Chan Ho-him, Oliver Telling και Φίλιππος Γεωργιάδης, Financial Times
Οι όμιλοι αερομεταφορών και οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες μόλις πρόσφατα μείωσαν τις πτήσεις προς την Κίνα εν μέσω της αδύναμης τουριστικής ζήτησης, προσπαθούν να επαναδρομολογήσουν τα αεροπλάνα και να επωφεληθούν από τις αυξημένες τιμές των εμπορευματικών μεταφορών από τη χώρα ενόψει της Μαύρης Παρασκευής και της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών.
Η έντονη αύξηση της ζήτησης για φθηνά διαδικτυακά αγαθά από κινεζικούς ομίλους ηλεκτρονικού εμπορίου και η αυξανόμενη χρήση των αεροπορικών μεταφορών εν μέσω διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα απειλούν να κατακλύσουν την ήδη τεταμένη αγορά ταχείας παράδοσης πριν από τα Χριστούγεννα, προκαλώντας άλμα στις τιμές των αεροπορικών μεταφορών. Η τιμή του ναύλου για τα αεροπορικά εμπορεύματα από την Ασία προς τις ΗΠΑ έχει εκτοξευθεί, με τη μέση τιμή spot τον Οκτώβριο να έχει αυξηθεί κατά 49% σε σχέση με ένα χρόνο πριν σε 5,46 δολάρια το κιλό, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης αγοράς Xeneta.
Οι τιμές από την Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 25 τοις εκατό την ίδια περίοδο. Το άλμα στη ζήτηση αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών έρχεται καθώς οι όμιλοι ηλεκτρονικού εμπορίου που ιδρύθηκαν στην Κίνα ανταποκρίνονται στην όρεξη των δυτικών καταναλωτών για φθηνά αγαθά. Πολλές από τις αποστολές τους αποστέλλονται απευθείας στους καταναλωτές αεροπορικώς, εκμεταλλευόμενοι τις απαλλαγές από τους εισαγωγικούς δασμούς σε αποστολές κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή.
Οι νομοθέτες των ΗΠΑ και της ΕΕ επιδιώκουν να περιορίσουν τη ροή εισαγωγών από την Κίνα που χρησιμοποιούν αυτό το «παραθυράκι» δασμών, με τον Λευκό Οίκο να προτείνει τον Σεπτέμβριο την εξαίρεση μιας σειράς αγαθών από την απαλλαγή, ενώ οι Βρυξέλλες έχουν συζητήσει την κατάργηση ενός ορίου 150 ευρώ κάτω από το οποίο τα είδη μπορούν να αγοραστούν αφορολόγητα.
Η Cathay Cargo επενδύει σε πρόσθετη χωρητικότητα με περισσότερα φορτηγά αεροσκάφη που αναμένεται να παραδοθούν έως το 2027 © Bertha Wang/AFP via Getty Images Εν τω μεταξύ, η ροή των εμπορευμάτων συνεχίζεται αμείωτη, ωθώντας τους ομίλους εμπορευματικών μεταφορών να αυξήσουν τις πτήσεις από την Κίνα. Μεταξύ των πρόσφατων κινήσεων, η θυγατρική της Air France-KLM σε φορτηγά αεροσκάφη Martinair θα αναδιατάξει τις υπηρεσίες της στη Λατινική Αμερική και θα ξεκινήσει μια νέα πτήση μεταξύ Χονγκ Κονγκ και Άμστερνταμ τον Σεπτέμβριο, την πρώτη φορά που τα αεροπλάνα της θα πετάξουν στην κινεζική πόλη εδώ και εννέα χρόνια. Ο Tom Owen, διευθυντής του τμήματος εμπορευματικών μεταφορών της Cathay Pacific, δήλωσε ότι το 2024 ήταν «σε μεγάλο βαθμό η χρονιά του ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως από την ηπειρωτική Κίνα».
