Οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Boeing στις ΗΠΑ στη Δυτική Ακτή αποχώρησαν από τη δουλειά νωρίς την Παρασκευή, αφού το 96% ψήφισε υπέρ της απεργίας, σταματώντας την παραγωγή του τζετ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, καθώς παλεύει με χρόνιες καθυστερήσεις παραγωγής και αυξανόμενο χρέος.
Η πρώτη απεργία των εργαζομένων από το 2008 ξεκίνησε λίγες εβδομάδες μετά την ανάληψη της νέας διευθύνουσας συμβούλου Kelly Ortberg τον Αύγουστο για να αποκαταστήσει την πίστη στον κατασκευαστή αεροπλάνων, αφού ένα πάνελ πόρτας έσκασε ένα σχεδόν νέο τζετ 737 MAX στον αέρα τον Ιανουάριο.
Περίπου 30.000 μέλη της Διεθνούς Ένωσης Μηχανολόγων και Εργατών Αεροδιαστημικής (IAM) που κατασκευάζουν το 737 MAX της Boeing (NYSE:BA) και άλλα τζετ στις περιοχές του Σιάτλ και του Πόρτλαντ ψήφισαν για το πρώτο τους πλήρες συμβόλαιο σε 16 χρόνια, απορρίπτοντας συντριπτικά τη συμφωνία και ευνοώντας μια απεργία.
“Πρόκειται για σεβασμό, πρόκειται για αντιμετώπιση του παρελθόντος και για αγώνα για το μέλλον μας”, δήλωσε ο Jon Holden, ο οποίος ηγήθηκε των διαπραγματεύσεων για το μεγαλύτερο σωματείο της Boeing, πριν ανακοινώσει το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας το βράδυ της Πέμπτης.
«Απεργούμε τα μεσάνυχτα», είπε ο ηγέτης του συνδικάτου που είχε συμφωνήσει στην μόλις ηττημένη συμφωνία, καθώς τα μέλη στην αίθουσα του συνδικάτου επευφημούσαν και φώναζαν: «Απεργία! Απεργία!
Η Boeing είπε αργά την Πέμπτη ότι η ψηφοφορία έστειλε ένα σαφές μήνυμα ότι η δοκιμαστική συμφωνία που κατέληξε με την ηγεσία του IAM δεν ήταν αποδεκτή από τα μέλη.
«Παραμένουμε προσηλωμένοι στην επαναφορά της σχέσης μας με τους υπαλλήλους μας και το συνδικάτο και είμαστε έτοιμοι να επιστρέψουμε στο τραπέζι για να καταλήξουμε σε μια νέα συμφωνία», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.
Η συμφωνία περιελάμβανε γενική αύξηση μισθών κατά 25%, μπόνους υπογραφής 3.000 $ και δέσμευση για την κατασκευή του επόμενου εμπορικού τζετ της Boeing στην περιοχή του Σιάτλ, υπό την προϋπόθεση ότι το πρόγραμμα θα ξεκινήσει εντός των τεσσάρων ετών της σύμβασης.
Αν και η ηγεσία του IAM συνέστησε την περασμένη Κυριακή να αποδεχθούν τα μέλη του τη σύμβαση, πολλοί εργαζόμενοι είχαν απαντήσει με οργή, υποστηρίζοντας την αρχικά απαιτούμενη αύξηση των μισθών κατά 40% και θρηνώντας για την απώλεια ενός ετήσιου μπόνους.
«Θα επιστρέψουμε στο τραπέζι όσο πιο γρήγορα μπορούμε», είπε ο Χόλντεν στους δημοσιογράφους, χωρίς να αναφέρει πόσο πίστευε ότι θα διαρκέσει η απεργία ή πότε θα ξαναρχίσουν οι συνομιλίες. «Αυτό είναι κάτι που παίρνουμε μια μέρα τη φορά, μια εβδομάδα τη φορά».
Πολλαπλές προκλήσεις
Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται όλη την εβδομάδα στα εργοστάσια της Boeing στην περιοχή του Σιάτλ που συναρμολογούν τα αεροσκάφη MAX, 777 και 767 της Boeing.
Οι μετοχές της Boeing έκλεισαν 0,9% την Πέμπτη πριν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, αλλά μειώθηκαν κατά 36% φέτος λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, την παραγωγή και το χρέος 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μια απεργία θέτει στην Boeing πολλαπλές προκλήσεις: θα πρέπει να αποφασίσει πώς θα απαντήσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αφού πει ότι είχε προσφέρει ό,τι μπορούσε. Πρέπει επίσης να βρει έναν τρόπο να εξασφαλίσει εργοστάσια γεμάτα εξαιρετικά πολύτιμα, μερικώς κατασκευασμένα αεροπλάνα χωρίς συνδικαλιστές να κάνουν τη δουλειά.
Σε επιστολή προς τους εργαζόμενους την Τετάρτη, ο Ortberg είπε ότι «μια απεργία θα έθετε σε κίνδυνο την κοινή μας ανάκαμψη, διαβρώνοντας περαιτέρω την εμπιστοσύνη με τους πελάτες μας και βλάπτοντας την ικανότητά μας να καθορίσουμε το μέλλον μας μαζί».
Εάν παραταθεί, μια απεργία θα επιβάρυνε όχι μόνο τα οικονομικά της Boeing, αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες που εξαρτώνται από τα τζετ και τους προμηθευτές της αεροπλάνας που κατασκευάζουν εξαρτήματα και εξαρτήματα για τα αεροσκάφη της.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Air India, Campbell Wilson, δήλωσε την Παρασκευή ότι οι παραδόσεις 737 MAX της Boeing στην αεροπορική εταιρεία του φαινόταν να “καθυστέρησαν λίγο” ακόμη και πριν από την ανακοίνωση της απεργίας λόγω του ρυθμιστικού ελέγχου μετά το περιστατικό της Alaska Airlines και ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρεάζουν τον ευρύτερο κλάδο.
«Δεν υπάρχει τίποτα επίσημο ακόμη, αλλά νομίζω ότι η ένδειξη είναι ή η προσδοκία είναι ότι θα γίνει λίγο αργότερα», είπε σε συνέντευξή του στο Σίδνεϊ.
Σύμφωνα με ένα σημείωμα πριν από την ψηφοφορία από την TD Cowen, μια απεργία 50 ημερών θα μπορούσε να κοστίσει στην Boeing περίπου 3 έως 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ταμειακή ροή.
Η τελευταία απεργία των εργαζομένων της Boeing το 2008 έκλεισε τα εργοστάσια για 52 ημέρες και σημείωσε έσοδα κατά 100 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Η S&P Global Ratings είπε ότι μια εκτεταμένη απεργία θα μπορούσε να καθυστερήσει την ανάκαμψη του κατασκευαστή αεροπλάνων και να βλάψει τη συνολική του αξιολόγηση. Τόσο ο S&P όσο και ο οίκος Moody’s (NYSE:MCO) αξιολογούν την Boeing κατά μία βαθμίδα πάνω από την κατάσταση ανεπιθύμητης ενέργειας.
Ο Λευκός Οίκος δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
πηγή:www.investing.com