ΣΠΥΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ- Η λύση του υπουργείου Παιδείας για την αποτυχία των μαθητών στην PISA: Φροντιστήριο!

  • Του Σπύρου Δημητρέλη

Μετά το δημοσίευμα του Capital.gr για τις απογοητευτικές επιδόσεις των φοιτούντων στα ελληνικά σχολεία και στην δημιουργική σκέψη, όπως αυτή μετράται από τον διεθνή και αξιόπιστο ΟΟΣΑ μέσω της δοκιμασίας PISA, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας έσπευσε να εκδώσει ανακοίνωση με τις παρεμβάσεις και τις αλλαγές που θα γίνουν προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα των μαθητών στον διαγωνισμό τα επόμενα χρόνια.

Διαβάζοντας την ανακοίνωση και τα μέτρα ομολογώ πως αρχικά γέλασα και μετά κατελήφθην από μια απέραντη απογοήτευση, για να το πούμε και λίγο δημιουργικά. Ενώ το ελληνικό σχολείο νοσεί βαρύτατα και αυτό πιστοποιείται πλέον από τα αποτελέσματα της PISA, οι ιθύνοντες του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης προτείνουν μπαλώματα και πασαλείμματα.

  • Αλήθεια, χρειαζόμαστε ολόκληρο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (δεν γνώριζα ότι υπάρχει ειδικός φορέας για αυτό) στο υπουργείο Παιδείας για να έχουμε τα απογοητευτικά αποτελέσματα που διαχρονικά έχουμε στη μόρφωση των παιδιών. Πάμε να δούμε μερικές από τις προτάσεις του “Ινστιτούτου”:

-“καθιέρωση οριζόντιου χαρακτήρα δράσεων για ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης στο οποίο θα περιλαμβάνεται πρόγραμμα για τη φιλαναγνωσία”. Δηλαδή, θα δημιουργηθούν “δράσεις” για τον ίδιο τον λόγο ύπαρξης του σχολείου που είναι η δημιουργία δημιουργικής σκέψης και η καλλιέργεια της αγάπης για το βιβλίο. Με συγχωρείτε, αλλά αυτός είναι ο λόγος που ανοίγει κάθε πρωί ένα σχολείο. Δεν χρειάζεται ειδικό πρόγραμμα.

-“περαιτέρω προώθηση της θεματικής ενότητας “Δημιουργώ και Καινοτομώ” σε όλες τις τάξεις που εφαρμόζονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων”. Άρα υπάρχει ήδη θεματική ενότητα δημιουργικής σκέψης και θα “προωθηθεί” περισσότερο. Με βάση τα καταγεγραμμένα αποτελέσματα της PISA στην Ελλάδα, δεν νομίζω ότι χρειάζεται περισσότερη “προώθηση”.

-“αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων στον σχεδιασμό και την αξιοποίηση δημιουργικών ιδεών και λύσεων ειδικά στα καλλιτεχνικά μαθήματα”. Ωραία λόγια, ιδανικά διατυπωμένα.

Και πάμε στο καλύτερο:

– “Ανάπτυξη Τράπεζας Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA”. Κανονικά “δεν περιγράφω άλλο”. Αντί να δούμε τι θα κάνουμε ουσιαστικά για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του σχολείου και τη μόρφωση των παιδιών, το “Ινστιτούτο” θα φτιάξει θέματα που αφορούν ειδικά στην PISA προκειμένου να προετοιμάζονται καλύτερα οι Έλληνες μαθητές ειδικά για τον διαγωνισμό PISA.

  • Με άλλα λόγια, θα βάλουμε στο ελληνικό σχολείο μάθημα “πως θα περνάτε με επιτυχία τη δοκιμασία PISA του ΟΟΣΑ”. Κάτι σαν φροντιστήριο για να περάσουμε την PISA μέσα στο σχολείο. Μόνο που η PISA δεν είναι ένα μάθημα να το περάσουμε. Είναι ουσιαστικά η αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών όπως αυτή προκύπτει από τη συνολική λειτουργία του σχολείου στη διδασκαλία των μαθηματικών, στην κατανόηση κειμένου, στην καλλιέργεια δημιουργικής σκέψης κλπ. Δεν είναι ένα τεστ για να μας ετοιμάσει κάποιος στις τεχνικές και τα SOS για να το περάσουμε.

Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη απογοήτευση είναι τα επιμέρους στοιχεία της PISA. Η Ελλάδα έχει από τις μεγαλύτερες διαφορές στον κόσμο στις επιδόσεις μαθητών μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων. Και αυτό παρά την οικονομική αιμορραγία των οικογενειών στα φροντιστήρια, που αποτελούν πλέον ουσιαστικό συμπλήρωμα της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η αλήθεια είναι η εξής:

όλο και περισσότερες οικογένειες της μεσαίας τάξης προσπαθούν να στείλουν με κάθε θυσία τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία για να τους δώσουν περισσότερες ευκαιρίες για μόρφωση. Μόνο που ο ρόλος μιας πραγματικά μεταρρυθμιστικής κυβέρνησης είναι να κάνει ανταγωνιστικό το δημόσιο σχολείο.

  • Για πολλαπλούς λόγους. Ο κυριότερος; Ο πιο σοσιαλιστικός αν προτιμούν κάποιοι που βάζουν ταμπέλες; Σε αυτό πηγαίνουν τα παιδιά των πραγματικών μη προνομιούχων, των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων. Το δημόσιο σχολείο θα έπρεπε να είναι η ευκαιρία αυτών των παιδιών για κοινωνική και οικονομική άνοδο και μια ευκαιρία για καλύτερη κοινωνία, μακριά από τη φτήνια του εύκολου εντυπωσιασμού, και προστασίας από την εύκολη εκμετάλλευση από τον κάθε λογής αγύρτη, απατεώνα, ψεύτη λαϊκιστή που τους πουλάει λεφτόδεντρα και καθρεφτάκια για ιθαγενείς.

Μερικές πραγματικές λύσεις για καλύτερα ελληνικά σχολεία, επαναλαμβάνω έχει προτείνει ο ίδιος ο επικεφαλής της PISA από εδώ, το Capital.gr. Επιτέλους ας μην φοβούνται εκεί στο υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση τόσο πολύ την ΟΛΜΕ και κάθε άλλη συντεχνιακή μειοψηφία. Η αποστολή τους είναι να είναι χρήσιμοι για τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών. Και όχι αρεστοί σε μικρές ομάδες συμφερόντων.

Υπουργείο Παιδείας

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο