Οι ασταθείς δασμολογικές πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ, σε συνδυασμό με τις χαμηλές στάθμες των ποταμών, προκαλούν τη χειρότερη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα στην Ευρώπη από την πανδημία του κορονοϊού, προειδοποιούν εταιρείες ναυτιλίας και logistics.
Οι φορτηγίδες περιμένουν μέρες για να παραλάβουν εμπορεύματα και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζουν μεγάλες καθυστερήσεις, με τα προβλήματα — τα χειρότερα στα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου — να αναμένεται να συνεχιστούν για τουλάχιστον αρκετούς μήνες.
«Όλοι οι μεγάλοι κόμβοι είναι γεμάτοι», δήλωσε ο Caesar Luikenaar, διευθύνων σύμβουλος της WEC Lines, μιας ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα τις Κάτω Χώρες. Αρκετοί σημαντικοί λιμένες σε όλη την Ευρώπη λειτουργούσαν στο μέγιστο της χωρητικότητάς τους, δήλωσε ο Luikenaar.
Ο Albert van Ommen, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας logistics Euro-Rijn Group, δήλωσε ότι θεωρεί ότι η συμφόρηση είναι η χειρότερη από την πανδημία, όταν οι ροές φορτίων παρέμειναν απροσδόκητα ανθεκτικές και κατακλύσανε τους λιμένες που αντιμετώπιζαν προβλήματα στελέχωσης.
Τα προβλήματα είναι το τελευταίο πλήγμα για ένα παγκόσμιο σύστημα logistics που μέχρι πρόσφατα επέτρεπε σε πολλές εταιρείες να διατηρούν ελάχιστα αποθέματα, με την βεβαιότητα ότι οι προγραμματισμένες υπηρεσίες μεταφοράς θα αναπλήρωναν τα αποθέματα τακτικά, σύμφωνα με ένα σταθερό χρονοδιάγραμμα.
Μια γερμανική εταιρεία logistics, η Contargo, προειδοποίησε τους πελάτες της ότι οι φορτηγίδες περιμένουν κατά μέσο όρο 66 ώρες για να φορτώσουν εμπορευματοκιβώτια στην Αμβέρσα και 77 ώρες στο Ρότερνταμ. Στις φορτηγίδες προσφέρονται συνήθως καθορισμένα χρονικά διαστήματα για τη φόρτωση στους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, ώστε να διασφαλίζεται η γρήγορη και αποτελεσματική απομάκρυνση των εμπορευματοκιβωτίων.
Ο Casper Ellerbaek, ανώτερος στέλεχος της γερμανικής DHL, δήλωσε ότι οι καθυστερήσεις δεν έχουν αναγκάσει ακόμη κανέναν από τους πελάτες του να διακόψει την παραγωγή λόγω έλλειψης εξαρτημάτων, αλλά ότι ένα τέτοιο «δράμα» παραμένει κίνδυνος.
Ο Van Ommen δήλωσε ότι στην Αμβέρσα, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης, τα πλοία εκφορτώνουν με καθυστέρηση τριών έως πέντε ημερών.
«Όταν παραλαμβάνουμε τα εμπορευματοκιβώτια με φορτηγίδες, δεν μπορούν να φορτωθούν εγκαίρως επειδή τα πλοία δεν είναι στην ώρα τους», δήλωσε ο Van Ommen. «Τελικά, ο πελάτης ή ο τελικός χρήστης παραλαμβάνει τα προϊόντα του με καθυστέρηση».
Οι εταιρείες logistics απέδωσαν την κρίση σε ζητήματα όπως οι απότομες αλλαγές στην αμερικανική δασμολογική πολιτική υπό τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίες ανάγκασαν τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αναδιαρθρώσουν τα δίκτυά τους για να προσαρμοστούν στις ραγδαίες αλλαγές στις παγκόσμιες εμπορικές ροές.
Τα προβλήματα αποτελούν το τελευταίο πλήγμα σε ένα παγκόσμιο σύστημα logistics που μέχρι πρόσφατα επέτρεπε σε πολλές εταιρείες να διατηρούν ελάχιστα αποθέματα, γνωρίζοντας ότι οι προγραμματισμένες υπηρεσίες αποστολής θα ανανέωναν τα αποθέματα τακτικά, σύμφωνα με ένα καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Ταυτόχρονα, οι τερματικοί σταθμοί αντιμετωπίζουν μια σημαντική αναδιάρθρωση των συμμαχιών μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών, μετά τη λήξη της προηγούμενης συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ της Swiss Mediterranean Shipping Company και της Maersk της Δανίας, των δύο μεγαλύτερων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τέτοιες αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε βραχυπρόθεσμες διαταραχές, καθώς αναγκάζουν τις εταιρείες να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους ή να στραφούν σε διαφορετικούς τερματικούς σταθμούς.
