Τα φιστίκια είναι παντού αυτή τη στιγμή, όχι μόνο στη σοκολάτα του Ντουμπάι

Η ζήτηση για τα φιστίκια, που είναι τόσο δημοφιλή στο Instagram, έχει αυξήσει τα κέρδη των αγροτών, οι οποίοι προετοιμάζονται για μια πλούσια συγκομιδή αυτό το φθινόπωρο.

Τα σπιτικά Rice Krispies Treats στην ανάρτηση του Alex George στο TikTok δεν ήταν ένα συνηθισμένο ψημένο γλυκό. Μαζί με τα δημητριακά και τα λιωμένα marshmallows, υπήρχε μια υγιεινή δόση κρέμας φιστικιού, μια επάλειψη φτιαγμένη από φιστίκια και πολλή ζάχαρη. Το γλυκό σε χρώμα χαρτοπράσινο, με ψιλοκομμένα φιστίκια και κομμάτια χαλβά, κέρδισε την προσοχή των 437.500 ακολούθων της George: Το βίντεό της έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 53.000 προβολές από τότε που το δημοσίευσε τον Φεβρουάριο.

«Ήταν όμορφο, γιατί τα φιστίκια έχουν ένα όμορφο χρώμα», λέει η Τζορτζ, μια αυτοδίδακτη αρτοποιός από τη Φιλαδέλφεια που μοιράζεται τις δημιουργίες της με το ψευδώνυμο @lilypcrumbs. «Τώρα που ζούμε σε έναν κόσμο όπου όλα πρέπει να έχουν μια συγκεκριμένη εμφάνιση, νομίζω ότι μερικές φορές παίρνεις αποφάσεις για το μαγείρεμα με τα μάτια σου, πριν καν σκεφτείς τη γεύση».

Χάρη εν μέρει στην ισχυρή οπτική τους γοητεία, τα φιστίκια σε όλες τις μορφές τους βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Ενάμιση χρόνο μετά την παρουσίαση της σοκολάτας Dubai από το Fix Dessert Chocolatier, ένα κατάστημα σοκολάτας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μια σοκολάτα με γέμιση από κρεμώδη κρέμα φιστικιού που έγινε viral και ενέπνευσε αμέτρητους μιμητές σε όλο τον κόσμο, τα φιστίκια έχουν κατακλύσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα μενού των εστιατορίων, εμφανιζόμενα όχι μόνο σε γλυκά, αλλά και σε αρτοσκευάσματα, ροφήματα εσπρέσο, ζυμαρικά και πολλά άλλα.

Σύμφωνα με στοιχεία της Yelp Inc., το ενδιαφέρον των πελατών αυξήθηκε κατακόρυφα τον τελευταίο χρόνο: οι αναζητήσεις για τον όρο «φιστίκι» υπερδιπλασιάστηκαν από τον Ιούνιο του 2024 έως τον Μάιο του 2025, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ ο όρος «φιστικολάτε» σημείωσε αύξηση 128%. Ο όρος «σοκολάτα φιστικιού» αυξήθηκε κατά 8.942%.

Είναι μια στιγμή που περίμεναν οι αμερικανοί καλλιεργητές φιστικιών μετά από χρόνια διαφήμισης και πιέσεων για μεγαλύτερη πρόσβαση στις αγορές του εξωτερικού. Τώρα, η βιομηχανία, που εδρεύει κυρίως στην Καλιφόρνια, ελπίζει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται για να καλύψει το μέγεθος της επερχόμενης συγκομιδής. Τα φιστίκια ακολουθούν έναν φυσικό κύκλο παραγωγής, στον οποίο οι χρόνια της άνθησης εναλλάσσονται με χρόνια ύφεσης.

Η καλλιεργητική περίοδος 2023-24 έθεσε ρεκόρ με 1,49 δισεκατομμύρια λίβρες, το οποίο συνέπεσε με την κυκλοφορία της σοκολάτας του Ντουμπάι και συνέβαλε στην ενίσχυση της ευρύτερης τάσης για τα φιστίκια. Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ προβλέπει ότι η περίοδος 2025-26, που ξεκινά τον Σεπτέμβριο, θα ξεπεράσει αυτά τα νούμερα.

Η χρονιά παραγωγής 2024-25, που τελειώνει τον Αύγουστο, αναμένεται να αποφέρει 1,1 δισεκατομμύρια λίβρες φιστικιών. Αυτή η σχετικά μικρή προσφορά, σε συνδυασμό με την εμμονή του διαδικτύου, έχει αποδειχθεί εξαιρετική για τις επιχειρήσεις: Με τιμή 10,50 δολάρια το κιλό, τα μισά και τα κομμάτια φιστικιών – μια δημοφιλής μορφή για τους ζαχαροπλαστές – είναι σήμερα 17% πιο ακριβά από ό,τι πριν από ένα χρόνο, αποφέροντας υψηλότερα κέρδη στους αγρότες, σύμφωνα με τον Jim Zion, διευθύνοντα σύμβουλο της Meridian Growers, της εταιρείας πωλήσεων μιας ομάδας καλλιεργητών και μεταποιητών ξηρών καρπών της Δυτικής Ακτής. «Τα φιστίκια είναι ο ξηρός καρπός της μόδας αυτή τη στιγμή», λέει. «Όλοι θέλουν να ασχοληθούν με τα φιστίκια».

