“Η Ευρώπη οφείλει να επανεξετάσει τη διάσταση της ασφάλειας και να εξετάσει πιο προσεκτικά την παρουσία ξένων φορέων στα λιμάνια της”, δήλωσε ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, απευθυνόμενος σε στελέχη της λιμενικής και ναυτιλιακής βιομηχανίας, στην διάρκεια του συνεδρίου της ESPO στην Θεσσαλονίκη.
Η τοποθέτηση αυτή προστίθεται σε έναν αυξανόμενο προβληματισμό στις Βρυξέλλες για τον ρόλο που διαδραματίζουν μη ευρωπαϊκές δυνάμεις –ιδίως κινεζικές εταιρείες– σε στρατηγικές υποδομές της ΕΕ. Το θέμα ανακινείται σε μια συγκυρία κατά την οποία περισσότερα από 30 λιμάνια στην ΕΕ διαθέτουν συμμετοχή ή διαχείριση από κινεζικούς ομίλους όπως η COSCO, η China Merchants και η Hutchison Ports.
Για ορισμένους ευρωπαϊκούς θεσμούς και πολιτικούς, αυτό εγείρει ερωτήματα πέραν της οικονομίας – που αφορούν την ανθεκτικότητα των υποδομών, τη συμβατότητα με την ευρωπαϊκή στρατηγική αυτονομία, αλλά και την ασφάλεια δεδομένων και λειτουργιών, σε περίπτωση γεωπολιτικών εντάσεων.
Το θέμα αποτυπώνεται και στη νέα Λευκή Βίβλο για την Άμυνα, όπου προτείνεται η ενίσχυση των ελέγχων σε ξένες επενδύσεις που αφορούν κρίσιμες υποδομές μεταφορών. Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες προτείνουν τροποποιήσεις στον Κανονισμό για τον έλεγχο ξένων επενδύσεων, προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια και ο συντονισμός των κρατών-μελών.

