Αφού υποσχέθηκε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας να επαναφέρει τους φόρους εισαγωγών στο επίκεντρο της οικονομικής πολιτικής των ΗΠΑ κατά τη δεύτερη θητεία του ως πρόεδρος, ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έκανε ένα δραματικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση την 1η Φεβρουαρίου. Ο Τραμπ υπέγραψε διαταγές για την επιβολή γενικών δασμών 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό και 10% από την Κίνα. Τα τιμολόγια θα τεθούν σε ισχύ στις 12:01 π.μ. της Τρίτης 4 Φεβρουαρίου.
Πόσο ριζοσπαστική είναι η προσέγγιση του Τραμπ;
Ορισμένοι δασμοί των ΗΠΑ σε αγαθά από αυτές τις τρεις κομητείες ήδη πλησιάζουν ή και υπερβαίνουν τα επίπεδα που όρισε ο Τραμπ. Αλλά αυτά ισχύουν μόνο για επιλεγμένες κατηγορίες αγαθών. Η επιβολή τους σε γενικές γραμμές είναι μια σημαντική απόκλιση.
Επί του παρόντος, για τα εισαγόμενα βιομηχανικά αγαθά, τα οποία αποτελούν το 94% των εισαγωγών εμπορευμάτων των ΗΠΑ σε αξία, οι ΗΠΑ έχουν μέσο σταθμισμένο δασμολογικό συντελεστή 2%, σύμφωνα με το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ. Τα μισά βιομηχανικά προϊόντα εισέρχονται στη χώρα αφορολόγητα.
Τι προσπαθεί να πετύχει ο Τραμπ;
Ο Scott Bessent, ο υπουργός Οικονομικών του Τραμπ, έδωσε ενδείξεις για το πώς το αφεντικό του θα μπορούσε να εφαρμόσει νέους δασμούς κατά την ακρόαση επιβεβαίωσης στις αρχές Ιανουαρίου.
Ο Bessent, ένας πρώην διαχειριστής hedge fund που βοήθησε το πρώην αφεντικό του Τζορτζ Σόρος να στοιχηματίσει ενάντια σε νομίσματα άλλων χωρών, είπε στους γερουσιαστές ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να περιμένουν από τον Τραμπ να χρησιμοποιήσει τους δασμούς με τρεις τρόπους: να διορθώσει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (που είπε ο Τραμπ θα αναζωογονήσει την αμερικανική βιομηχανία ), για να αυξήσει τα έσοδα για τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό (σημαντικό για να βοηθήσει στην πληρωμή των σχεδίων του Τραμπ να παρατείνει τις φορολογικές του περικοπές το 2017) και να χρησιμοποιηθεί ως μοχλός στις διαπραγματεύσεις με ξένες δυνάμεις στη θέση των κυρώσεων, οι οποίες ο Τραμπ πιστεύει ότι έχουν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά.
Ενίσχυση της αμερικανικής μεταποίησης: Ο Τραμπ έχει μιλήσει για τη χρήση δασμών για την αναζωογόνηση της μεταποίησης και για να σταματήσει τις ΗΠΑ να «ξεσκίζονται» από άλλες χώρες λόγω εμπορικών ανισορροπιών. Υποστήριξε την ιδέα της χρήσης ενός μείγματος δασμών και κινήτρων, όπως η ταχεία έγκριση αδειών, ως ένας τρόπος για να δελεάσουν τις εταιρείες να κατασκευάσουν τις εγκαταστάσεις τους στις ΗΠΑ.
Κατά την πρώτη του προεδρία, επέβαλε αρκετούς γύρους δασμών σε κινεζικά προϊόντα, οι επιπτώσεις των οποίων ακόμη αξιολογούνται. Πολλοί οικονομολόγοι πιστεύουν ότι λειτούργησαν ως φόρος στους καταναλωτές των ΗΠΑ και εμπόδισαν την οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ. Οι τοπικοί κατασκευαστές δεν κάνουν πάντα άλματα για να αρχίσουν να κάνουν τα προϊόντα να χτυπούν με εισφορές. Και εάν το έθνος που επιβάλλει τους δασμούς δεν έχει εναλλακτική εγχώρια προμήθεια των σχετικών αγαθών, τότε οι τιμές αυτών των αγαθών μπορεί να αυξηθούν.