Η προβλεπόμενη τεράστια συγκομιδή αυτού του φθινοπώρου ενδέχεται να ασκήσει πίεση στις τιμές, καθιστώντας ιδιαίτερα σημαντικό να παραμείνει υψηλή η ζήτηση, σύμφωνα με τον David Magaña, ανώτερο αναλυτή της Rabobank, μιας μεγάλης τράπεζας που χρηματοδοτεί τις βιομηχανίες τροφίμων και γεωργίας.

Φιστίκια

Η βιομηχανία φιστικιών επενδύει σημαντικά για να εξασφαλίσει την απορρόφηση της παραγωγής της, ειδικά καθώς ο εμπορικός πόλεμος του Προέδρου Donald Trump απειλεί την εξαγωγική της αγορά. Περίπου το 60% έως 70% της αμερικανικής παραγωγής φιστικιών πωλήθηκε στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια, και περισσότερο από το ένα τρίτο αυτών των αποστολών προοριζόταν για την Κίνα κατά την περίοδο 2023-24, σύμφωνα με την Administrative Committee for Pistachios, μια ομάδα της Δυτικής Ακτής που ρυθμίζει την ποιότητα των ξηρών καρπών σε συνεργασία με το USDA.

Για να διατηρήσει την εγχώρια ζήτηση, η Wonderful Pistachios παρουσίασε τον Μάιο μια πολυεκατομμυριούχα εκστρατεία μάρκετινγκ με το σλόγκαν «The Don’t Hold Back Snack» (Το σνακ που δεν κρατιέται). Η American Pistachio Growers, μια μη κερδοσκοπική εμπορική ένωση που εκπροσωπεί περισσότερους από 800 καλλιεργητές φιστικιών, ξόδεψε περίπου 10,5 εκατομμύρια δολάρια κατά το οικονομικό έτος 2024 για μάρκετινγκ και προώθηση, έναντι 9,9 εκατομμυρίων δολάριων το προηγούμενο έτος.

Φιστίκια

Ένα αγρόκτημα φιστικιών στη Μαδέρα της Καλιφόρνια. Η καλλιεργητική περίοδος 2023-24 παρήγαγε ποσότητα ρεκόρ 1,49 δισεκατομμυρίων κιλών ξηρών καρπών. Φωτογράφος: Justin Kase Conder/AP

Η Meridian Growers, η οποία επίσης επεξεργάζεται φιστίκια, διπλασίασε την παραγωγική της ικανότητα στο εργοστάσιό της στο Firebaugh της Καλιφόρνια σε 50 εκατομμύρια λίβρες το 2023 και πρόσθεσε τη δυνατότητα ψησίματος και παστερίωσης των φιστικιών στο εργοστάσιό της, σύμφωνα με την Zion.

Αυτό επιτρέπει στην εταιρεία να πωλεί έτοιμα προς κατανάλωση φιστίκια στις ΗΠΑ, αντί να πωλεί ακατέργαστα φιστίκια στο εξωτερικό για επεξεργασία αλλού. Λόγω της ιδιαίτερα υψηλής ζήτησης για κρεμώδη γέμιση για επιδόρπια, η Meridian έχει επίσης επενδύσει σε μια μονάδα παραγωγής πάστας φιστικιού στην Καλιφόρνια και προσπαθεί να υπερδιπλασιάσει την παραγωγή πάστας εντός των επόμενων 12 μηνών.

Η παγκόσμια ζήτηση για ξηρούς καρπούς εξακολουθεί να είναι τεράστια. Τον περασμένο Αύγουστο, η Häagen-Dazs επανακυκλοφόρησε το παγωτό φιστίκι με μεγαλύτερα κομμάτια φιστικιού. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, ο όμιλος Lindt & Sprüngli Group κυκλοφόρησε διάφορα προϊόντα που συνδυάζουν σοκολάτα και φιστίκι, μεταξύ των οποίων μια σοκολάτα σε μπάρα τύπου Ντουμπάι, η οποία εξαντλήθηκε σχεδόν αμέσως μόλις κυκλοφόρησε τον Ιούνιο. Αυτό το χειμώνα, τα φιστικολατέ εμφανίστηκαν για δεύτερη συνεχή χρονιά ως εποχιακό προϊόν στο μενού των Starbucks.

Ζαχαροπλαστεία από το Σικάγο έως το Σαν Αντόνιο και το Μαϊάμι Μπιτς προσφέρουν τις δικές τους εκδοχές της μόδας. Ο Sean Yoon, ιδιοκτήτης δύο καταστημάτων της αλυσίδας Angelina Bakery στο Μανχάταν, λέει ότι η ζήτηση για τα κρουασάν «Dubai chocolate» που πουλάει 7,50 δολάρια σε ένα από τα καταστήματά του έχει αυξηθεί σταθερά από τότε που τα παρουσίασε πριν από έξι μήνες. «Κάθε φορά που αγοράζω κρέμα φιστικιού, προσπαθώ πάντα να πάρω περισσότερο από ό,τι πρέπει, γιατί μερικές φορές δεν υπάρχει», λέει ο Yoon.

Η George, η influencer στον τομέα της ζαχαροπλαστικής, λέει ότι έχει περισσότερες συνταγές με φιστίκι για αυτό το καλοκαίρι, συμπεριλαμβανομένου ενός παγωτού σπουμόνι με σοκολάτα, κεράσια και, φυσικά, φιστίκια. «Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω πόσο θα διαρκέσει», λέει για την παγκόσμια εμμονή με τον φωτογενή ξηρό καρπό. «Αλλά θα είμαι περίεργη να το παρακολουθήσω».

Απόδοση – Επιμέλεια: ΤΑΤΙΑΝΗ ΣΑΓΙΕΧ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο