Σε έλλειμμα ρεκόρ οδεύει η αγορά πλατίνας

παλτίνας

Η παγκόσμια προσφορά πλατίνας αναμένεται να υπολείπεται σημαντικά της ζήτησης φέτος, με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Επενδύσεων Πλατίνας να προβλέπει έλλειμμα ρεκόρ, παράλληλα με την αύξηση της βιομηχανικής ζήτησης σε υψηλό όλων των εποχών.

Η παγκόσμια αγορά πλατίνας αναμένεται να παρουσιάσει έλλειμμα 1,071 εκατομμυρίων ουγγιών για το 2023, με συνολική ετήσια αύξηση της ζήτησης κατά 26% σε 8,150 εκατομμύρια ουγγιές, ενώ η προσφορά αναμένεται να μειωθεί κατά 3% σε ετήσια βάση σε 7,079 εκατομμύρια ουγγιές, σύμφωνα με τριμηνιαία έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Επενδύσεων Πλατίνας (WPIC) που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.

Ενώ τόσο η προσφορά εξορυσσόμενων όσο και ανακυκλωμένων υλικών είναι “περιορισμένη και βρίσκεται κάτω από τα μακροπρόθεσμα επίπεδα παραγωγής, πρόκειται σε μεγάλο βαθμό για μια ιστορία που καθοδηγείται από τη ζήτηση”, με 26% αύξηση της ζήτησης σε ετήσια βάση, με επικεφαλής την αυτοκινητοβιομηχανία και τη βιομηχανική ζήτηση που είναι και οι δύο αυξημένες κατά 14% σε ετήσια βάση, δήλωσε στο MarketWatch ο Edward Sterck, διευθυντής ερευνών στο WPIC. Υπήρξε επίσης μια στροφή προς τη θετική επενδυτική ζήτηση, μετά την καθαρή αποεπένδυση το 2021 και το 2022, είπε.

Σύμφωνα με την έκθεση, η βιομηχανική ζήτηση για το 2023 προβλέπεται να αυξηθεί κατά 14% σε ετήσια βάση και να φθάσει τα 2,652 εκατομμύρια ουγγιές, που θα αποτελέσει το ισχυρότερο έτος που έχει καταγραφεί ποτέ.

“Οι σημαντικές επεκτάσεις της παραγωγικής ικανότητας στον τομέα της υαλουργίας και στον τομέα των χημικών προϊόντων” τροφοδότησαν την αύξηση της βιομηχανικής ζήτησης, αντισταθμίζοντας τη χαμηλότερη ζήτηση από τις αγορές ηλεκτρικών ειδών και πετρελαίου, δήλωσε η WPIC.

Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της ζήτησης για το μέταλλο προβλέπεται επίσης να αυξηθεί κατά 14% σε υψηλό εξαετίας, στα 2,367 εκατομμύρια ουγγιές φέτος, ανέφερε, σημειώνοντας ότι οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, ιδίως στην Κίνα, έχουν συμβάλει στην αύξηση της ζήτησης για πλατίνα. Το μέταλλο χρησιμοποιείται σε καταλυτικούς μετατροπείς οχημάτων, οι οποίοι συμβάλλουν στη μείωση των επιβλαβών εκπομπών.

Το συνολικό αναμενόμενο έλλειμμα προσφοράς για το 2023 προβλέπεται να επεκταθεί για δεύτερο συνεχόμενο έτος, με έλλειμμα 353. 000 ουγγιές το 2024. Η συνολική ζήτηση προβλέπεται να μειωθεί κατά 6% σε 7,663 εκατομμύρια ουγγιές το επόμενο έτος, ενώ η προσφορά θα αυξηθεί κατά 3% σε 7,31 εκατομμύρια ουγγιές.

Η βιομηχανική ζήτηση του επόμενου έτους αναμένεται να είναι χαμηλότερη από το επίπεδο ρεκόρ ζήτησης που σημειώθηκε φέτος, αλλά το 2024 είναι πιθανό να είναι το τρίτο ισχυρότερο έτος βιομηχανικής ζήτησης που έχει καταγραφεί ποτέ, δήλωσε ο Sterck.

Ο ίδιος απέδωσε τη μικρότερη πρόβλεψη για το έλλειμμα του επόμενου έτους στη μείωση της βιομηχανικής ζήτησης κατά 11% σε ετήσια βάση, καθώς και στη χαμηλότερη επενδυτική ζήτηση.

Οι προσδοκίες για back-to-back ετήσια ελλείμματα καταδεικνύουν “την ανθεκτικότητα της αγοράς πλατίνας παρά τις οικονομικές αντιξοότητες, ένα χαρακτηριστικό που συνδέεται στενά με την ποικιλομορφία της ζήτησης”, δήλωσε ο Trevor Raymond, διευθύνων σύμβουλος της WPIC, σε δήλωσή του.