Τίποτα από αυτά δεν μείωσε τον ενθουσιασμό του Τραμπ.
«Θα φέρουμε τις εταιρείες πίσω», είπε κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης με τον αρχισυντάκτη του Bloomberg, John Micklethwait, στο Economic Club του Σικάγο τον Οκτώβριο. «Θα μειώσουμε ακόμη περισσότερο τους φόρους για τις εταιρείες που θα κατασκευάσουν το προϊόν τους στις ΗΠΑ. Θα προστατεύσουμε αυτές τις εταιρείες με ισχυρούς δασμούς».
Ο Τραμπ είπε ότι μόλις άρχιζε να χρησιμοποιεί δασμούς για να ανασυγκροτήσει την οικονομία των ΗΠΑ κατά την πρώτη του θητεία, όταν η πανδημία Covid-19 χτύπησε και ανακάτεψε τα σχέδιά του. Ο υποψήφιός του για υπουργός Εμπορίου, Χάουαρντ Λούτνικ, χαρακτήρισε το σχέδιο δασμών ως μέσο για να ανακτήσει τον σεβασμό του κόσμου κατά την ακρόαση επιβεβαίωσης, λέγοντας στους γερουσιαστές ότι οι σύμμαχοι και οι αντίπαλοι των ΗΠΑ «μας εκμεταλλεύονται, μας ασέβονται και θα ήθελα να δες αυτό το τέλος».
Αύξηση εσόδων: Τα έσοδα από τους δασμούς θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην πληρωμή των φορολογικών περικοπών που υποσχέθηκε ο Τραμπ. Θέλει να επεκτείνει τις μειώσεις στους φόρους εισοδήματος που εγκρίθηκαν το 2017 κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του, πολλές από τις οποίες πρόκειται να λήξουν στα τέλη του 2025. Έχει υποβάλει ακόμη και προτάσεις για την επέκταση αυτών των φορολογικών ελαφρύνσεων, για παράδειγμα εξαιρώντας φιλοδωρήματα και εισοδήματα κοινωνικής ασφάλισης από τη φορολογία. Επιδιώκει επίσης να μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή στο 15% από 21%.
Αυτά τα μέτρα αναμένεται να οδηγήσουν σε απώλεια κρατικών εσόδων ύψους 4,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε διάστημα 10 ετών. Οι αυξήσεις των δασμών του Τραμπ, εάν εφαρμοστούν πλήρως, θα μπορούσαν να αποφέρουν έως και 2,5 έως 3 τρισεκατομμύρια δολάρια την ίδια χρονική περίοδο, σύμφωνα με τον Bessent.
Ο Peter Navarro, εμπορικός σύμβουλος Trump, δήλωσε στο CNBC στις 31 Ιανουαρίου ότι η δασμολογική προσπάθεια μπορεί να αντικαταστήσει τα έσοδα από τις φορολογικές περικοπές. «Οι δασμοί μπορούν εύκολα να πληρώσουν για αυτό», είπε ο Ναβάρο. «Ο Πρόεδρος Τραμπ θέλει να μετακομίσει από τον κόσμο των φόρων εισοδήματος και των αμέτρητων πρακτόρων της IRS στον κόσμο όπου οι δασμοί, όπως στην εποχή του [προέδρου William] McKinley, θα πληρώσουν για πολλή κυβέρνηση που πρέπει να πληρώσουμε και θα μειώσουν τους φόρους μας .»
