Hannah Murphy, Financial Times
Στο ένα χέρι, μια λεπτή νεαρή γυναίκα κρατάει ένα μπουκάλι με διαυγές υγρό. Οι λέξεις «Skinny» και «GLP-1» – μια νέα κατηγορία φαρμάκων για την απώλεια βάρους – είναι ορατές στην ετικέτα. Στο άλλο χέρι, σηκώνει μια πιπέτα γεμάτη με το υγρό, σαν να θέλει να το ρίξει στο ανοιχτό στόμα της. «Χάστε έως και 15% του σωματικού σας βάρους», γράφει η λεζάντα στην ανάρτηση στο Instagram.
Το μάρκετινγκ, από ένα ελάχιστα γνωστό διαδικτυακό φαρμακείο με την ονομασία Skinny Rx, είναι μία από τις χιλιάδες διαφημίσεις που απευθύνονται σε νεαρές γυναίκες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υποσχόμενες στους χρήστες ότι μπορούν να αποκτήσουν «οικονομικά» φάρμακα κατά της παχυσαρκίας ή κατά του διαβήτη με λίγα μόνο κλικ. Τις τελευταίες εβδομάδες, βρήκα το δικό μου feed στο Instagram να καταλαμβάνεται από τις διαφημίσεις, παρόλο που δεν έχω αγοράσει ποτέ τα φάρμακα. Έως και οκτώ διαδοχικές διαφημίσεις εμφανίζονται για χάπια απώλειας βάρους, υγρά από το στόμα ή ενέσιμα.
Κοιτάζοντας στη βιβλιοθήκη διαφημίσεων της Meta, είναι σαφές ότι δεν είμαι ο μόνος. Παρατίθενται περισσότερες από 5.000 ενεργές διαφημίσεις που περιείχαν τη φράση GLP-1, καθώς και περισσότερες από 3.100 καμπάνιες που ανέφεραν το φάρμακο GLP-1 «semaglutide» και περισσότερες από 4.000 που αναφέρονταν στο «Ozempic». Συγκριτικά, δημοφιλείς όροι για προϊόντα ομορφιάς, όπως το βερνίκι νυχιών και το ρουζ, εμφανίστηκαν σε λιγότερες διαφημίσεις – περίπου 3.000 και 1.100 αντίστοιχα.
Η αξία αυτών των φαρμάκων στη θεραπεία της παχυσαρκίας και του διαβήτη είναι σαφής. Και το μάρκετινγκ για νόμιμα συνταγογραφούμενα φάρμακα είναι νόμιμο εδώ στις ΗΠΑ. Αλλά το να επιτρέπεται να βομβαρδίζονται οι άνθρωποι με διαφημίσεις που προωθούν την ταχεία απώλεια βάρους – σε μια εποχή που οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αντιμετωπίζουν αυξημένη πίεση να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για το περιεχόμενο που προβάλλεται στους χρήστες – είναι ανεύθυνο, λένε οι ειδικοί.
Δεκάδες μελέτες έχουν ήδη διαπιστώσει ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με επίκεντρο τις φωτογραφίες και τα βίντεο και της παθολογίας των διατροφικών διαταραχών. Το 2021, η πληροφοριοδότης Frances Haugen διέρρευσε την έρευνα της ίδιας της Meta, σύμφωνα με την οποία το Instagram μπορεί να είναι επιζήμιο για την ψυχική υγεία ορισμένων έφηβων κοριτσιών.
Ένα υπόμνημα έδειξε ότι ένας υπάλληλος του Instagram είχε παρουσιαστεί ως 13χρονο κορίτσι που αναζητούσε συμβουλές διατροφής, μόνο και μόνο για να του σερβιριστούν συστάσεις λογαριασμών με τις ονομασίες «skinny binge» και «apple core anorexic». Οι εταιρείες της Silicon Valley γνωρίζουν ότι απαιτείται αλλαγή. Τον Ιανουάριο, η Meta ανακοίνωσε ότι θα περιορίσει τους εφήβους από το να βλέπουν περιεχόμενο γύρω από τη διαταραγμένη διατροφή. Ωστόσο, οι διαφημίσεις φαρμάκων για απώλεια βάρους για άτομα άνω των 18 ετών επιτρέπονται στην πλατφόρμα.
Η διάδοση αυτού του μάρκετινγκ «θα μπορούσε να ανοίξει διατροφικές διαταραχές, ή ίσως το άτομο να έχει ήδη διατροφική διαταραχή και στη συνέχεια να οδηγηθεί σε μια πραγματικά αυτοκαταστροφική κίνηση», δήλωσε η Μαρία Ράγκο, πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης για τη Νευρική Ανορεξία και τις Συναφείς Διαταραχές. Εκτός από τη διαφήμιση της χαμηλής τιμής, τα μηνύματα σε πολλές διαφημίσεις υποδηλώνουν ότι οι χρήστες μπορούν εύκολα να αποκτήσουν τα φάρμακα, παρά την απαίτηση να συνταγογραφούνται και να δοσολογούνται από γιατρό.
Μια διαφήμιση, όταν έκανα κλικ πάνω της, θα μου επέτρεπε να αγοράσω αμέσως ένα εναλλακτικό Ozempic. Για μια άλλη, μου ζητήθηκε να συμπληρώσω ένα ερωτηματολόγιο, προσθέτοντας το ύψος και το βάρος μου. Με μια απλή διόρθωση των αριθμών, είχα αμέσως «προεγκριθεί» για τα φάρμακα.
Ορισμένες διαφημίσεις πλασάρουν επίσης τα λεγόμενα «σύνθετα» προϊόντα σεμαγλουτίδης – φάρμακα κατά παραγγελία που δεν έχουν εγκριθεί από τη ρυθμιστική αρχή του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ. «Αυτές [οι διαφημίσεις] είναι πιο τρομακτικές για μένα», δήλωσε ο Rago, σημειώνοντας ότι θα μπορούσαν να είναι επικίνδυνες.
Υπάρχουν περιορισμοί. Οι πολιτικές της Meta απαγορεύουν τις διαφημίσεις που «δημιουργούν αρνητική αυτοαντίληψη» ή «εκμεταλλεύονται τις ανασφάλειες για συμμόρφωση με ορισμένα πρότυπα ομορφιάς». Στην Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι διαφημίσεις για συνταγογραφούμενα φάρμακα έχουν ήδη απαγορευτεί. Το TikTok δεν επιτρέπει διαφημίσεις φαρμάκων για απώλεια βάρους. Στις ΗΠΑ, η Γερουσία εισήγαγε τον Σεπτέμβριο ένα νέο νομοσχέδιο με στόχο τις παραπλανητικές διαφημίσεις συνταγογραφούμενων φαρμάκων.
Εάν δεν υπάρξουν περαιτέρω περιορισμοί, η McKenna Ganz από το Ίδρυμα Διατροφικών Διαταραχών ελπίζει ότι οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν θα πειστούν να αγοράσουν φάρμακα μόνο και μόνο επειδή βλέπουν γοητευτικές διαφημίσεις. «Αυτή είναι μια απόφαση που θα πρέπει να πάρουν με τους δικούς τους γιατρούς», δήλωσε. «Και όχι μόνο βασικά σε συνεργασία με τον αλγόριθμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».