σεπτεμβρίου, αναφέροντας τη Suntera ως διαχειριστή του ECM Master Fund. Μια ξεχωριστή κατάθεση το 2021 από την Sanken Electric ανέφερε ότι το ECM Master Fund διαχειρίζεται η Effissimo.
Η Nissan δεν επιβεβαίωσε αν η εξαγορά έγινε από την Effissimo, αλλά δήλωσε ότι «εκτιμά όλους τους υφιστάμενους και νέους μετόχους που υποστηρίζουν και πιστεύουν στις μελλοντικές δυνατότητες της Nissan». Η Effissimo δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Στην κλήση για τα κέρδη της εταιρείας την περασμένη εβδομάδα, ο Uchida δήλωσε ότι η Nissan πλήττεται από τον σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα και την έλλειψη ενός ισχυρού υβριδικού μοντέλου για την αγορά των ΗΠΑ. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αδυναμία μας να πετύχουμε τα σχέδια πωλήσεων των προηγούμενων ετών», είπε. «Μια άλλη μεγάλη πρόκληση είναι η αδυναμία μας να παραδώσουμε εγκαίρως τα σωστά προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πελατών».
Οι αναλυτές γίνονται όλο και πιο νευρικοί ότι η πιστοληπτική αξιολόγηση της Nissan θα μπορούσε να υποβαθμιστεί εάν η εταιρεία δεν μπορέσει να εκτελέσει το σχέδιο ανάκαμψης. «Πιστεύουμε ότι τα λειτουργικά λάθη στην εκτέλεση του σχεδίου ανάκαμψης θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας και από τους τρεις οργανισμούς», δήλωσε ο Todd Duvick, επικεφαλής του τομέα αυτοκινήτων στην CreditSights, μια εταιρεία έρευνας της πιστωτικής αγοράς.
Τ.Σ.