Χρησιμοποιώντας ένα όπλο διπλωματίας: Ο Τραμπ έχει γίνει δύσπιστος απέναντι στις κυρώσεις επειδή απομακρύνουν άλλες χώρες από το δολάριο και βλέπει τους δασμούς ως τρόπο για να κερδίσει μόχλευση στις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με τον Bessent.
Η σύντομη αντιπαράθεση του Τραμπ με την Κολομβία τον Ιανουάριο -στην οποία απείλησε να επιβάλει δασμούς στις πτήσεις επαναπατρισμού για μετανάστες χωρίς έγγραφα- παρείχε μια γεύση από τη στρατηγική του Τραμπ. Για λίγες ώρες, φαινόταν ότι ένας εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και ενός από τους στενότερους συμμάχους τους στη Λατινική Αμερική ήταν αναπόφευκτος. Στη συνέχεια, ο Τραμπ απέσυρε την απειλή του μετά την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών. Ο Λευκός Οίκος διεκδίκησε τη νίκη, λέγοντας ότι η Κολομβία «συμφώνησε με όλους τους όρους του Προέδρου Τραμπ» και θα δεχόταν απελαθέντες με αμερικανικά στρατιωτικά αεροσκάφη. Η Κολομβία είπε ότι οι απελαθέντες επέστρεψαν με το στρατιωτικό της αεροπλάνο.
Οι δασμολογικές διαταγές του Τραμπ στον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα έχουν σκοπό να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκαλεί «απειλή για την ασφάλεια και την ασφάλεια των Αμερικανών, συμπεριλαμβανομένης της κρίσης δημόσιας υγείας λόγω θανάτων λόγω της χρήσης φαιντανύλης».
Είναι νέα η προσέγγιση του Τραμπ;
Οι ΗΠΑ φορολογούσαν βαριά τις εισαγωγές για μεγάλο μέρος της ιστορίας τους προτού εγκαταλείψουν σε μεγάλο βαθμό την πολιτική που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1930, καθώς οι κυβερνητικοί ηγέτες αγκάλιασαν την ιδέα του ελεύθερου εμπορίου.
Ένας μεγάλος λόγος για αυτό ήταν η αντίδραση στον νόμο Smoot-Hawley του 1930, ο οποίος οδήγησε σε μια εκτιμώμενη αύξηση κατά περίπου 20% στους μέσους εισαγωγικούς δασμούς. Η πράξη είχε σκοπό να βοηθήσει στον μετριασμό των επιπτώσεων της Μεγάλης Ύφεσης, αλλά κατέληξε να επιδεινώσει την κατάσταση. Αυτή η καταστροφή ξεκίνησε μια περίοδο πολλών δεκαετιών που είδε την άνοδο του ελεύθερου εμπορίου, η οποία κορυφώθηκε με τη δημιουργία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου το 1995. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι δασμοί έγιναν ανάθεμα για το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα.
Έκαναν μια επιστροφή κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Τραμπ το 2017-2021, όταν στράφηκε σε αυτούς σε μια προσπάθεια να αναζωογονήσει την αμερικανική βιομηχανία και να αντιμετωπίσει αυτό που οι ΗΠΑ θεωρούν ως αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Κίνας. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν διατήρησε την τάση αυτή.
Μπορεί ο Τραμπ να αυξήσει τους δασμούς χωρίς την έγκριση του Κογκρέσου;
Ναί. Μέσω ορισμένων καταστατικών, το Κογκρέσο εξουσιοδότησε τον πρόεδρο των ΗΠΑ να τροποποιήσει τους δασμούς για να αντιμετωπίσει μια ποικιλία ανησυχιών. Αυτά περιλαμβάνουν απειλή για την εθνική ασφάλεια, πόλεμο ή έκτακτη ανάγκη, βλάβες ή πιθανές βλάβες σε μια βιομηχανία των ΗΠΑ και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από μια ξένη χώρα. Ενώ οι εταιρείες μπορεί να προσπαθήσουν να καταπολεμήσουν υψηλότερους δασμούς στο δικαστήριο, λόγω του παρελθόντος σεβασμού στις προεδρικές εξουσίες, τέτοιες προκλήσεις «θα αντιμετώπιζαν μια απότομη ανηφόρα», σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε από το Κέντρο Στρατηγικών & Διεθνών Μελετών και συν-συγγραφέας του Warren Maruyama, πρώην γενικός σύμβουλος του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ.
Ένα τιμολόγιο, γνωστό και ως δασμός ή εισφορά, υπολογίζεται συνήθως ως ποσοστό της αξίας ενός αγαθού (όπως δηλώνεται κατά τη διαδικασία εκτελωνισμού.) Μπορεί επίσης να επιβληθεί ως σταθερό ποσό για κάθε είδος. Στα αγαθά που διασχίζουν τα σύνορα δίνονται αριθμητικοί κωδικοί σύμφωνα με μια τυποποιημένη ονοματολογία που ονομάζεται «διεθνές εναρμονισμένο σύστημα». Τα τιμολόγια μπορούν να αποδοθούν σε συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων που σχετίζονται, για παράδειγμα, με ένα σασί φορτηγού ή σε ευρείες κατηγορίες, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι τελωνειακές υπηρεσίες εισπράττουν δασμούς για λογαριασμό των κυβερνήσεων.
Ποιος πληρώνει τα τιμολόγια;
Τα τιμολόγια καταβάλλονται από τον εισαγωγέα ή από έναν ενδιάμεσο που ενεργεί για λογαριασμό του εισαγωγέα, αν και το κόστος συνήθως μετακυλίεται. Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι, τελικά, ο εξαγωγέας είναι αυτός που τελικά επωμίζεται το κόστος ενός δασμού. Μελέτες έχουν δείξει ότι το βάρος είναι πιο διάχυτο. Η ξένη εταιρεία που κατασκευάζει το προϊόν μπορεί να αποφασίσει να μειώσει τις τιμές ως παραχώρηση στον εισαγωγέα. Ή μπορεί να ξοδέψει σημαντικά ποσά για να χτίσει ένα εργοστάσιο κάπου για να παρακάμψει το τιμολόγιο. Διαφορετικά, ένας εισαγωγέας – η Walmart και η Target είναι από τις μεγαλύτερες στις ΗΠΑ – θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές του προϊόντος όταν πωλείται. Σε αυτή την περίπτωση, ο καταναλωτής είναι αυτός που επωμίζεται το κόστος των τιμολογίων έμμεσα.
Πώς αντιλαμβάνεται η Κίνα όλα αυτά;
Για δεκαετίες, η πίστη στο ελεύθερο εμπόριο υποστηρίχθηκε από μια δικομματική συναίνεση στις ΗΠΑ και από πολυεθνικές εταιρείες που ήθελαν πρόσβαση σε φθηνές και αποτελεσματικές αλυσίδες εφοδιασμού στο εξωτερικό. Η ανάδειξη της Κίνας ως παγκόσμιας οικονομικής δύναμης έσπασε τη συναίνεση. Δεκτή στον ΠΟΕ το 2001, η Κίνα απέκτησε μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές, παρόλο που οι επικριτές της λένε ότι παραβίασε το γράμμα και το πνεύμα των κανόνων ελεύθερων συναλλαγών, για παράδειγμα επιδοτώντας τις βιομηχανίες της και υποχρεώνοντας ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα να αποχωριστούν τις γνώσεις τους. πως. Ορισμένοι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ανταγωνισμός από την Κίνα προκάλεσε μείωση της απασχόλησης στις ΗΠΑ μεταξύ των κατασκευαστών που αντιμετώπισαν αύξηση των εισαγωγών.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του Τραμπ, η κυβέρνησή του επέβαλε νέους δασμούς σε κινεζικές εισαγωγές αξίας περίπου 380 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018 και το 2019. Η κυβέρνηση Μπάιντεν διατήρησε αυτές τις εισφορές και αύξησε περισσότερους από αυτούς το 2024 σε αγαθά αξίας επιπλέον 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο νέος ενθουσιασμός για τους δασμούς έχει εξαπλωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ψήφισε στις αρχές Οκτωβρίου την επιβολή δασμών έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, η οποία με τη σειρά της απείλησε να κάνει αντίποινα κατά των ευρωπαϊκών προϊόντων.
