Οι μετοχές της Stellantis σημείωσαν πτώση τη Δευτέρα, αφήνοντάς τες σχεδόν 60% κάτω από το υψηλό ρεκόρ που σημείωσαν τον Μάρτιο, μετά την απότομη αποχώρηση του επικεφαλής Carlos Tavares που αποκάλυψε τις εντάσεις στην τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου σχετικά με το πώς θα αναζωογονηθεί η τύχη της.
Ο ιδιοκτήτης των εμπορικών σημάτων Peugeot, Fiat και Jeep ανακοίνωσε αργά την Κυριακή ότι το διοικητικό συμβούλιο της έκανε δεκτή την παραίτηση του Tavares, χωρίς να εξηγήσει γιατί παραιτήθηκε. Οι μετοχές της Stellantis που είναι εισηγμένες στο Μιλάνο υποχώρησαν κατά 10% τη Δευτέρα στα 11,32 ευρώ. Η μετοχή έχει υποχωρήσει από τότε που άγγιξε υψηλό ρεκόρ τον Μάρτιο, καθώς οι προοπτικές για την αγορά αυτοκινήτων έχουν επιδεινωθεί.
Τον Σεπτέμβριο, η Stellantis ξεκίνησε έρευνα για τον διάδοχο του Ταβάρες, αλλά αναμενόταν να ολοκληρώσει τη θητεία του ως διευθύνων σύμβουλος μέχρι τις αρχές του 2026. Ο Tavares εντάχθηκε στη γαλλική Peugeot, ιδιοκτήτρια εταιρεία της PSA, το 2014, τη διέσωσε από σχεδόν χρεοκοπία και στη συνέχεια βοήθησε στη σφυρηλάτηση της Stellantis αγοράζοντας την Opel με έδρα τη Γερμανία από τη General Motors το 2017.
Ακολούθησε η συγχώνευση 50 δισ. ευρώ με τη Fiat-Chrysler το 2021. Ο John Elkann, πρόεδρος της Stellantis, δήλωσε ότι «ευχαριστούμε τον Carlos για τα χρόνια αφοσιωμένης υπηρεσίας του και τον ρόλο που έπαιξε στη δημιουργία της Stellantis». Η εταιρεία δήλωσε ότι η διαδικασία για τον διορισμό νέου διευθύνοντος συμβούλου θα ολοκληρωθεί έως το πρώτο εξάμηνο του 2025. Μέχρι τότε, θα συγκροτηθεί μια νέα προσωρινή εκτελεστική επιτροπή με επικεφαλής τον Elkann.
Ο Henri de Castries, ανώτερος ανεξάρτητος διευθυντής της Stellantis, δήλωσε ότι η επιτυχία της εταιρείας είχε τις ρίζες της στην «τέλεια ευθυγράμμιση» μεταξύ των μετόχων, του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου. «Ωστόσο, τις τελευταίες εβδομάδες προέκυψαν διαφορετικές απόψεις που οδήγησαν το διοικητικό συμβούλιο και τον διευθύνοντα σύμβουλο στη σημερινή απόφαση», πρόσθεσε.
Άνθρωποι που γνωρίζουν την αποχώρηση του Ταβάρες δήλωσαν ότι υπήρχαν αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ του ίδιου και άλλων μελών του διοικητικού συμβουλίου της Stellantis σχετικά με το πώς να επαναφέρουν την εταιρεία σε τροχιά μετά την απότομη μείωση των δηλωθέντων κερδών το 2024 λόγω της πτώσης των πωλήσεων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. «[Ο Tavares] επικεντρωνόταν στο βραχυπρόθεσμο αντί για το μακροπρόθεσμο μέλλον του ομίλου και κατάφερε να εξοργίσει τους πάντες στη διαδικασία», δήλωσε ένα πρόσωπο που γνωρίζει τις συζητήσεις μεταξύ των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Stellantis.
Ένα δεύτερο πρόσωπο με γνώση των συζητήσεων δήλωσε: «Υπήρχε η αίσθηση ότι ο Κάρλος κινούνταν πολύ γρήγορα για να ανακτήσει τη φήμη του με κίνδυνο να δημιουργήσει προβλήματα στο μέλλον». Η Stellantis, η οποία δημιούργησε έναν ισχυρό ισολογισμό μέσω σαρωτικών περικοπών κόστους, εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη της τον Σεπτέμβριο. Η εταιρεία ανέφερε τότε ότι οι ελεύθερες ταμειακές ροές της θα είναι αρνητικές το 2024, στο εύρος των 5 δισ. έως 10 δισ. ευρώ.
Ένα άλλο πρόσωπο που ενημερώθηκε για την παραίτηση του Tavares δήλωσε ότι η κατάσταση στο εσωτερικό της Stellantis και με τους ενδιαφερόμενους φορείς της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών και των αντιπροσώπων στις ΗΠΑ, είχε γίνει τεταμένη. Δυσαρεστημένοι εργαζόμενοι σε εργοστάσια στην Ιταλία και τις ΗΠΑ είχαν απειλήσει με απεργίες μετά τις περικοπές παραγωγής. Ο Tavares δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό. Η είδηση ότι παραιτείται αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Bloomberg.
Η Stellantis επιβεβαίωσε την Κυριακή την οικονομική της καθοδήγηση για το 2024, συμπεριλαμβανομένου του στόχου της για προσαρμοσμένο περιθώριο λειτουργικού κέρδους 5,5% έως 7%. Ο αναλυτής της Bernstein, Daniel Roeska, δήλωσε ότι ο Elkann είχε δείξει «καλό ένστικτο» στο παρελθόν κατά την επιλογή ενός νέου διευθύνοντος συμβούλου. Πρόσθεσε: «Θα περιμέναμε ότι το διοικητικό συμβούλιο θα εξετάσει ένα μείγμα εσωτερικών και εξωτερικών υποψηφίων, αλλά η ενδιάμεση περίοδος θα είναι δύσκολη τόσο για τη διοίκηση της εταιρείας όσο και για τους επενδυτές».
Τον Ιούλιο ο Ταβάρες είχε απομακρύνει τις ανησυχίες σχετικά με τις επιδόσεις της Stellantis, περιγράφοντας την πτώση των πωλήσεων ως «κακοτεχνία», ενώ ο ίδιος είχε ορκιστεί να «διορθώσει» τα προβλήματα. Τον Οκτώβριο επέβλεψε έναν διοικητικό ανασχηματισμό στις μάρκες της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των Jeep, Maserati και Alfa Romeo. Οι αλλαγές ερμηνεύτηκαν από τους αναλυτές ως ένδειξη ότι ο Ταβάρες δεν σχεδίαζε να παραιτηθεί πριν από το τέλος της θητείας του.
Kana Inagaki, Silvia Sciorilli Borrelli & Amy Kazmin, Financial Times
Τ.Σ.