Μείωση τιμής

Παρά τις προσδοκίες για συνολική έλλειψη προσφοράς φέτος και το επόμενο έτος, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για την πλατίνα PL00, 0,14% στο Comex έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 14% σε ετήσια βάση από τη Δευτέρα, όταν το πιο ενεργό συμβόλαιο Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 927,40 δολάρια ανά ουγγιά, σύμφωνα με την Dow Jones Market Data.

πλατίνας

Οι τιμές βρίσκονται σε τροχιά για τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία πτώση τους από το 2018.

Ο Sterck απέδωσε την πτώση των τιμών στο “παγκόσμιο μακροοικονομικό περιβάλλον”, το οποίο έχει δει τα επιτόκια να αυξάνονται σημαντικά, καθώς οι κεντρικές τράπεζες καταβάλλουν προσπάθειες να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό. Μέσα σε ένα περιβάλλον υψηλότερων επιτοκίων, οι επενδυτές προτιμούν να κατέχουν περιουσιακά στοιχεία με υψηλές αποδόσεις παρά πολύτιμα μέταλλα χωρίς αποδόσεις, τα οποία μπορούν “να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στη δυνατότητα αύξησης των τιμών”, είπε.

Επίσης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιθανότατα συσσώρευσαν υψηλά επίπεδα αποθεμάτων μέχρι το 2021 και το 2022, καθώς συνέχισαν να “παραλαμβάνουν τα μέταλλα της ομάδας της πλατίνας στο πλαίσιο των συμφωνιών τους για την παραλαβή ή την πληρωμή”, αλλά “υποπαραγωγούσαν” οχήματα ως αποτέλεσμα της COVID και της έλλειψης ημιαγωγών, δήλωσε ο Sterck. Έτσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιθανότατα κάθισαν σε “συλλογικά πλεονάζοντα αποθέματα”

Η μείωση των αγορών των αυτοκινητοβιομηχανιών θα έπαιρνε “λίγη θερμότητα από την αγορά”, αλλά η WPIC πιστεύει ότι αυτή η διαδικασία έχει “λίγο-πολύ εξαντλήσει τον κύκλο της, πράγμα που σημαίνει ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς είναι τώρα πιο πιθανό να αντικατοπτρίζονται στην τιμή της πλατίνας”, δήλωσε ο Sterck.

Οικονομική ανάπτυξη και ενεργειακή μετάβαση

Στην έκθεσή της, η WPIC ανέφερε ότι ο ρόλος που ενδέχεται να διαδραματίσουν τα κυβερνητικά πακέτα τόνωσης της οικονομίας σε όλο τον κόσμο είναι κεντρικής σημασίας για τις προοπτικές της πλατίνας.

Καθώς η ανάπτυξη επιβραδύνεται και ο πληθωρισμός τίθεται υπό έλεγχο, αναμένει από τις κυβερνήσεις να “αναπτύξουν στοχευμένα πακέτα κινήτρων για την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης”

Αυτές θα επικεντρωθούν πιθανότατα στις προσπάθειες ενεργειακής μετάβασης και η πλατίνα θα είναι “σημαντικός δικαιούχος” με τη ζήτηση από την αύξηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την παραγωγή και χρήση υδρογόνου, ανέφερε.

“Η επένδυση στην πλατίνα τώρα είναι επένδυση στο έλλειμμα της αγοράς πλατίνας, αποτέλεσμα της ισχυρής αύξησης της ζήτησης που προστατεύεται από την αδύναμη οικονομική ανάπτυξη και την περιορισμένη προσφορά των ορυχείων, ενώ παράλληλα επιδιώκεται να κερδηθεί από τον βασικό ρόλο της πλατίνας στην ενεργειακή μετάβαση με υδρογόνο”, αναφέρει η WPIC στην έκθεσή της.

Ακόμα κι έτσι, οι επενδυτές παραμένουν “απογοητευμένοι” από το γεγονός ότι η τιμή της πλατίνας δεν αντανακλά το σημαντικό έλλειμμα της αγοράς που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ουγγιές φέτος, δήλωσε.

Η κινεζική ζήτηση για το μέταλλο ήταν “εξαιρετικά ευαίσθητη στις τιμές”, με τον όγκο των αγορών να αυξάνεται σε τιμές ή κάτω από 900 δολάρια ανά ουγγιά και να μειώνεται σε τιμές άνω των 1. 000 δολαρίων, ανέφερε. Επιπλέον, η πανδημία και η συναφής παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών είχαν ως αποτέλεσμα να παραχθούν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότερα οχήματα μεταξύ 2020 και 2022.

Όσον αφορά το μέλλον, οι συνολικές οικονομικές προοπτικές “υποδηλώνουν χαμηλότερη ζήτηση για εμπορεύματα γενικά, συμπεριλαμβανομένης της πλατίνας”, δήλωσε η WPIC, αλλά εξακολουθεί να θεωρεί ότι το μέταλλο είναι “καλά προστατευμένο από σημαντικούς καθοδικούς κινδύνους”

Πηγή: www.marketwatch.com

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο