Η Northvolt, η σουηδική εταιρεία κατασκευής κυψελών μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, δήλωσε την Τετάρτη ότι κήρυξε πτώχευση στη Σουηδία, μία από τις μεγαλύτερες της χώρας, τερματίζοντας ουσιαστικά την καλύτερη ελπίδα της Ευρώπης να αναπτύξει έναν αντίπαλο με τους μεγάλους ασιατικούς παίκτες μπαταριών EV.
Η Northvolt αναζήτησε την προστασία του Κεφαλαίου 11 των ΗΠΑ από την πτώχευση τον περασμένο Νοέμβριο, καθώς ο σωρός μετρητών της μειώθηκε, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει κεφάλαια για να διορθώσει τα επίμονα προβλήματα στην ενίσχυση της παραγωγής στο εμβληματικό εργοστάσιό της στη βόρεια Σουηδία.
«Η εταιρεία δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει τις απαραίτητες οικονομικές συνθήκες για να συνεχίσει στην τρέχουσα μορφή της», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο όμιλος, ο οποίος απασχολεί πάνω από 5.000 εργαζόμενους.
Στα τέλη Ιανουαρίου, το χρέος της ανερχόταν σε περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια δολάρια στις εννέα οντότητες της Northvolt στη διαδικασία του Κεφαλαίου 11, σύμφωνα με έγγραφα.
Ένας σύνδικος που θα οριστεί από το δικαστήριο θα επιβλέπει τώρα τη διαδικασία πτώχευσης, η οποία θα περιλαμβάνει την πώληση των περιουσιακών στοιχείων του και τη διευθέτηση των εκκρεμών υποχρεώσεών του στο μέτρο του δυνατού.
Η πτώχευση είναι μια από τις μεγαλύτερες στη σουηδική εταιρική ιστορία και η πιο υψηλού προφίλ από εκείνη της πλέον ανενεργής αυτοκινητοβιομηχανίας Saab Automobile πριν από περισσότερο από μια δεκαετία.
Οι εργάτες «πληρώνουν το τίμημα»
«Όταν ολοκληρωθεί η οξεία φάση της εργασίας, θα υπάρξουν πολλά ερωτήματα σχετικά με το τι συνέβη που θα απαιτήσει απαντήσεις», δήλωσε η Marie Nilsson, επικεφαλής του συνδικάτου IF Metall, το οποίο έχει περίπου 1.800 μέλη που επηρεάζονται από τη χρεοκοπία.
«Είναι προφανές ότι πολλά έχουν πάει στραβά και το τίμημα τώρα πληρώνεται από τα μέλη μας», είπε σε δήλωσή της.
Οι δραστηριότητες της Northvolt στη Βόρεια Αμερική και τη Γερμανία δεν υπέβαλαν αίτηση πτώχευσης στις δικαιοδοσίες τους και οποιαδήποτε απόφαση σχετικά με αυτές τις μονάδες θα λαμβανόταν από τον διαχειριστή σε συνεννόηση με τους δανειστές, δήλωσε η εταιρεία.
Η πολωνική οντότητα της εταιρείας δεν συμπεριλήφθηκε επίσης στην αίτηση πτώχευσης, έδειξε ένα εσωτερικό έγγραφο που είδε το Reuters.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης ήλπιζε ότι η Northvolt θα μείωνε την εξάρτηση των δυτικών κατασκευαστών αυτοκινήτων από κινέζους ανταγωνιστές, όπως η κατασκευάστρια μπαταριών CATL και EV και η κατασκευάστρια μπαταριών BYD (SZ:002594).
Η εταιρεία έχει λάβει περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε ίδια κεφάλαια, χρέος και δημόσια χρηματοδότηση από την ίδρυσή της το 2016, υπολογίζοντας τη Volkswagen (ETR:VOWG_p) με μερίδιο 21% και την Goldman Sachs, που κατέχει το 19%, ως τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες της.
Στους πιστωτές περιλαμβάνονται τόσο ιδιώτες όσο και δημόσιοι επενδυτές.
Η Northvolt έκλεισε στις αρχές του περασμένου έτους μια συμφωνία πράσινου δανείου 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με σκοπό να πληρώσει για μια μεγάλη επέκταση του εργοστασίου, αλλά η χρηματοδότηση ακυρώθηκε αργότερα καθώς τα προβλήματά της αυξάνονταν.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW (ETR:BMWG) ακύρωσε μια παραγγελία 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Ιούνιο του περασμένου έτους, καθώς η κατασκευάστρια μπαταριών απέτυχε να παραδώσει μια μακροπρόθεσμη σύμβαση προμήθειας στοιχείων μπαταρίας που υπογράφηκε το 2020.
Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Northvolt, Peter Carlsson, ο οποίος παραιτήθηκε λίγο μετά την κατάθεση του Κεφαλαίου 11 τον Νοέμβριο, δήλωσε τότε ότι η εταιρεία χρειαζόταν έως και 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια για να αποκαταστήσει τις δραστηριότητές της.
Αρκετοί ιδιοκτήτες έχουν μειώσει τους τελευταίους μήνες τα μερίδιά τους στο μηδέν, ενώ ο μακροχρόνιος συνεργάτης της Scania δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι είχε παρατάξει μια νέα προμήθεια κυψελών μπαταριών εκτός από τη συμφωνία της κατασκευαστής φορτηγών με τη Northvolt.
πηγή: investing.com

