Τα έσοδα της μουσικής βιομηχανίας ξεπερνούν την προ-πανδημική κορύφωση του κινηματογράφου λόγω της έκρηξης του streaming

Τα ετήσια έσοδα από τη μουσική με πνευματικά δικαιώματα έφτασαν σχεδόν τα 46 δισ. δολάρια πέρυσι, έναντι 33,2 δισ. δολαρίων για τον κινηματογράφο

Τα έσοδα της μουσικής βιομηχανίας αυξήθηκαν κατά ένα δέκατο πέρυσι – ξεπερνώντας την προ-πανδημική κορύφωση των πωλήσεων του κινηματογράφου – χάρη στην άνθιση των πλατφορμών streaming και την αναγέννηση των δίσκων βινυλίου. Τα ετήσια έσοδα από τα πνευματικά δικαιώματα της μουσικής ήταν 45,5 δισ. δολάρια πέρυσι, αυξημένα κατά ένα τέταρτο από το 2021 και διπλάσια από το 2014, σύμφωνα με έκθεση που βασίζεται σε στοιχεία από εμπορικούς φορείς.

Το ποσό αυτό συγκρίνεται με τις δαπάνες των κινηματογραφικών εισιτηρίων ύψους 33,2 δισ. δολαρίων πέρυσι και 41,9 δισ. δολαρίων το 2019, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία μέσων ενημέρωσης Omdia. «Μην κάνετε κανένα λάθος: είναι η ώρα της άνθησης», δήλωσε ο Will Page, συντάκτης της έκθεσης, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της πλατφόρμας μουσικής ροής Spotify και συνεργάτης του London School of Economics. «Ο πόνος του κινηματογράφου ήταν το κέρδος των streamers», δήλωσε ο Page, σημειώνοντας ότι οι streamers τείνουν να πληρώνουν περισσότερο για τη μουσική απ’ ό,τι οι κινηματογραφιστές.

«Αν είχατε προτείνει, όταν κάναμε για πρώτη φορά αυτή την άσκηση το 2015, ότι η μουσική θα μπορούσε να ξεπεράσει τον κινηματογράφο, θα είχατε γελάσει έξω από την αίθουσα». Τα έσοδα για τις δισκογραφικές εταιρείες και τους καλλιτέχνες τους ανήλθαν σε 28,5 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 12% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, δείχνοντας πώς ο κλάδος καβάλησε την αύξηση της κατανάλωσης μουσικής που βοηθήθηκε από τη δημοτικότητα των υπηρεσιών streaming.

Το υπόλοιπο ποσό – περίπου το ένα τρίτο – αναλογούσε στους εκδότες μουσικής και τους συνθέτες, με τους καταναλωτές να πληρώνουν απευθείας για τη μουσική, καθώς και εμπορικές επιχειρήσεις όπως τηλεοπτικές εκπομπές και εστιατόρια. Οι φυσικές πωλήσεις μουσικής, όπως τα CD και τα βινύλια, αυξήθηκαν ταχύτερα από τα έσοδα από το streaming, με τα βινύλια ειδικότερα να αυξάνονται κατά 15,4%. Μόνο στις ΗΠΑ, το βινύλιο θα αποφέρει 1 δισ. δολάρια ετησίως στις δισκογραφικές εταιρείες μέχρι το τέλος του 2024 και σύντομα θα ξεπεράσει τις πωλήσεις CD, προβλέπει η έκθεση.

Η έκθεση της Page, μια ετήσια μελέτη, χρησιμοποιεί στοιχεία από τη Διεθνή Ομοσπονδία της Φωνογραφικής Βιομηχανίας, την οργάνωση καλλιτεχνών CISAC και τη Διεθνή Συνομοσπονδία Μουσικών Εκδοτών.

Η αξία για τους εκδότες μουσικής και τους στιχουργούς των ζωντανών εμφανίσεων ξεπερνά πλέον εκείνη της γενικής αδειοδότησης, όπως μέσω καταστημάτων και ξενοδοχείων, δείχνοντας το βαθμό στον οποίο συγκροτήματα και καλλιτέχνες βγαίνουν στο δρόμο για να βγάλουν τα χρήματά τους αντί να βασίζονται στο ότι οι παλιές τους κυκλοφορίες παίζονται σε χώρους λιανικής πώλησης και φιλοξενίας.

Ορισμένα παλαιότερα συγκροτήματα -όπως οι Oasis- έχουν ανασυγκροτηθεί για να εκμεταλλευτούν την αύξηση της δημοτικότητας της ζωντανής μουσικής, ενώ συγκροτήματα όπως οι Coldplay παίζουν σε περισσότερους χώρους σε περισσότερες βραδιές. Σύμφωνα με την έκθεση, η αξία των ψηφιακών καναλιών ξεπερνά πλέον εκείνη της ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής μετάδοσης για τους εκδότες μουσικής και τους συνθέτες.

Πριν από μια δεκαετία, η ψηφιακή τεχνολογία αποτελούσε περίπου το 5% των εισπράξεων εσόδων, ενώ η ραδιοτηλεοπτική εκπομπή αποτελούσε το ήμισυ. Η έκθεση δείχνει επίσης την παγκοσμιοποίηση της μουσικής, με σχεδόν το ένα τρίτο όλων των ροών μέσα στην Αμερική να προέρχεται από μη Αμερικανούς καλλιτέχνες, ενώ η Βρετανία είναι ο μοναδικός μεγαλύτερος εισαγωγέας μουσικής στις ΗΠΑ.

Daniel Thomas, Financial Times

Τ.Σ.

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο