Οι συσκευές που τροφοδοτούνται από μπαταρίες ιόντων λιθίου υπερθερμαίνονται πιο συχνά κατά τη διάρκεια πτήσεων αεροπορικών εταιρειών και οι επιβάτες συχνά τις βάζουν σε παραδοτέες αποσκευές που μπαίνουν στο χώρο αποσκευών, όπου μπορεί να μην εντοπιστεί μια πυρκαγιά τόσο γρήγορα.
Τα περιστατικά υπερθέρμανσης αυξήθηκαν κατά 28% από το 2019 έως το 2023, αν και τέτοια συμβάντα παραμένουν σχετικά σπάνια, ανέφερε η UL Standards σε έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα.
Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπερθερμαίνονταν πιο συχνά από οποιαδήποτε άλλη συσκευή, με βάση αναφορές από 35 αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με την έκθεση.
Στο 60% των περιπτώσεων, η υπερθέρμανση – που ονομάζεται θερμική διαφυγή – συνέβη κοντά στο κάθισμα του επιβάτη που έφερε τη συσκευή επί του σκάφους.
Τον Ιούλιο, ένας φορητός υπολογιστής που κάπνιζε στην τσάντα ενός επιβάτη οδήγησε στην εκκένωση ενός αεροπλάνου που περίμενε την απογείωση στο διεθνές αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο. Πέρυσι, μια πτήση από το Ντάλας προς το Ορλάντο της Φλόριντα, έκανε αναγκαστική προσγείωση στο Τζάκσονβιλ της Φλόριντα, αφού μια μπαταρία έπιασε φωτιά σε έναν κάδο.
Περισσότεροι από το ένα τέταρτο των επιβατών που ρωτήθηκαν για τη μελέτη δήλωσαν ότι έβαλαν τσιγάρα ατμίσματος και φορητούς φορτιστές σε παραδοτέες αποσκευές. Αυτό είναι ενάντια στους ομοσπονδιακούς κανόνες.
Η Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών απαγορεύει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τους φορτιστές και τα power banks με μπαταρίες ιόντων λιθίου σε παραδοτέες αποσκευές, αλλά τα επιτρέπει σε χειραποσκευές. Ο κανόνας υπάρχει ακριβώς επειδή οι πυρκαγιές στο αμπάρι φορτίου μπορεί να είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν και να σβήσουν.
Η UL Standards, ένα τμήμα της UL Solutions Inc., μιας εταιρείας επιστήμης ασφάλειας, γνωστή στο παρελθόν ως Underwriters Laboratories, βασίστηκε στα ευρήματά της σε δεδομένα από 35 αεροπορικές εταιρείες επιβατών και φορτίου, συμπεριλαμβανομένων σχεδόν όλων των κορυφαίων αερομεταφορέων των ΗΠΑ.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας αναφέρει 37 περιστατικά θερμικής διαφυγής σε αεροπλάνα φέτος, έως τις 15 Αυγούστου. Υπήρχαν 77 αναφορές πέρυσι, αύξηση 71% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τους αριθμούς της FAA.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αεροπορικές εταιρείες εκτελούν περίπου 180.000 πτήσεις στις ΗΠΑ κάθε εβδομάδα, τα περιστατικά στον αέρα είναι σχετικά ασυνήθιστα και οι μπαταρίες λιθίου μπορεί να υπερθερμανθούν οπουδήποτε.
«Γνωρίζουμε επίσης ότι ένα από αυτά τα περιστατικά θερμικής φυγής στα 40.000 πόδια παρουσιάζει μοναδικούς κινδύνους», δήλωσε ο David Wroth του UL.
- Αυτοί οι κίνδυνοι είναι γνωστοί εδώ και πολλά χρόνια.
Μετά τη συντριβή φορτηγών αεροπλάνων που μετέφεραν φορτία μπαταριών ιόντων λιθίου το 2010 και το 2011, ο αεροπορικός οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών εξέτασε το ενδεχόμενο να περιορίσει τέτοιες αποστολές, αλλά απέρριψε αυστηρότερα πρότυπα.
- Οι αντίπαλοι, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, υποστήριξαν ότι η απόφαση για την αποδοχή αποστολών μπαταριών θα πρέπει να αφεθεί στην αρμοδιότητα των αερομεταφορέων και ορισμένοι δεν λαμβάνουν πλέον χύδην αποστολές μπαταριών.
Οι πιο κοινές συσκευές που τροφοδοτούνται με ιόντα λιθίου σε αεροπλάνα είναι τηλέφωνα, φορητοί υπολογιστές, ασύρματα ακουστικά και tablet. Περίπου το 35% των περιστατικών υπερθέρμανσης που αναφέρθηκαν αφορούσαν ηλεκτρονικά τσιγάρα και το 16% αφορούσαν power banks.
Η UL Standards, ένα τμήμα της UL Solutions Inc., μιας εταιρείας επιστήμης ασφάλειας που προηγουμένως ήταν γνωστή ως Underwriters Laboratories, βάσισε τα ευρήματά της σε εθελοντικές αναφορές 35 αεροπορικών εταιρειών επιβατών και φορτίου, συμπεριλαμβανομένων σχεδόν όλων των κορυφαίων αερομεταφορέων των ΗΠΑ.
Τ.Σ