Μετά την αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των επιδοτήσεων που δόθηκαν από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, το τελευταίο διάστημα σημειώνεται στασιμότητα της κατηγορίας ως προς τις πωλήσεις. Αυτό συμβαίνει επειδή πολλές κυβερνήσεις έπαψαν να δίνουν ισχυρά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την ίδια στιγμή που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται ακριβά.
Τα αυστηρότερα πρότυπα ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ το 2025, προβληματίζουν ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ζητούν να γίνει λίγο πιο ελαστικός ο κανονισμός προκειμένου να πιάσουν τα όρια ρύπων. Σε αντίθετη περίπτωση γνωρίζουν καλά ότι τα πρόστιμα είναι βαριά και η οικονομική τους επιβίωση θα είναι δύσκολη.
Μεταξύ των ετών 2019 και 2020, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν πολύ μακριά από τους στόχους τους. Όμως δούλεψαν σκληρά, επένδυσαν μεγάλα ποσά στην έρευνα και κατάφεραν να μειώσουν τους ρύπους. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι κοντά στην επίτευξη του στόχου τους, καθώς οι περισσότερες υπολείπονται 10-17 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο.
Εταιρείες, όπως η Volvo, έχουν ήδη πετύχει τον στόχο τους για το 2025, ενώ η Volkswagen και η Ford είναι οι αρκετά πίσω, καθώς θέλουν να μειώσουν τις εκπομπές κατά 28-29 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Ωστόσο, εάν η VW συνεργαστεί με την Tesla, θα χρειαστεί μόνο να επιτύχει μερίδιο 17% για τα ηλεκτρικά το 2025.
Ομοίως, εάν η Ford συνεργαστεί ξανά με τη Volvo, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν μόλις το 9% των πωλήσεών της. Στόχοι ιδιαίτερα εφικτοί και για τις δύο εταιρείες.
Το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να ενισχύσουν τις πωλήσεις EV. Στόχος είναι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αυξηθεί στο 24% το 2025, από το 14% το πρώτο εξάμηνο του 2024. Κατά μέσο όρο, το 20% της μείωσης του CO2 μπορεί να επιτευχθεί με την πώληση περισσότερων υβριδικών μοντέλων.
Τα όρια μείωσης των εκπομπών ρύπων έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά και είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Παρά τις όποιες φωνές για μικρή παράταση από κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες αυτές θα εξακολουθήσουν να επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση, καθώς αυτήν αποδεικνύεται ότι θα πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια. Όμως αυτή θα πρέπει να συνοδεύεται από πολιτικές ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, κυρίως των προγραμμάτων επιδοτήσεων.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, για να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ότι θα παραμείνει ανταγωνιστική, οφείλει να ηγηθεί στον τομέα της μαζικής αγοράς EV. Καλεί μάλιστα τους υπεύθυνους των αυτοκινητοβιομηχανιών: «να αντισταθούν στις εκκλήσεις κάποιων αυτοκινητοβιομηχανιών για αποδυνάμωση και χαλαρότητα των στόχων 2025-2035».
Κυριάκος Παρασίδης