Οι καταναλωτές έχουν προειδοποιηθεί να παραμείνουν σε εγρήγορση για τις λεγόμενες απάτες «κλωνοποίησης», μετά την ανακάλυψη από έναν βρετανικό οργανισμό επενδύσεων ότι απατεώνες απέσπασαν 2,7 εκατομμύρια λίρες από πελάτες των μελών του μέσω αυτής της πρακτικής κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Οι εγκληματίες που διαπράττουν τις απάτες δημιουργούν ένα σχεδόν πανομοιότυπο αντίγραφο της ιστοσελίδας, του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ενός ψεύτικου ομίλου WhatsApp μιας νόμιμης εταιρείας για να πείσουν τους καταναλωτές να τους στείλουν πληρωμές.
Τέτοιες απάτες «κατέλαβαν την πρώτη θέση στη λίστα των απειλών» που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές που θέλουν να επενδύσουν, σύμφωνα με έκθεση της Investment Association. Η μελέτη δημοσιεύθηκε με αφορμή την εβδομάδα πρόληψης της απάτης «Take Five».
Σύμφωνα με την έκθεση, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024 καταγγέλθηκαν 478 περιπτώσεις πλαστοπροσωπίας εταιρειών διαχείρισης επενδύσεων. Λίγο λιγότερες από μία στις τέσσερις ήταν επιτυχείς.
Ο Adrian Hood, εμπειρογνώμονας σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης και οικονομικού εγκλήματος στην ένωση, δήλωσε ότι οι εγκληματίες θα χρησιμοποιούν «διάφορα μέσα» για να εξαπατήσουν τους ανθρώπους και να τους αποσπάσουν τα χρήματά τους. Μπορούν να πλαστοπροσωπήσουν γνήσιους διαχειριστές επενδύσεων, να κλέψουν στοιχεία καρτών ή να συνδεθούν παράνομα στον λογαριασμό ενός ατόμου.
Η IA συμβούλεψε τους καταναλωτές να «παραμείνουν σε εγρήγορση», να ελέγχουν διπλά τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τις διευθύνσεις ιστού των αποστολέων για τυχόν μικρές διαφορές από αυτές των νόμιμων εταιρειών.
Ο Hood δήλωσε ότι ο κίνδυνος γίνεται όλο και πιο έντονος, καθώς οι απατεώνες χρησιμοποιούν νέα τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (AI).
«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι πιθανό να οδηγήσει σε όλο και πιο εξελιγμένες απάτες, με τους εγκληματίες να είναι σε θέση να μιμούνται καλύτερα τις νόμιμες εταιρείες», δήλωσε.
Το 2024 εντοπίστηκαν 1.014 απάτες κλωνοποίησης εναντίον εταιρειών μελών της IA, αύξηση 57% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρά τη συνολική μείωση του αριθμού των άλλων απάτων που εντοπίστηκαν.
Ωστόσο, η ένωση δήλωσε ότι οι προσπάθειες για την καταπολέμηση της απάτης ήταν γενικά επιτυχείς και ότι οι απώλειες από απάτες για τους πελάτες των μελών της μειώθηκαν κατά 29%, σε 5,4 εκατομμύρια λίρες, μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου εξαμήνου του 2024.
Περίπου 1,7 εκατομμύρια λίρες που είχαν κλαπεί από πελάτες των μελών ανακτήθηκαν.
Σημειώθηκε μείωση του αριθμού των περιπτώσεων κατάληψης λογαριασμών, στις οποίες οι απατεώνες αναλαμβάνουν τον έλεγχο ενός λογαριασμού για να εξαργυρώσουν μια επένδυση, από 142 σε 132 μεταξύ των δύο εξαμήνων του έτους. Κατά την ίδια περίοδο, σημειώθηκε μείωση των αναφορών για απάτες με κάρτες, στις οποίες ένας εγκληματίας χρησιμοποιεί κλεμμένα στοιχεία κάρτας για να ανοίξει έναν επενδυτικό λογαριασμό, από 36 σε 17.
Η UK Finance δήλωσε ότι οι εγκληματίες έχουν ήδη καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για να φαίνονται νόμιμοι και ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να τους διευκολύνουν ακόμη περισσότερο.
«Οι άνθρωποι μπορούν να ελέγξουν το μητρώο της Αρχής Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς για λίστες ελεγχόμενων εταιρειών και να χρησιμοποιούν μόνο τα στοιχεία επικοινωνίας που αναφέρονται στο μητρώο για να επιβεβαιώσουν ότι έχουν να κάνουν με την πραγματική εταιρεία πριν δώσουν τα χρήματά τους ή τις πληροφορίες τους», ανέφερε.
Οι πελάτες που πιστεύουν ότι έχουν πέσει θύματα απάτης συνιστάται να επικοινωνήσουν αμέσως με την επενδυτική τους πλατφόρμα ή τον πάροχο και να αναφέρουν το περιστατικό στο κέντρο Action Fraud της αστυνομίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