Εν τω μεταξύ, τα ευρωπαϊκά λιμάνια αντιμετωπίζουν επίσης αυξημένους όγκους εισαγωγών από την Ασία, καθώς οι υψηλοί δασμοί των ΗΠΑ προκαλούν την εκτροπή των εμπορευμάτων προς άλλους προορισμούς.
Ο Ellerbaek της DHL απέδωσε την απότομη αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη — η οποία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, ανήλθε σε περίπου 7 % σε ετήσια βάση — στις αλλαγές στρατηγικής των ασιατικών εξαγωγέων.
«Αν κοιτάξετε τα επίπεδα ανάπτυξης των διαφόρων εμπορικών συναλλαγών, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ευρώπη έχει καταλάβει μεγάλο μερίδιο που ιστορικά θα προοριζόταν για την αγορά των ΗΠΑ», δήλωσε ο Ellerbaek.
Σύμφωνα με στοιχεία του κλάδου, οι τερματικοί φορείς — κυρίως ιδιωτικές εταιρείες που μισθώνουν χώρο αποβάθρας από δημόσιες λιμενικές αρχές — βιάζονταν να προσλάβουν νέο προσωπικό και να αγοράσουν νέο εξοπλισμό για να προσπαθήσουν να ανακουφίσουν τις πιέσεις.
Η ECT, ένας από τους κύριους τερματικούς σταθμούς στο Ρότερνταμ, αναγνώρισε ότι η εγκατάσταση ήταν «αρκετά απασχολημένη», αλλά επέμεινε ότι το φαινόμενο ήταν κοινό σε όλα τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Ως αιτίες των προβλημάτων ανέφερε τις αλλαγές στις συμμαχίες, την αυξανόμενη ζήτηση και τις «γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες». Η HHLA, ο κύριος τερματικός σταθμός στο Αμβούργο, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.
Ο Mark Rosenberg, εμπορικός διευθυντής για λιμάνια και τερματικούς σταθμούς της DP World του Ντουμπάι, η οποία διαθέτει τερματικούς σταθμούς σε τοποθεσίες όπως η Αμβέρσα και το Ρότερνταμ, δήλωσε ότι οι ομάδες της εταιρείας «εργάζονται επιμελώς» για να διαχειριστούν τη ροή των φορτίων και να «μετριάσουν τις διαταραχές όπου είναι δυνατόν».
«Η DP World παραμένει προσηλωμένη στη διατήρηση υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, στην επένδυση σε χωρητικότητα και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο τερματικών σταθμών μας, προκειμένου να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας σε αυτή την περίοδο μετασχηματισμού του κλάδου», δήλωσε ο Rosenberg.
Η Αρχή Λιμένων Αμβέρσας-Μπριζ, ο δημόσιος φορέας που διαχειρίζεται το λιμάνι, αναγνώρισε ότι υπήρχε «παρατεταμένη, αυξημένη συμφόρηση».
Πρόσθεσε: «Αυτό οδηγεί σε βραχυπρόθεσμες λειτουργικές ανεπάρκειες, αλλά τα συστήματά μας συνεχίζουν να λειτουργούν εντός των προβλεπόμενων ορίων».
Ωστόσο, ορισμένοι στον κλάδο εξέφρασαν απαισιοδοξία ότι η συμφόρηση θα μπορούσε να επιλυθεί εύκολα.
Ο Luikenaar δήλωσε ότι ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες που εξυπηρετούν την τοπική αγορά στην Ευρώπη αναγκάζονται να ξοδεύουν μια εβδομάδα, αντί για το κανονικό μέγιστο των τριών ημερών, για τη συλλογή εμπορευματοκιβωτίων από διαφορετικούς τερματικούς σταθμούς στο Ρότερνταμ για διανομή στα λιμάνια της περιοχής.
Είπε ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επιλυθούν όλα τα προβλήματα με επενδύσεις σε χωρητικότητα.
Πρόσθεσε: «Δεν είναι κάτι που θα εξαφανιστεί εύκολα».
Απόδοση – Επιμέλεια: ΤΑΤΙΑΝΗ ΣΑΓΙΕΧ