Στην προεκλογική εκστρατεία του 2024, ο Τραμπ υποστήριξε ότι οι γενικοί φόροι εισαγωγών θα είχαν οφέλη πέρα από την υπεράσπιση των εγχώριων βιομηχανιών: θα πλημμύριζαν το Υπουργείο Οικονομικών με έσοδα δισεκατομμυρίων δολαρίων, ωθώντας τις εταιρείες που δεν παράγουν αγαθά στις ΗΠΑ να το κάνουν , και να επιτρέψουν στις ΗΠΑ να αποσπάσουν παραχωρήσεις τόσο από εμπορικούς συμμάχους όσο και από αντιπάλους.
Πώς έχουν επηρεάσει οι ΗΠΑ μέχρι στιγμής οι αυξήσεις δασμών;
Μπορεί να είναι δύσκολο να διευθετηθούν οι οικονομικές επιπτώσεις των δασμών. Μπορούν να τονώσουν την απασχόληση προσελκύοντας επενδύσεις, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να παρακάμψουν τους δασμούς μεταφέροντας εργοστάσια στη χώρα φορολογίας. Ταυτόχρονα, μπορούν να προκαλέσουν αντίποινα που κοστίζουν θέσεις εργασίας σε άλλα μέρη της οικονομίας.
Ένα πιθανό πρόβλημα με τα τιμολόγια είναι ότι οι τοπικοί κατασκευαστές δεν θα κάνουν πάντα άλματα για να ικανοποιήσουν την εγχώρια ζήτηση για ένα αγαθό που υπόκειται σε νέα τιμολόγια. Και εάν το έθνος που επιβάλλει τους δασμούς δεν έχει εναλλακτική εγχώρια προμήθεια των σχετικών αγαθών, τότε οι τιμές αυτών των αγαθών μπορεί να αυξηθούν.
Οι οικονομολόγοι εξακολουθούν να ξεμπερδεύουν τις πληθωριστικές επιπτώσεις των αρχικών δασμών του Τραμπ από ένα πολύ μεγαλύτερο σοκ στις αλυσίδες εφοδιασμού και την οικονομική δραστηριότητα που ξεκίνησε λίγο μετά την έναρξη του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας: την πανδημία Covid-19.
Τον Φεβρουάριο του 2019, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Σαν Φρανσίσκο εκτίμησε ότι οι δασμοί πρόσθεταν 0,1 ποσοστιαία μονάδα στον πληθωρισμό των τιμών καταναλωτή και 0,4 ποσοστιαία μονάδα σε μια μέτρηση που μετρά το κόστος για τις επιχειρήσεις να επενδύσουν. Η Έρικα Γιορκ, ανώτερη οικονομολόγος στο ακομμάτιστο Φορολογικό Ίδρυμα, εκτίμησε ότι οι υψηλότεροι δασμοί που επιβλήθηκαν από τον Τραμπ και τον Μπάιντεν αύξησαν το ετήσιο κόστος για τα νοικοκυριά των ΗΠΑ κατά 625 δολάρια.
Επιπλέον, η York εκτίμησε ότι οι αυξήσεις θα εξαλείψουν 142.000 θέσεις πλήρους απασχόλησης και, μακροπρόθεσμα, θα μείωναν το μακροπρόθεσμο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν κατά 0,2% κατά μέσο όρο. Οι επικριτές των περαιτέρω δραστικών αυξήσεων των δασμών του Τραμπ λένε ότι θα είχε τα ίδια είδη αποτελεσμάτων σε μεγαλύτερη κλίμακα.
πηγή: bloomberg.com