Πρόσθεσε ότι η αεροπορική εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ επενδύει σε πρόσθετη χωρητικότητα με περισσότερα φορτηγά αεροσκάφη που πρόκειται να παραδοθούν μέχρι το 2027. Ο γερμανικός όμιλος παραδόσεων DHL ανακοίνωσε επίσης τον Σεπτέμβριο ότι σχεδιάζει να επενδύσει σε οκτώ νέα φορτηγά αεροσκάφη Boeing 777, καθώς ανέμενε υψηλή ζήτηση από την Κίνα κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.
Η UPS, η οποία πραγματοποιεί περισσότερες από 360 πτήσεις καθημερινά, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι προσθέτει 200 δρομολόγια από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, καθώς αναμένει «αύξηση της ζήτησης όγκου». Όμως, καθώς οι αερομεταφορείς δίνουν προτεραιότητα στις πιο κερδοφόρες πτήσεις από την Ασία, οι πελάτες άλλων δρομολογίων αισθάνονται τις επιπτώσεις.
Η δανέζικη μεταφορική εταιρεία DSV είχε προειδοποιήσει προηγουμένως ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι πιθανό να ανακατανείμουν τη χωρητικότητα από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη στην Ασία «για να επωφεληθούν από τα υψηλότερα κέρδη», οδηγώντας σε μείωση της χωρητικότητας στις πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ και σε «σημαντική αύξηση των τιμών». Σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τη συμπίεση της χωρητικότητας, άρχισε να ναυλώνει ένα αεροπλάνο Boeing 777 για εβδομαδιαίες πτήσεις μεταξύ του ασιατικού κόμβου μεταφορών της Σιγκαπούρης και του Λος Άντζελες τον Σεπτέμβριο.
Φορτίο φορτώνεται σε αεροπλάνο στη Shenyang. Οι αερομεταφορείς δίνουν προτεραιότητα στις πιο κερδοφόρες πτήσεις από την Ασία © VCG via Getty Images Ένα στέλεχος μιας άλλης μεταφορικής εταιρείας, η οποία συνδέει εμπόρους λιανικής πώλησης και αεροπορικές εταιρείες, δήλωσε ότι πολλές πτήσεις που φεύγουν από την Ασία έχουν ανακατευθυνθεί από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη.
Η μικρότερη απόσταση σήμαινε ότι οι αερομεταφορείς μπορούσαν να πετούν συχνότερα από και προς την Ασία και να επωφελούνται από τις υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων. «Εάν δεν είστε πρόθυμοι να πληρώσετε ένα premium, αποσύρουν αυτή τη χωρητικότητα. Είναι πρόθυμοι να αποσύρουν τις δεσμεύσεις τους, ανεξάρτητα από τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν έναντι των πελατών», πρόσθεσε το στέλεχος.
Οι μικρότερες μεταφορικές εταιρείες θα μπορούσαν να δυσκολευτούν ιδιαίτερα να εξασφαλίσουν παραδόσεις αεροπορικώς κατά την προετοιμασία της περιόδου αιχμής των διακοπών, οδηγώντας τελικά σε υψηλότερες τιμές που θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές, προειδοποίησε η Joyce Tai της ναυτιλιακής πλατφόρμας Freightos.
Παρόλο που ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απείλησε με ακόμη πιο σκληρή καταστολή των κινεζικών εισαγωγών κατά την προεκλογική του εκστρατεία, για τη φετινή περίοδο των χριστουγεννιάτικων αγορών, οι φορείς εκμετάλλευσης αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών βλέπουν ελάχιστες ενδείξεις χαλάρωσης της ζήτησης και των ναύλων.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο παραμένει ταχύτατα αναπτυσσόμενο με ρυθμό περίπου 8 έως 9 τοις εκατό ετησίως, δήλωσε ο Michael Steen, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών Atlas Air Worldwide. «Η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται . . . και θα δούμε την προσφορά να μην συμβαδίζει [κατά τη διάρκεια] των επόμενων ετών», δήλωσε.
Τ.Σ.