Οι λιανικές πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν σημαντικά περισσότερο από ό,τι αναμενόταν τον Δεκέμβριο, σε μια ένδειξη ότι η οικονομία μπορεί να έχει εισέλθει σε ρηχή ύφεση το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία δήλωσε ότι ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 3,2% κατά τη διάρκεια του βασικού μήνα συναλλαγών, μετά από αύξηση 1,4% τον Νοέμβριο. Οι οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters ανέμεναν πτώση μόλις 0,5%.
Ο Δεκέμβριος σηματοδότησε τη μεγαλύτερη μηνιαία μείωση από τον Ιανουάριο του 2021, όταν τα αυστηρά μέτρα αποκλεισμού από την πανδημία μείωσαν τη ζήτηση. Το ONS δήλωσε ότι οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν κάνει τα χριστουγεννιάτικα ψώνια τους νωρίτερα από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια.
Ο όγκος ήταν κατά 0,9% χαμηλότερος τους τρεις μήνες έως τον Δεκέμβριο του 2023, σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά την αναθεώρηση του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος του Ηνωμένου Βασιλείου για το τρίτο τρίμηνο σε συρρίκνωση 0,1%, από προηγούμενη μέτρηση μηδενικής ανάπτυξης.
“Η σημερινή ανακοίνωση θα αφαιρέσει περίπου 0,15 ποσοστιαίες μονάδες από την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ τον Δεκέμβριο, γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες η οικονομία να έχει κλείσει το 2023 στην πιο ήπια από τις ήπιες υφέσεις”, δήλωσε ο Alex Kerr, βοηθός οικονομολόγος της Capital Economics.
Όσον αφορά το επόμενο έτος, ο Kerr δήλωσε ότι ο αντίκτυπος των υψηλότερων επιτοκίων στους κατόχους ενυπόθηκων δανείων μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω “μέτρια μείωση” των πραγματικών καταναλωτικών δαπανών το πρώτο τρίμηνο. Πρόσθεσε ότι οι αναμενόμενες μειώσεις των επιτοκίων από τον Ιούνιο και η πτώση του πληθωρισμού θα στηρίξουν την ανάκαμψη κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ο εμπορικός οργανισμός British Retail Consortium δήλωσε ότι τα στοιχεία “επιστέγασαν μια δύσκολη χρονιά για τους λιανοπωλητές” και έδειξαν ότι οι πωλήσεις της Μαύρης Παρασκευής έφαγαν τις χριστουγεννιάτικες δαπάνες.
Η πτώση του Δεκεμβρίου ήταν πιο έντονη στο λιανικό εμπόριο μη διατροφικών ειδών, το οποίο μειώθηκε κατά 3,9% μετά από αύξηση 2,7% τον Νοέμβριο. Οι πωλήσεις των καταστημάτων τροφίμων μειώθηκαν κατά 3,1%, μετά από αύξηση 1,1% τον προηγούμενο μήνα.
Οι διαδικτυακές πωλήσεις επέδειξαν ελαφρώς μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, σημειώνοντας πτώση κατά 1,7% τον Δεκέμβριο – με αποτέλεσμα το μερίδιο των διαδικτυακών πωλήσεων έναντι των πωλήσεων στα καταστήματα να αυξηθεί από 26,6% σε 27,1%.
Ένας συνδυασμός κακών καιρικών συνθηκών τον Δεκέμβριο και των εκδηλώσεων της Μαύρης Παρασκευής πιθανότατα συνέβαλε στο “καυτό τέλος” του έτους λιανικής πώλησης, δήλωσε ο James Smith, οικονομολόγος για τις ανεπτυγμένες αγορές στην ING, σε σημείωμά του.
Και πρόσθεσε: “Στην πραγματικότητα, το καταναλωτικό περιβάλλον αρχίζει να βελτιώνεται και αυτό είναι δύσκολο να συνδυαστεί με την κλίμακα της πτώσης του Δεκεμβρίου. Υποψιαζόμαστε ότι μεγάλο μέρος της απώλειας θα ανακτηθεί τον Ιανουάριο/Φεβρουάριο”
Οι σταθερές προοπτικές για την αύξηση των πραγματικών μισθών, η μείωση του πληθωρισμού και η ελαφρώς υψηλότερη καταναλωτική εμπιστοσύνη θα στηρίξουν την ανάκαμψη, είπε.
πηγή:www.cnbc.com